دانلود پایان نامه بررسی رابطه سبک تصمیم گیری مدیران بر میزان انگیزش کارکنان

نوع فایل :ورد (docx)| حجم فایل : ۶۸۵کیلو بایت (rar)|تعداد صفحات : ۱۰۶| قیمت :۱۶۰۰۰تومان

پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی رابطه سبک تصمیم گیری مدیران و میزان انگیزش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی انجام شده است هدف از اجرای این پژوهش پاسخ به این سئوال بوده که ایا سبک تصمیم گیری مدیران بر میزان انگیزش کارکنان تاثیر دارد؟ پزوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی می باشد حجم جامعه اماری کارکنان سازمان جهاد کشاورزی (۲۰۰) نفر و حجم نمونه (۱۳۲) نفر بر اساس فرمول کوکران، روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبی استفاده شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبک تصمیم گیری مدیران و میزان انگیزش کارکنان استفاده گردیده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استنباطی، آزمونهای تی مستقل، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانسی استفاده گردیده است و نتایج زیر بدست آمده است ۱- بین سبک تصمیم گیری مدیران و میزان انگیزش کارکنان همبستگی مستقیم باشدت ضعیف وجود دارد و رابطه معناداری وجود دارد. ۲- بین سبک تصمیم¬گیری تحلیلی مدیرا و میزان انگیزشکارکنان همبستگی مستقیم اما رابطه معنادار نیست. ۳- بین سبک تصمیم¬گیری ادراکی مدیران و میزان انگیزش کارکنان همبستگی مستقیم و رابطه معناداری وجود دارد.
۴- بین سبک تصمیم¬گیری رفتاری مدیران و میزان انگیزش کارکنان همبستگی مستقیم و رابطه معناداری وجود دارد. ۵- بین سبک تصمیم¬گیری دستوری مدیران و میزان انگیزش کارکنلن همبستگی مستقیم و رابطه معناداری وجود دارد. ۶- بین سبک تصمیم گیری شهودی مدیران و میزان انگیزش کارکنان همبستگی مستقیم و رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجه بدست آمده این است که بین سبک تصمیم¬گیری مدیرا سازمان جهاد کشاورزی همبستگی مستقیم با شدت ضعیف وجود دارد و در اکثر سبک¬ها رابطه معنادار وجود دارد.

۱-۱مقدمه
ظهور سازمانها و گسترش روز افزون آنها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است. وبه این ترتیب و با توجه به عوامل گوناگون مکانی وویژگیهاو نیازهای خاص هر جامعه هر روز بر تکامل و توسعه این سازمانها افزوده می شود. بدیهی است هر سازمان برای نیل به اهدافی طراحی شده و با توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است. (محمدی،۱۳۹۰:۱) مدیریت علم وهنری است برای پدید آوردن محیطی مناسب که درآن همفکری وهمکاری با دیگران به منظور شکل دادن به فرایندی کارساز که طی آن استفاده بهینه از منابع، برای عرضه خدمات یا کالاهایی قابل رقابت،جهت جلب رضایت متقاضیان آن ها با پرهیز از بروز هرگونه عواقب نامطلوب ممکن شود. (رحمان سرشت، ۱۳۸۴:۴) مدیریت فراگردبکارگیری موثر وکارامد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی،بسیج منابع و امکانات، هدایت وکنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعییین شده،صورت می گیرد مدیریت بر هدایت تشکیلات انسانی دلالت دارد. (رضائیان،۱۳۸۴:۸) اصلی ترین کار مدیر تصمیم گیری است که این تصمیم گیری شامل ترکیبی از دو جزء فرایند وپیامد است که هر یک یا هردوی آنها می¬توانند به عنوان مقیاس یا سنجش از اثر بخشی آن تصمیم گیری باشد. (حسن زاده،۱۳۸۱:۲۴۱)
تصمیم گیری مهم ترین واساسی ترین وظیفه هر مدیر در همه رده های سازمانی می باشد در واقع سرنوشت سازمانها به وضعیت ونتیجه تصمیم گیری مدیران بستگی دارد وهر اقدامی از طرف مدیر نوعی تصمیم گیری است. (قربانی،۱۳۸۸: ۲۵) استونر می گوید که در فرآیند تصمیم گیری زمان و روابط انسانی دو عامل مهم به شمار می آیند که سازمان را به سوی آِنده سوق می دهد. تجربیات مثبت و منفی گذشته در تصمیم گیری مدیران نقش مهمی بازی می کنند بنابراین معمولاً بخشی از فرآیند تصمیم گیری به تجربیات گذشته مرتبط می شود تصمیم ها از کوچک گرفته تا بسیار بزرگ یعنی تصمیم استراتژیک که در رده بالایی سازمان اتخاذ می شوند در فرآیند تصمیم گیری جای دارند. (نجف بیگی، ۱۳۸۳: ۲۰۵).
مدیریت در حقیقت هماهنگی منابع مادی و انسانی به منظور دستیابی به اهداف سازمانی به طریقی است که مورد قبول جامعه باشد. (لامبرت، ۱۹۹۹:۱۷۲) سازمانها به مدیران و کارکنان اثربخش و کارآمد نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند. مدیر به عنوان نماینده رسمی سازمان برای ایجاد هماهنگی و افزایش بهره وری در رأس سازمان قرار دارد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبکهای موثر تصمیم گیری مدیران است. مدیر در نقش مدیریت سازمان می تواند سبکهای تصمیم گیری متفاوتی را در هدایت نیروی انسانی انتخاب کند. الگوهای رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث بوجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در کارکنان می شود و میزان رضایت آنها را از شغل و حرفه خویش افزایش می دهد. مدیران با استفاده از سبک صحیح تصمیم گیری می توانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان و بهره وری سازمان خود را افزایش دهند.
تحقیقات نشان داده است که سبک تصمیم گیری مدیران با اثربخشی، کارایی و بهره¬وری سازمان¬ها رابطه دارد. (فونگ،۲۰۰۱: ۱۹۱) علاوه براین بین سبک تصمیم گیری مدیران و رضایت شغلی و تعهد و انگیزش رابطه تنگاتنگی وجود دارد. (دانا هان، ۲۰۰۰:۲۴۱) بنا براین تصمیم¬گیری فرآیندی است خاص شامل انتخاب یک راه حل از میان دو یا چند روش موجود تصمیم به معنای انتخاب خودآگاه است که به فرد امکان می دهد تا براساس مجموعه ای از شرایط داده شده نحوه رفتار و طرز تفکر خاص آن مجموعه را برای و سپس یک گزینه مقبول واقع شود و سپس اجرا گردد تصمیم زمانی گرفته می شود که انتخاب انجام شده باشد بنابراین از تصمیم¬گیری نمی¬توان صرفه نظر کرد زیرا امتناء ورزیدن از گرفتن تصمیم خودش یک نوع تصمیم¬گیری است. (عباس زادگان،۴۱¬:۱۳۸۱) اکثر فعالیت¬های روزمره را تصمیمات جرئی تشکیل می دهد و اوقات زیادی صرف آنها می شود تعداد زیادی از تصمیمات هم به صورت شرطی گرفته می¬شوند و به این ترتیب که مجالی برای انسان خودآگاه نمی دهد تا دلایل افزایش تصمیمی را بررسی نموده و اثرات بعدی آن را پیش بینی کند و یا نتایج احتمالی به دست آمده را ارزیابی نماید. اما کیفیت تصمیمات مدیریت در رابطه با تاثیری که روی ساختار سازمان خواهد داشت خود را به سرعت نشان می دهد. (همان منبع:۲۴۲) تصمیم¬گیری عبارت می شود از عمل و یا انتخابی که متعاقب تفکر، اندیشه، حل مشکل وی مشکلاتی در دنیای واقعیت به وقوع می پیوندد و تصمیم¬گیری سازمانی شناسایی و حل مساله این فرآیند شامل دو مرحله است.مجموعه عوامل انسانی با درایت مدیریت برانگیخته می شوند و بدون توجه به انگیزش کارکنان سازمان به مرحله توقف و رکورد می رسد و تحلیل و زوال تدریجی آن غیر قابل اجتناب خواهد بود. (فخیمی، ۱۳۷۹: ۱۲۷)
لذا مدیرانی که به موفقیت سازمان خود پایبند هستند برای شناخت عواملی که بیشترین انگیزه را در فرد ایجاد می کند تلاش می کنند. (امیر تاش،۱۳۷۸: ۴۹۱).برای افزایش بهره وری سازمانی نیاز به عوامل و شرایط متعددی است که مهم ترین آنها عامل انسانی است نیروی انسانی انگیخته شده برای انجام دادن وظایف خود اساسی¬ترین عامل بهره¬وری است (دهاگن ۱۳۸۰).بنابراین مدیران در هر سازمانی برای اینکه موفقیت سازمان را تضمین نمایند در تصمیمات خود انگیزه کارکنان را نیز مورد توجه قرار دهند و کارکنان را در تصمیمات خود دخالت دهند و از آنها نیز نظر خواهی نمایندوهدف از انجام این پژوهش رسیدن به پاسخ این سئوال است که ایا بین سبک تصمیم گیری مدیران و میزان انگیزش کارکنان را بطه وجود دارد. برای رسیدن به این جواب از پنج مولفه استفاده می شود که شامل (سبک تصمیم گیری ادراکی، تحلیلی، دستوری، شهودی و رفتاری) می باشد.

فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی رابطه سبک تصمیم گیری مدیران بر میزان انگیزش کارکنان

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱- مقدمه ۳
۱-۲- بیان مساله ۴
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ۶
۱-۴- اهداف و فرضیات پژوهش ۷
۱-۴-۱- اهداف اصلی ۷
۱-۴-۲- اهداف فرعی ۷
۱-۴-۳- فرضیه اصلی ۸
۱-۴-۴- فرضیه فرعی ۸
۱-۵- متغیرهای پیش بین ۸
۱-۵-۱- متغیر ملاک ۸
۱-۶- تعریف اصطلاحات ۸
۱-۷- تصمیم گیری ۹
۱-۸- سبک تحلیلی ۹
۱-۹- سبک ادراکی ۹
۱-۱۰- سبک رفتاری ۹
۱-۱۱- سبک دستوری ۹
۱-۱۲- سبک شهودی ۹
۱-۱۳- تعاریف عملیاتی ۹

فصل دوم: پیشینه پژوهش

۲-۱- مدیریت ۱۲
۲-۲- تعریف تصمیم گیری ۱۲
۲-۳- مراحل تصميم گيري ۱۴
۲-۴- مراحل تصميم گيري از ديدگاه صاحب نظران مختلف ۱۵
۲-۵- ماهيت تصميم گيري ۱۵
۲-۶- مباني تصميم گيري در مديريت اسلام ۱۶
۲-۷- فلاسفه و تصميم گيري ۱۷
۲-۸- اقتصاددانان و تصميم گيري ۱۷
۲-۹- تصميم گيري در مديريت و اهميت آن ۱۷
۲-۱۰- تصميم گيري و حل مشكل ۱۸
۲-۱۱- شرايط تصميم گيري ۱۸
۲-۱۲- انواع تصميم گيري گروهي ۱۹
۲-۱۳- تصميم گيري شهود ۲۰
۲-۱۴- انواع مسائل و تصميمات ۲۰
۲-۱۵- مدل ها و فنون تصميم گيري ۲۱
۲-۱۶- تصميم گيري از نظر بارسونز ۲۴
۲-۱۷- تصميم گيري از نظر چستر بارنارد ۲۵
۲-۱۷-۱- تصميمات فردي ۲۵
۲-۱۷-۲- تصميمات سازماني ۲۵
۲-۱۸- تصميم گيري ازنظر اسپنسر ۲۵
۲-۱۹- تصميم گيري ازنظر ويكتورورم ۲۶
۲-۲۰- نظريه رابورت تنن برم و وارن اسميت ۲۷
۲-۲۱- عوامل موثر برتصميم گيري مديران ۲۸
۲-۲۲- الگوهاي تصميم گيري ۲۹
۲-۲۳- انواع سبك تصميم گيري از نظر دانشمندان ۳۰
۲-۲۳-۱- سبك تصميم گيري (از نظر راوو، مس) ۳۰
۲-۲۳-۲- سبك تصميم گيري و رفتار تصميم گيرنده ۳۱
۲-۲۴- تعريف انگيزش ۳۲
۲-۲۴-۱- انگيزش ۳۲
۲-۲۵- روش های ایجاد انگیزش در کارکنان ۳۳
۲-۲۶- نظريه هاي انگيزش ۳۴
۲-۲۶-۱- نظريه هاي محتوايي ۳۴
۲-۲۶-۲- نظريه بهداشتي انگيزش ۳۵
۲-۲۷- عوامل بهداشتي شامل ۳۵
۲-۲۸- نياز به موفقيت مك كلند ۳۶
۲-۲۹- نظريه هاي فرايندي ۳۷
۲-۲۹-۱- نظريه تقويت ۳۷
۲-۲۹-۲- نظريه برابري ۳۸
۲-۲۹-۳- نظريه تعيين هدف ۳۸
۲-۲۹-۴- تئوري انتظار و احتمال در انگيزش ۳۸
۲-۲۹-۵- اجزاي تئوري انتظار و احتمال ۳۹
۲-۲۹-۶- انگيزش عمده انسان ۳۹
۲-۳۰- چگونه بي انگيزه بودن كاركنان را متوقف كنيم؟ ۴۱
۲-۳۱- اهميت براي رئيس ۴۲
۲-۳۲- سياست هاي ترفيع ۴۲
۲-۳۳- عدم چالش درامور محوله ۴۲
۲-۳۴- اتلاف وقت ۴۳
۲-۳۵- ناديده گرفته شدن ۴۳
۲-۳۶- انگيزش وتاكيد برتفاوت هاي آدمي ۴۳
۲-۳۷- نظريه هاي معاصر ۴۴
۲-۳۸- انگيزش درسازمان ۴۴
۲-۳۹- اهميت ايجاد انگيزش در نيروي انساني ۴۴
۲-۴۰- نظام ارزشيابي و انتصاب و ارتقاي كاركنان ۴۵
۲-۴۱- نظام پاداش و تشويق كاركنان ۴۶
۲-۴۲- آموزش عالي كاركنان ۴۶
۲-۴۳- تحقيقات انجام گرفته درداخل و خارج ازكشور ودرزمينه تصميم گيري ۴۷
۲-۴۴- پژوهش هاي داخلي و خارجي ۴۷
۲-۴۵- جمع بندی و نتیجه گیری از فصل دوم ۴۸
۲-۴۶- الگوی نظری تحقیق ۴۹

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱- مقدمه ۵۱
۳-۲- روش تحقیق ۵۱
۳-۳- جامعه آماری ۵۱
۳-۴- حجم نمونه و روش نمونه گیری ۵۱
۳-۵- روش نمونه گیری ۵۲
۳-۶- ابزار گرداوری اطلاعات ۵۲
۳-۷- ابزار جمع آوری داده ها ۵۲
۳-۸- روایی و پایایی پرسشنامه ها ۵۳
۳-۸-۱- روایی ۵۳
۳-۹- شیوه اجرای تحقیق ۵۴
۳-۱۰- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۵۴

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها

۴-۱- مقدمه ۵۶
۴-۲- ویژگی های جمعیت شناختی ۵۶
۴-۲-۱- میزان تحصیلات پاسخگویان ۵۷
۴-۲-۲- سن پاسخگویان ۵۸
۴-۲-۳- جنسیت پاسخگویان ۵۹
۴-۲-۴- سابقه خدمت پاسخگویان ۶۰
۴-۲-۵- نوع استخدام پاسخگویان ۶۱
۴-۲-۶- نتایج توصیفی متغیرهای پژوهش ۶۲
۴-۳- آزمون فرضیه ها ۶۳
۴-۳-۱- فرضیه اصلی ۶۳
۴-۳-۱-۱- فرضیه اول ۶۴
۴-۳-۱-۲- فرضیه دوم ۶۵
۴-۳-۱-۳- فرضیه سوم ۶۶
۴-۳-۱-۴- فرضیه چهارم ۶۷
۴-۳-۱-۵- فرضیه پنجم ۶۸
۴-۳-۱- فرضیه جانبی اول ۶۹
۴-۳-۲- فرضیه جانبی دوم ۶۹
۴-۳-۳- فرضیه جانبی سوم ۷۰
۴-۳-۴- فرضیه جانبی چهارم ۷۰

فصل پنجم: نتیجه گیری

۵-۱- مقدمه ۷۳
۵-۲- یافته های پژوهش ۷۴
۵-۲-۱- فرضیه اصلی ۷۴
۵-۲-۲- نتیجه فرضیه ۷۴
۵-۳- نتیجه گیری کلی ۸۰
۵-۴- محدودیت های تحقیق ۸۰
۵-۵- پیشنهاد بر اساس یافته های تحقیق ۸۱
۵-۶- پیشنهاد به سایر پژوهشگران ۸۲
منابع فارسی ۸۳
منابع انگلیسی ۸۶
پیوست ها۸۷

 

نوع فایل :ورد (docx)| حجم فایل : ۶۸۵کیلو بایت (rar)|تعداد صفحات : ۱۰۶| قیمت :۱۶۰۰۰تومان

 

url

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *