چکیده:امروزه تفکر استراتژيک از نيازهاي اساسي ادارات و سازمانها براي رشد و ترقي ميباشد که به کمک آن ميتوان از منبع ارزشمند و کليدي تفکر سازماني براي مديريت چالشهاي محيطي و ميل به اهداف سازماني به خوبي استفاده کرد، فقدان تفکر استراتژيک در مديران عالي با عنوان يک کمبود اساسي در سازمانها به شمار ميرود.هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر تفکر استراتژیک از طریق متغیر تعدیل گر فعالیت های کاری با عملکرد بالا بر عملکرد سازمانی کارکنان بانک سپه شهر تهران می باشد است. پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي و ازنظر شيوه گردآوري اطلاعات تحقيق توصيفي پيمايشي میباشد، جامعه آماري دراين تحقيق كلية کارکنان بانک سپه شهر تهران ميباشند، نمونه آماري اين مطالعه شامل 237 نفر است. دادههای این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری داده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که ابعاد تفکر استراتژیک(تفکر سیستمی،تمرکز بر هدف،فرصت جویی هوشمندانه،تفکر در زمان،پیشروی براساس رویکرد علمی) بر روی عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
1-1مقدمه
تفکر استراتژیک ابزار مهمی است که مدیران ارشد امروزی باید به آن مجهز باشند و برگ برنده ای در عرصه های مختلف اقتصادی واجتماعی شناخته می شود و همچنین به مدیران امکان می دهد که ریسک، سود و هزینه های حاصل از تصمیماتشان را ارزیابی کنند. تفکراستراتژیک بیش از جنبه های فراینددی و روش شناسانه به راهبرد به عنوان یک هنر نگاه می کند و در محیط پرتحول و پیش بینی ناپذیر امروز رویکرد مناسب راهبری سازمان شمرده می شود، رویکردی که شاید برای سازمان مزیتی رقابتی بیافریند.در این فصل به کلیات تحقیق در قالب بیان مسئله و اهمیت موضوع ، اهداف ،فرضیه ها و روش جمع آوری داده ها می پردازیم.
1-2بیان مسئله پژوهش
توانايي تفکر استراتژيک مهارتي است که به کمک آن ميتوان از منبع ارزشمند و کليدي تفکر سازماني براي مديريت چالشهاي محيطي و ميل به اهداف سازماني به خوبي استفاده کرد، فقدان تفکر استراتژيک در مديران عالي با عنوان يک کمبود اساسي در سازمانها به شمار ميرود (آقازاده، 1385: 18).داشتن کارکناني با قدرت تفکر استراتژيک امروزه از نيازهاي اساسي ادارات و سازمانها براي رشد و ترقي ميباشد و مهم اينکه دستگاه عظيم آموزش پرورش در هر جامعهاي نقش موثري را در تعليم و تربيت نيروي انساني بر عهده دارد، از اين نياز مستثني نبوده از سوي ديگر با توجه به نقش و جايگاه ويژه مدیران و کارکنان از اهميت قابل توجهي برخوردار است (قورچيان و همکاران،1390).پيدايش اين ديدگاه که موفقيت و اثر بخشي سازمانها در گرو هدايت صحيح منابع و به ويژه منابع انساني است موجب شده است که به بررسي و مطالعهي سازمان، به ويژه قواي فکري يعني هوش مديران و کارکنان توجه زيادي معطوف شود (کاشف،1389).اغلب مديران براين باورند که سازمانها براي بقا در شرايط محيطي متغير ميبايست به طور مستمر تغيير کنند، بنابراين گرايش مديران به روشهاي اثر بخش و هوشمند در اداره سازمانها امري بديهي است (پهلوانيان، 5:1385). از طرفی در تحقیقات سازمانی ، عملکرد سازمان یکی از متغیرهای وابسته و گسترده است ،اما همچنان به خوبی تعریف نشده و نادرست است (Ostroff and Bowen,2016). بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم همافزایی ایجاد میکند که این نیروها میتواند پشتیبان برنامه رشد، توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمانها و مؤسسات همواره در جهت نیل به این هدف میکوشند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. دستیابی به این اهداف بدون اندازهگیری و ارزیابی امکانپذیر نیست.همچنین بانک ها به مثابۀ شریان حیاتی اقتصاد کشور، ضمن جمع آوری نقدینگی راکد، آن را به جریان انداخته و چرخۀ اقتصاد کشور در حوزه های گوناگون را رونق می بخشند. درعین حال، بانک ها برای افزایش سهم بازار و سودآوری، دائماً درحال ارتقای وضعیت عملکرد برای جذب مشتریان هستند و به این جهت، تفکر استراتژیک و بهبود عملکرد آنها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به یکی از مهم ترین فعالیت های مدیران بانک ها تبدیل شده است به طور کلي تحقيق حاضر در پي پاسخگويي به اين سوال است که آیا تفکر استراتژیک از طریق متغیر تعدیل گر فعالیت های کاری با عملکرد بالا بر عملکرد سازمانی کارکنان بانک سپه شهر تهران تاثیر دارد؟
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش
توانايي تفسير رخدادها و وقايع غير مرتبط و برنامهريزي نشده بزرگترين نشان موفقيت مديران موفق سازمانهاي كنوني است. كه اين تواناييها در واقع همان تفكراستراتژيك در يك سازمان ميباشد كه خود مبين يك كمبود اساسي براي رساندن يك سازمان به تعالي و توانمندسازي ميباشد اين توانايي استراتژيک ميتواند به مديران کمک نمايد که بتوانند وقايع آينده را درك، تشخيص، پيشبيني و کنترل نمايند و بجاي آنکه تحت تأثير تغييرات قرار بگيرند، تغييرات آتي را تحت تأثير خود قرار دهند. از طرفي کاربرد تفکر استراتژيک در يک سازمان بدون توجه به نوع اقدام و سبک مديريتي مديران امروز منتج به موفقيت نخواهد شد. چرا که بالندگي يک سازمان صرفاً به خود مدير، تفکرات و تصميمات او به تنهايي بستگي ندارد و به مسايلي مانند توجه به شرايط و موقعيت سازمان، ويژگيها، شرايط، نيازها و اولويتهاي کارکنان سازمان نيز بستگي دارد. مشکلات سازمانها روز به روز پيچيدهتر شده و حل آنها نيازمند تفکر بهتر و ارائه راه حلهاي نوين است. دنياي پرشتاب امروز، سازمانها را بعنوان شالودههاي اساسي اجتماع با تغييرات گستردهاي روبرو ساخته است. نرخ و ژرفاي تغييراتي که بر سازمان ها اثر مي گذارند بسيار زياد است. در دنياي امروز و در شرايطي که عوامل مزيتساز رقابتي در جريان تحولات قرار دارد، تنها يک مزيت رقابتي پايدار ميتواند فهم و بصيرت لازم را نسبت به تشخيص مستمر اين عوامل بوجود آورد که اين امر وجود تفکر استراتژيک را در سازمانهاي امروز حياتي ميسازد. يکي ازمشکلات سازمانها، فقدان تفکر استراتژيک در سطح مديران عالي ميباشد (ربيعي و همکاران، 1387). فقدان تفکر استراتژيک مديران ارشد بنگاهها و سازمانها، آنها را از بهرهگيري از فرصتهاي جديد محروم ميسازد (پورصادق و يزداني، 1390). لذا امروزه، بر اين نکته تأکيد فراوان ميشود که مديران ارشد، براي کارآمد شدن، بايد به ابزار ساده و مهمي به نام تفکراستراتژيک مجهز شوند. تفکر استراتژيک مدتهاست به عنوان برگ برنده در عرصههاي مختلف اقتصادي و اجتماعي شناخته ميشود. اين مهارت معمولاً در نگاه اول براي بسياري ازمديران ابهامبرانگيز است، گرچه ميدانند که راه موفقيت در کسب و کار از شناسايي آن ميگذارد (استيسي ،11:1389). همچنين امروزه در قرن بيست و يکم وجود مديراني با قدرت تجزيه وتحليل بالاتر نقش اساسي را در اثر بخشي سازمانها دارد و آنچه که متضمن اين موفقيتها ميباشد چندان به جايگاه مدير در سلسه مراتب سازماني مربوط نميشود بلکه به هوش مديران وکارکنان بستگي دارد . هدایت رکن اساسی مدیریت عملکرد است. در خلال جلسات هدایت، سرپرستان به ارائه راهکارهای لازم و هدایت کارکنان در مسیر توافق شده اقدام می نمایند تا کارکنان به اهداف از پیش تعیین شده دست یابند. فرآیند مذکور باعث میشود تا عملکرد مطلوب کارکنان تشویق و در نتیجه تکرا پذیری آن بیشتر گردد و از طرفی عملکرد نامطلوب نیز شناسایی و با ارائه راهکار مناسب توسط سرپرست، کارمندان به اصلاح عملکرد خود اقدام نمایند. همانگونه که ملاحظه می شود نتیجه فرایند فوق بهبودعملکرد کارکنان است که در نهایت باعث افزایش بهرهوری نیروی انسانی خواهد شد. بهرهوری نیروی انسانی از دو طریق یکی حذف یا کاهش عملکرد نامطلوب کارکنان و دیگری حفظ یا افزایش عملکرد مطلوب و تشویق درتکرار پذیری آن .باتوجه به مطالب ذكر شده و اهميت وجود مدیران و كاركناني شايسته، با مهارت تفكر استراتژيك براي گذر سازمان از چالشهاي پيشرو، محقق را برآن داشت كه ارتباط مهارت تفکر استراتژيک کارکنان و عملکرد سازمانی کارکنان بانک سپه شهر تهران بررسي كند. لذا پيشنهادها و راهكارهايي كه اين پژوهش ارائه ميدهد ميتواند به مديران در راستاي ايجاد فضايي بهتر، به منظور افزايش ظرفيت تفكراستراتژيك در سازمان و تعالي آن كمك نمايد.
فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و عملکرد سازمانی با نقش تعدیل گری فعالیت های کاری با عملکرد بالا
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1مقدمه 2
1-2بیان مسئله پژوهش 2
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش 3
1-4 اهداف تحقیق 5
1-4-1 اهداف اصلی 5
1-4-2 اهداف فرعی 5
1-5 چارچوب نظری تحقیق 6
1-6 مدل تحقیق: 7
1-7 فرضیات پژوهش 8
1-7-1 فرضیه اصلی: 8
1-7-2 فرضیه های فرعی 9
1 – 8 قلمرو تحقیق 9
1-8-1) قلمرو موضوعی تحقیق 9
1-8-2) قلمرو مکانی تحقیق 9
1-8-3) قلمرو زمانی تحقیق 9
1-9 روش تحقیق: 10
1-9-1 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات: 10
1-10 جامعه آماری 10
1-11تعاریف اصطلاحات و متغیر های تحقیق 11
1-11-1 تعاریف نظری 11
فصل دوم ادبیات نظری تحقیق
مقدمه 14
2-1بخش اول: مبانی علمی و نظری 14
2-1-1 تفکراستراتژيک 14
2-1-1-1 مفهوم تفكر استراتژيك 20
2-1-1-2 تفاوت برنامهريزي استراتژيک و تفکر استراتژيک 21
2-1-1-3 ويژگيها و عناصر تفکر استراتژيک 22
2-1-1- 4 عوامل کليدي موفقيت تفکر استراتژيک 25
2-1-1-5 خصوصيات يک متفکر استراتژيک 27
2-1-1-6 کارکرد تفکر استراتژيک 29
2-1-1-7 مفهوم و فرآيند شكلگيري تفكر استراتژيك 30
2-1-1-8 مدل ساختاري تفسيري عناصر تفكر استراتژيك: 33
2-1-1-9 مزاياي تفکر استراتژيک 34
2-1-1-10 الگوهاي تفکر استراتژيک 34
2-1-10-1-1 الگوي عناصر تفکر استراتژيک (جين ليدکا) 34
2-1-10-1-2 الگوي نوآوري استراتژي (گري هامل) 39
2-1-10-1-3 الگوي گزينههاي آينده (پيترويليام سون) 39
2-1-10-1-4 الگوي رسوخ تفکر استراتژيک در رفتار (کلب): 40
2-1-10-1-5 الگوي يادگيري تفکر استراتژيک 40
2-1-1-10-6 الگوي غفاريان و کياني 43
2-1-1-11 مقايسه الگوها 44
2-1-1- 12سطوح تفکر استراتژيک 44
2-1-1-12-1 درک جامع سازمان و محيط(تفکر سيستمي) 45
2-1-1-12-2 خلاقيت 45
2-1-1-12-3 چشم انداز آينده سازمان 45
2-1-1-12-4 تفکر استراتژيک در سطح سازماني 45
2-1-1-13 چالشها و موانع تفکر استراتژيک 46
2-1-1-14 راهکارهاي بهبود تفکر استراتژيک در سازمانهاي آموزشي 47
2-1-1-15 راهکارهاي بهبود تفکر استراتژيک در سطح فردي 47
2-1-1-16 راهکارهاي بهبود تفکر استراتژيک در سطح سازماني 48
2-2 بخش دوم: عملکرد سازمانی 49
2-2-1 مفهوم عملكرد 49
2-2-2 تعریف عملکرد سازمانی 50
2-2-3 سنجش عملکرد سازمانی 53
2-2-4 رویکردهای سنجش عملکرد 53
2-2-5 معیارهایی برای سنجش عملکرد 54
2-2-6 عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف 55
2-2-6-1 عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری 55
2-2-6-2 عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل 56
2-2-6-3 عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی 57
2-2-7 مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی 58
2-2-8 ضرورت ارزیابی عملکرد 59
2-2-9 مزایایی ارزیابی عملکرد 60
2-2-10 ویژگی های یک سیستم مطلوب اندازه گیری عملکرد 60
2-2-11 اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی 61
2-2-12 سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی 62
2-2-13 مدل های ارزیابی عملکرد 63
2-2-14 دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد 75
2-2-15 مدیریت عملکرد در سطح سازمانی 77
2-2-16 فعالیت های کاری با عملکرد بالا 79
2-2-16-1 سیستم های کاری با عملکرد بالا و اثربخشی سازمانی 83
2-2-17 چارچوب نظری تحقیق 85
2-2-18 توضیح مختصر در مورد بانک سپه 87
2-2-18-1 تاریخچه 87
2-3 بخش سوم :پیشینه پژوهش 90
2-3-1 پیشینه داخلی 90
2-3-2پیشینه خارجی: 94
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 97
3-2- روش شناسی پژوهش : 97
3-4- جامعه و نمونه آماري 99
3-6- حجم نمونه 100
3-7- ابزارهاي جمع آوري دادهها 101
3-7-1- انواع ابزارها 101
3-8- مراحل طراحي پرسشنامه 102
3-8-1- محتواي پرسشنامه 102
3-8-2- مقياس اندازه گيري پرسشنامه 103
3-9- روايي و پايايي پرسشنامه 104
3-9-2- تعيين روايي (اعتبار) پرسشنامه 104
3-9-1- تعيين پايايي (قابليت اعتماد) پرسشنامه 105
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها 106
3-10-1- آمار توصیفی: 107
3-10-2-آمار استنباطی: 107
3-10-2-1- مدل یابی معادلات ساختاری 108
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-آمار توصیفی مربوط به نمونه تحقیق 114
4-3 نتايج تحليل عاملي حوزههاي تحقيق 121
4-4 تحلیل عاملی تاییدي متغیرهای پژوهش 122
4-5- ارزیابی بخش ساختاری 134
4-5-1 بررسی ضرایب استاندار و ضرایب معنادار متغیرهای تحقیق 134
4-5-2 برازش مدل تحقیق 138
4-6-آزمون فرضیات 138
4-6-1 فرضیه اول : 139
4-6-3 فرضیه سوم : 140
4-6-4فرضیه چهارم : 141
4-6-5فرضیه پنجم : 141
4-6-6فرضیه ششم: 142
4-7-خلاصه 142
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه 144
5-2- يافتههاي پژوهش و تحليل نتايج 144
5-2-1- نتایج آمار توصیفی 144
5-2-2- نتیجه گیری فرضیات 145
5-2-2-3- نتیجه گیری فرضيه سوم 146
5-2-2-4- نتیجه گیری فرضيه چهارم 146
5-2-2-5- نتیجه گیری فرضيه پنجم 146
5-2-2-6- نتیجه گیری فرضيه ششم 147
5-3 تحلیل مقایسهای 147
5-4 پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق 148
5-5- پيشنهادهاي آتي پژوهشي 150
5-6- مشكلات و محدوديتها حين اجراي تحقيق 151
منابع 152
نوع فایل : ورد(doc)
تعداد صفحات :178
مقطع: کارشناسی ارشد
سال تحصیلی:1398
قیمت : 31۰۰۰تومان