دانلود پایان نامه بررسی و رتبه بندی نقش اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجو

نوع فایل :ورد (ِdocx) | حجم:۶۷۴کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : ۱۳۳| قیمت : ۱۳۵۰۰تومان

چکیده:همراه با رقابتی شدن دانشگاه­ها در امر جذب دانشجو در سطح ملی و بین­ المللی بسیاری از دانشگاه ­های جهان درصدد برآمده ­اند تا سلائق داوطلبان خود را شناسایی و بر اساس آن­ها برای دانشگاه برنامه ­ریزی کنند که برای این منظور از روش­ها و ابزارهای بازاریابی استفاده می­کنند. در ایران هنوز دانشگاه ­ها به طور جدی به این امر نپرداخته ­اند؛ در نتیجه هدف این مطالعه بررسی  و رتبه­ بندی نقش  اجزای آمیخته بازاریابی از حیث میزان تأثیرگذاری در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام می‌باشد. پژوهش حاضر شامل ۶۰۰۰  نفر دانشجو در دانشگاه ایلام می‌باشد که تعداد ۳۶۰ پرسشنامه  توزیع و تمامی آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 و LISREL 8.80 داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد که تمام آمیخته­ های بازاریابی مورد مطالعه در انتخاب دانشگاه توسط دانشجو تأثیر دارند و با توجه به مفهوم  آمیخته بازاریابی و نقش آن، مدیران دانشگاه باید ترکیبی از آمیخته­ که در این دانشگاه کاربردی­ تر است و در زمینه جذب دانشجو می­تواند موفق­ تر عمل کند، را تعریف و با نهایت تلاش و دقت اجرا کنند تا بتوانند در محیط بازار رقابتی پیروز میدان باشند.

۱- ۱- مقدمه:

با توجه به رقابت فزاینده در محیط آموزش عالی برای جذب بیشتر دانشجویان، دانشگاه­های جهان از روش­های پیشرفته­ ی بازاریابی استفاده می­ کنند. در ایران هنوز دانشگاه­ها به طور جدی به این امر نپرداخته ­اند؛ با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق به بررسی تأثیر آمیخته­ های بازاریابی بر انتخاب دانشگاه توسط دانشجو می‌پردازیم. از طرفی هر تحقیق برای رسیدن به نتایج مطلوب و قابل اطمینان ملزم به رعایت اصول و چارچوب‌های از پیش تعریف شده است. در این تحقیق نیز، محقق با رعایت این چارچوب نتایج را در پنج فصل تدوین کرده که فصل اول شامل کلیات تحقیق و فصل بعدی در برگیرنده مبانی نظری موجود در مورد موضوع تحقیق و پیشینه است. در فصل سوم روش‌شناسی تحقیق مطرح شده و در فصل بعدی نیز یافته ­های تحقیق بیان شده است. در خاتمه نیز نتایج تحقیق و بر مبنای آن پیشنهاداتی جهت استفاده دانشگاه­ها از جمله دانشگاه ایلام و محققان آتی ارائه شده است.

۱-۲- بیان مسئله:

بازاریابی یک وظیفه مدیریتی است. بازاریابی بر رسیدن به اهداف مشتریان در کنار رسیدن به اهداف سازمان تأکید دارد. بازاریابی با درک نیازهای مشتریان، توسعه ­ی محصولات و خدمات برای رفع این نیازها، قیمت­ گذاری کارای محصولات و خدمات، اطلاع­رسانی به مشتریان در مورد قابلیت دسترسی به این محصولات و خدمات، تحویل کارا و اطمینان از رضایت­مندی در طول و بعد از فرایند مبادله همراه است. بنابراین بازاریابی باید یک جزء ضروری در شرکت­ها باشد. بازاریابی، فرایند پاسخ­گو برای شناسایی، پیش­ بینی و برآورده ساختن سودآور نیازهای مشتریان است. با این شیوه سازمان قادر خواهد بود محصولات یا خدمات خود را مطابق با نیازهای مشتریان قرار دهد و نه اینکه چیزی را تولید کند و انتظار رسیدن مشتریان را داشته باشد(شاوپنگ[۱] و هوی مینگ[۲]،۱۹۹۷).

آمیخته بازاریابی، مسیر عملکرد سازمان را با استفاده از یک سری متغیرهای قابل کنترل در محیطی که عوامل غیر قابل کنترل زیادی دارد(بازار خارجی)، مشخص می­کند (بنت[۳]،۱۹۹۷). با توجه به ماهیت خاص خدمات آموزشی (کاتلر[۴] و فاکس[۵]، ۱۹۹۵)، مجموعه­ای از هفت ابزار بازاریابی: محصول[۶]، قیمت[۷]، مکان[۸]، ارتقا[۹]، فرآیندها[۱۰]، تجهیزات فیزیکی[۱۱]، و مردم[۱۲] پیشنهاد  داده ­اند. محققان و پژوهش­گران دیگری نیز به بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی در دانشگاه و نقش آن­ها در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانش­آموزان پرداختند.

دانشگاه­ها امکانات و شرایط خاصی دارند که آن­ها را از یکدیگر متمایز می­کند. بنابراین دانشگاه­ها باید سعی در شناخت آمیخته­ های بازاریابی مناسب در دانشگاه در جهت جذب دانشجو داشته باشند و می­توانند با شناخت آمیخته ­ها و استفاده بهینه از این آمیخته­ ها در محیط متلاطم و رقابتی در زمینه جذب دانشجو پیروز میدان باشند.دانشگاه­های جهان برای جذب بیشتر دانشجویان از ابزارهایی نظیر بهره­ گیری از دانش مدیریت، تبلیغات و به کار­گیری روش­های پیشرفته­ی بازاریابی استفاده می­کنند و تحقیقات برای جذب بیشتر دانشجو در جهان با شتابی پرهیاهو در جریان است.  در دانشگاه­های ایران و از جمله دانشگاه ایلام هنوز مدیران و مسؤلین دانشگاه به اهمیت آمیخته­های بازاریابی برای جذب دانشجو و موفقیت در محیط بازار رقابتی پی نبرده­ اند، و در این زمینه تلاش چندانی انجام نمی­دهند. در صورتی که اگر نقش آمیخته ­ها در دانشگاه شناخته شود، دانشگاه­های کشورمان و از جمله دانشگاه ایلام می­توانند به سطح پیشرفته ­ترین دانشگاه­های جهان برسند. این امر یک مسئله مهم و نیازمند توجه جدی می­ باشد. از طرفی فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجو می­تواند با توجه به شرایط مکانی و زمانی از عواملی تأثیرگذار باشد و کیفیت آن نیز بر حسب نحوه و میزان جست­وجوی اطلاعات درباره دانشگاه­های مختلف می­تواند متفاوت باشد. از آنجایی که جست­وجوی اطلاعات درباره دانشگاه­ها می­تواند گامی مهم در کسب موفقیت تحصیلی و شغلی فرد باشد، بررسی این مسئله در جامعه ما در خصوص داوطلبان ورود به دانشگاه­ها، به عنوان قشر عظیمی که در حال تصمیم­گیری در باره آینده حرفه­ای خود هستند، بسیار حائز اهمیت است. در این تحقیق به بررسی این مسئله پرداخته­ ایم که دانشجویان برای انتخاب دانشگاه تا چه حد به آمیخته ­های بازاریابی توجه می­کنند. بنابراین رتبه­ بندی  و نقش اجزای آمیخته بازاریابی از حیث میزان تأثیرگذاری در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام بررسی شده است.

فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی و رتبه بندی نقش اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجو 

فصل اول :کليات تحقيق

۱-۱ مقدمه۱
۱-۲ بیان مسئله۱
۱-۳ اهميت وضرورت تحقيق۳
۱-۴ اهداف تحقیق۴
۱-۴-۱ اهدف کلی۴
۱-۴-۲ اهداف جزئی۴
۱-۵ سؤالات تحقیق۴
۱-۵-۱ سؤالات کلی ۴
۱-۵-۲ سؤالات جزئی۵
۱-۶ قلمرو تحقيق۵
۱- ۷ روش­شناسی تحقیق۵
۱-۸ کاربرد نتایج تحقیق۶
۱-۹ متغیرهای تحقیق۷
۱- ۱۰ تعریف متغیرها۷
۱-۱۰-۱ تعریف مفهومی متغیرها۷
۱-۱۰-۲ تعريف عملياتي متغيرها۸
۱-۱۱ تعریف واژه­ ها۹

فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱ مقدمه۱۰
۲-۲ تعریف بازاریابی۱۰
۲-۳ آمیخته بازاریابی۱۲
۲-۴ تعریف و مفهوم تصمیم­ گیری۱۳
۲-۵- رفتار مصرف­ کننده۱۵
۲-۵-۱ گرایش خریدار ۱۶
۲-۶ خدمات۱۹
۲-۶-۱ تعریف خدمات۱۹
۲-۶-۲ ویژگی­های خدمات ۲۰
۲-۶-۳ انواع خدمات ۲۱
۲-۶-۴ آمیخته ­ی بازاریابی خدمات۲۲
۲-۷ بازاریابی در آموزش عالی۲۴
۲-۸- آمیخته بازاریابی در آموزش عالی۲۴
۲-۹ اجزای آمیخته بازاریابی مؤثر در انتخاب دانشگاه توسط دانشجو۲۵
۲-۹-۱ محصول(خدمت)۲۵
۲-۹-۲ قیمت۲۹
۲-۹-۳ ترفیع۳۳
۲-۹-۳-۱ تبلیغات۳۴
۲-۹-۳-۲ پیشبرد فروش۳۵
۲-۹-۳-۳ روابط عمومی۳۵
۲-۹-۳-۴ فروش شخصی۳۶
۲-۹-۳-۵ بازاریابی مستقیم۳۶
۲-۹-۴ مکان۳۷
۲-۹-۵ افراد (اساتید وکارکنان دانشگاه) ۳۹
۲-۹-۶ شواهد فیزیکی۴۰
۲- ۹- ۷ عملیات یا فرآیند۴۱
۲-۱۰ پژوهش­های داخلی۴۳
۲-۱۱ پیشینه خارجی۴۳
۲-۱۲ مطالعه مروری دانشگاه ایلام۵۱
۲-۱۳ نتیجه‌گیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق۵۳

فصل سوم :روش تحقیق

۳-۱ مقدمه۵۵
۳-۲ روش­شناسی تحقیق۵۵
۳-۳ فرایند تحقیق۵۶
۳-۳-۱ جامعه آماری مورد مطالعه۵۶
۳-۳-۲ نمونه­ آماری۵۶
۳-۳-۳- روش نمونه­ گیری۵۶
۳-۳-۴- روش تعیین حجم نمونه۵۶
۳-۴ منابع و روش­های گردآوری اطلاعات۵۷
۳-۴-۱ مطالعات کتابخانه­ای۵۷
۳-۴-۲ مطالعات میدانی۵۷
۳-۵ تحلیل پرسشنامه۵۷
۳-۶ قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه۵۸
۳-۷ تعیین اعتبار یا روایی پرسشنامه۵۹
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده ­ها۵۹
۳-۸- ۱ آزمون کولموگروف – اسمیرنوف۶۰
۳-۸-۲ مدل الگوسازی معادلات ساختاری۶۰
۳-۸-۳ معیارهای برازش۶۰
۳-۹ خلاصه فصل ۶۳

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده‌ها

۴-۱ مقدمه۶۴
۴-۲تجزیه و تحلیل داده‌ها۶۴
۴-۲-۱تحلیل‌های توصیفی۶۴
۴-۲-۱-۱ توزيع فراواني پاسخگويان برحسب جنسیت۶۵
۴-۲-۱-۲ توزيع فراواني پاسخگويان برحسب دانشکده۶۶
۴-۲-۱-۳ توزيع فراواني پاسخگويان براساس مقطع تحصیلی۶۶
۴-۲-۱-۴ توزيع فراواني پاسخگويان برحسب بومی یا غیربومی۶۷
۴-۲-۱-۵ توزيع فراواني پاسخگويان برحسب سن۶۸
۴-۲-۱-۶ توزيع فراواني پاسخگويان برحسب دوره­های آموزشی شبانه و روزانه۶۸
۴-۲-۱-۷ توزيع فراواني پاسخگويان برحسب متغیرهای مفهوم نهفته­ی آمیخته بازاریابی۶۹
۴-۳ استاندارسازی ابزار اندازه‌گیری مفاهیم تحقیق۶۹
۴-۳-۱ تحلیل عاملی تأییدی آمیخته های بازار۷۰
۴-۳-۲- تحلیل عاملی تأییدی مفهوم نهفته¬ی آمیخته بازاریابی۷۲
۴-۴- آزمون نرمال بودن داده ­ها۷۴
۴-۴-۱ محاسبه چولگي و کشيدگي ۷۴
۴-۴-۲ آزمون شاپيرو­-ويلک يا آزمون کولموگروف-اسميرنوف۷۴
۴-۵ نتایج حاصل از بررسي، تجزيه و تحليل سؤالات۷۵
۴-۵-۱ نتایج حاصل از بررسي سؤال اول تحقیق۷۵
۴-۵-۲ نتایج حاصل از بررسي سؤال دوم تحقیق۷۶
۴-۵-۳ نتایج حاصل از بررسي سؤال سوم تحقیق۷۷
۴-۵-۴ نتایج حاصل از بررسي سؤال چهارم تحقیق۷۷
۴-۵-۵ نتایج حاصل از بررسي سؤال پنجم تحقیق۷۸
۴-۵-۶ نتایج حاصل از بررسي سؤال ششم تحقیق۷۹
۴-۵-۷ نتایج حاصل از بررسي سؤال هفتم تحقیق۸۰
۴-۵-۸ رتبه­ بندی اجزای آمیخته۸۰
۴-۶ تحلیل براساس ویژگی جمعیت شناختی۸۵
۴-۶-۱ تأثیر جنسیت بر هرکدام از متغیرها۸۵
۴-۶-۲ تأثیر سن بر هرکدام از متغیرها۸۶
۴-۶-۳ تأثیر دانشکده بر هرکدام از متغیرها۸۶
۴-۶-۴ تأثیر بومی و غیر بومی بودن بر هرکدام از متغیرها۸۷
۴-۶-۵ تأثیر دوره­های آموزشی روزانه و شبانه بر هرکدام از متغیرها۸۷
۴-۶-۶ تأثیر تحصیلات بر هرکدام از متغیرها۸۸
۴-۷خلاصه فصل۸۹

فصل پنجم:نتیجه ­گیری و پیشنهادات

۵-۱ مقدمه۹۰
۵-۲ نتایج حاصل از بررسی سؤالات پژوهش۹۰
۵-۲-۱ نتایج حاصل از سؤال اول۹۰
۵-۲-۲ نتایج حاصل از سؤال دوم۹۱
۵-۲-۳ نتایج حاصل از سؤال سوم۹۱
۵-۲-۴ نتایج حاصل از سؤال چهارم۹۲
۵-۲-۵ نتایج حاصل از سؤال پنجم۹۲
۵-۲-۶ نتایج حاصل از سؤال ششم۹۳
۵-۲-۷ نتایج حاصل از سؤال هفتم۹۳
۵-۳ پیشنهادات۹۴
۵-۳-۱پیشنهاد به مدیران دانشگاه۹۴
۵-۳-۲ پیشنهاد به محققین آینده۹۵
۵-۳-۳ محدودیت تحقیق۹۵
فهرست منابع۹۶
ضمایم۱۰۵

خروجی نرم­افزار لیزرل۱۰۵

مدل­های اندازه‌گیری متغیر های آمیخته بازاریابی۱۰۶

 

نوع فایل : ورد(docx)

تعداد صفحات :۱۳۳

مقطع: کارشناسی ارشد

سال تحصیلی:۱۳۹۳

قیمت : ۱۳۵۰۰تومان

url

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *