دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و عملکرد سازمانی با نقش تعدیل گری فعالیت های کاری با عملکرد بالا

نوع فایل : ورد (doc) | حجم فایل :1٫1مگابایت(rar) | تعداد صفحات : 178| سال تحصیلی :1398

چکیده:امروزه تفکر استراتژيک از نيازهاي اساسي ادارات و سازمان­ها براي رشد و ترقي مي­باشد که به کمک آن مي­توان از منبع ارزشمند و کليدي تفکر سازماني براي مديريت چالش­هاي محيطي و ميل به اهداف سازماني به خوبي استفاده کرد، فقدان تفکر استراتژيک در مديران عالي با عنوان يک کمبود اساسي در سازمان­ها به شمار مي­رود.هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر تفکر استراتژیک از طریق متغیر تعدیل گر فعالیت های کاری با عملکرد بالا بر عملکرد سازمانی کارکنان بانک سپه شهر تهران می باشد است. پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي و ازنظر شيوه گردآوري اطلاعات تحقيق توصيفي پيمايشي می‌باشد، جامعه آماري دراين تحقيق كلية کارکنان بانک سپه شهر تهران مي‌باشند، نمونه آماري اين مطالعه شامل 237 نفر است. داده‌های این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری داده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که ابعاد تفکر استراتژیک(تفکر سیستمی،تمرکز بر هدف،فرصت جویی هوشمندانه،تفکر در زمان،پیشروی  براساس رویکرد علمی) بر روی عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

1-1مقدمه

تفکر استراتژیک ابزار مهمی است که مدیران ارشد امروزی باید به آن مجهز باشند و برگ برنده ای در عرصه های مختلف اقتصادی واجتماعی شناخته می شود و همچنین به مدیران امکان می دهد که ریسک، سود و هزینه های حاصل از تصمیماتشان را ارزیابی کنند. تفکراستراتژیک بیش از جنبه های فراینددی و روش شناسانه به راهبرد به عنوان یک هنر نگاه می کند و در محیط پرتحول و پیش بینی ناپذیر امروز رویکرد مناسب راهبری سازمان شمرده می شود، رویکردی که شاید برای سازمان مزیتی رقابتی بیافریند.در این فصل به کلیات تحقیق در قالب بیان مسئله و اهمیت موضوع ، اهداف ،فرضیه ها و روش جمع آوری داده ها می پردازیم.

1-2بیان مسئله پژوهش

توانايي تفکر استراتژيک مهارتي است که به کمک آن مي­توان از منبع ارزشمند و کليدي تفکر سازماني براي مديريت چالش­هاي محيطي و ميل به اهداف سازماني به خوبي استفاده کرد، فقدان تفکر استراتژيک در مديران عالي با عنوان يک کمبود اساسي در سازمان­ها به شمار مي­رود (آقازاده، 1385: 18).داشتن کارکناني با قدرت تفکر استراتژيک امروزه از نيازهاي اساسي ادارات و سازمان­ها براي رشد و ترقي مي­باشد و مهم اينکه دستگاه عظيم آموزش پرورش در هر جامعه­اي نقش موثري را در تعليم و تربيت نيروي انساني بر عهده دارد، از اين نياز مستثني نبوده از سوي ديگر با توجه به نقش و جايگاه ويژه مدیران و کارکنان از اهميت قابل توجهي برخوردار است (قورچيان و همکاران،1390).پيدايش اين ديدگاه که موفقيت و اثر بخشي سازمان­ها در گرو هدايت صحيح منابع و به ويژه منابع انساني است موجب شده است که به بررسي و مطالعه­ي سازمان، به ويژه قواي فکري يعني هوش مديران و کارکنان توجه زيادي معطوف شود (کاشف،1389).اغلب مديران براين باورند که سازمان­ها براي بقا در شرايط محيطي متغير مي­بايست به طور مستمر تغيير کنند، بنابراين گرايش مديران به روش­هاي اثر بخش و هوشمند در اداره سازمان­ها امري بديهي است (پهلوانيان، 5:1385). از طرفی در تحقیقات سازمانی ، عملکرد سازمان یکی از متغیرهای وابسته و گسترده است ،اما همچنان  به خوبی تعریف نشده و نادرست است (Ostroff and Bowen,2016). بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم هم‌افزایی ایجاد میکند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد، توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمانها و مؤسسات همواره در جهت نیل به این هدف می‌کوشند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. دستیابی به این اهداف بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست.همچنین بانک ها به مثابۀ شریان حیاتی اقتصاد کشور، ضمن جمع آوری نقدینگی راکد، آن را به جریان انداخته و چرخۀ اقتصاد کشور در حوزه های گوناگون را رونق می بخشند. درعین حال، بانک ها برای افزایش سهم بازار و سودآوری، دائماً درحال ارتقای وضعیت عملکرد برای جذب مشتریان هستند و به این جهت، تفکر استراتژیک و بهبود عملکرد آنها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به یکی از مهم ترین فعالیت های مدیران بانک ها تبدیل شده است به طور کلي تحقيق حاضر در پي پاسخگويي به اين سوال است که آیا تفکر استراتژیک از طریق متغیر تعدیل گر فعالیت های کاری با عملکرد بالا بر عملکرد سازمانی کارکنان بانک سپه شهر تهران تاثیر دارد؟

1-3 اهمیت وضرورت پژوهش

توانايي تفسير رخدادها و وقايع غير مرتبط و برنامه­ريزي نشده بزرگترين نشان موفقيت مديران موفق سازمان­هاي كنوني است. كه اين توانايي­ها در واقع همان تفكراستراتژيك در يك سازمان مي­باشد كه خود مبين يك كمبود اساسي براي رساندن يك سازمان به تعالي و توانمندسازي مي­باشد اين توانايي استراتژيک مي­تواند به مديران کمک نمايد که بتوانند وقايع آينده را درك، تشخيص، پيش­بيني و کنترل نمايند و بجاي آنکه تحت تأثير تغييرات قرار بگيرند، تغييرات آتي را تحت تأثير خود قرار دهند. از طرفي کاربرد تفکر استراتژيک در يک سازمان بدون توجه به نوع اقدام و سبک مديريتي مديران امروز منتج به موفقيت نخواهد شد. چرا که بالندگي يک سازمان صرفاً به خود مدير، تفکرات و تصميمات او به تنهايي بستگي ندارد و به مسايلي مانند توجه به شرايط و موقعيت سازمان، ويژگي­ها، شرايط، نيازها و اولويت­هاي کارکنان سازمان نيز بستگي دارد. مشکلات سازمان­ها روز به روز پيچيده­تر شده و حل آنها نيازمند تفکر بهتر و ارائه راه حل­هاي نوين است. دنياي پرشتاب امروز، سازمان­­ها را بعنوان شالوده­هاي اساسي اجتماع با تغييرات گسترده­اي روبرو ساخته است. نرخ و ژرفاي تغييراتي که بر سازمان ها اثر مي گذارند بسيار زياد است. در دنياي امروز و در شرايطي که عوامل مزيت­ساز رقابتي در جريان تحولات قرار دارد، تنها يک مزيت رقابتي پايدار مي­تواند فهم و بصيرت لازم را نسبت به تشخيص مستمر اين عوامل بوجود آورد که اين امر وجود تفکر استراتژيک را در سازمان­هاي امروز حياتي مي­سازد. يکي ازمشکلات سازمان­ها، فقدان تفکر استراتژيک در سطح مديران عالي مي­باشد (ربيعي و همکاران، 1387). فقدان تفکر استراتژيک مديران ارشد بنگاه­ها و سازمان­ها، آنها را از بهره­گيري از فرصت­هاي جديد محروم مي­سازد (پورصادق و يزداني، 1390). لذا امروزه، بر اين نکته تأکيد فراوان مي­شود که مديران ارشد، براي کارآمد شدن، بايد به ابزار ساده و مهمي به نام تفکراستراتژيک مجهز شوند. تفکر استراتژيک مدت­هاست به عنوان برگ برنده در عرصه­هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي شناخته مي­شود. اين مهارت معمولاً در نگاه اول براي بسياري ازمديران ابهام­برانگيز است، گرچه مي­دانند که راه موفقيت در کسب و کار از شناسايي آن مي­گذارد (استيسي ،11:1389). همچنين امروزه در قرن بيست و يکم وجود مديراني با قدرت تجزيه وتحليل بالاتر نقش اساسي را در اثر بخشي سازمان­ها دارد و آنچه که متضمن اين موفقيت­ها مي­باشد چندان به جايگاه مدير در سلسه مراتب سازماني مربوط نمي­شود بلکه به هوش مديران وکارکنان بستگي دارد . هدایت رکن اساسی مدیریت عملکرد است. در خلال جلسات هدایت، سرپرستان به ارائه راهکارهای لازم و هدایت کارکنان در مسیر توافق شده اقدام می نمایند تا کارکنان به اهداف از پیش تعیین شده دست یابند. فرآیند مذکور باعث می‌شود تا عملکرد مطلوب کارکنان تشویق و در نتیجه تکرا پذیری آن بیشتر گردد و از طرفی عملکرد نامطلوب نیز شناسایی و با ارائه راهکار مناسب توسط سرپرست، کارمندان به اصلاح عملکرد خود اقدام نمایند. همانگونه که ملاحظه می شود نتیجه فرایند فوق بهبودعملکرد کارکنان است که در نهایت باعث افزایش بهره‌وری نیروی انسانی خواهد شد. بهره‌وری نیروی انسانی از دو طریق یکی حذف یا کاهش عملکرد نامطلوب کارکنان و دیگری حفظ یا افزایش عملکرد مطلوب و تشویق درتکرار پذیری آن .باتوجه به مطالب ذكر شده و اهميت وجود مدیران و كاركناني شايسته، با مهارت تفكر استراتژيك براي گذر سازمان از چالش­هاي پيشرو، محقق را برآن داشت كه ارتباط مهارت تفکر استراتژيک کارکنان و عملکرد سازمانی کارکنان بانک سپه شهر تهران بررسي كند. لذا پيشنهادها و راهكارهايي كه اين پژوهش ارائه مي­دهد مي­تواند به مديران در راستاي ايجاد فضايي بهتر، به منظور افزايش ظرفيت تفكراستراتژيك در سازمان و تعالي آن كمك نمايد.

 

تفکر استراتژيک

فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و عملکرد سازمانی با نقش تعدیل گری فعالیت های کاری با عملکرد بالا

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1مقدمه 2
1-2بیان مسئله پژوهش 2
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش 3
1-4 اهداف تحقیق 5
1-4-1 اهداف اصلی 5
1-4-2 اهداف فرعی 5
1-5 چارچوب نظری تحقیق 6
1-6 مدل تحقیق: 7
1-7 فرضیات پژوهش 8
1-7-1 فرضیه اصلی: 8
1-7-2 فرضیه های فرعی 9
1 – 8 قلمرو تحقیق 9
1-8-1) قلمرو موضوعی تحقیق 9
1-8-2) قلمرو مکانی تحقیق 9
1-8-3) قلمرو زمانی تحقیق 9
1-9 روش تحقیق: 10
1-9-1 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات: 10
1-10 جامعه آماری 10
1-11تعاریف اصطلاحات و متغیر های تحقیق 11
1-11-1 تعاریف نظری 11

فصل دوم ادبیات نظری تحقیق

مقدمه 14
2-1بخش اول: مبانی علمی و نظری 14
2-1-1 تفکراستراتژيک 14
2-1-1-1 مفهوم تفكر استراتژيك 20
2-1-1-2 تفاوت برنامهريزي استراتژيک و تفکر استراتژيک 21
2-1-1-3 ويژگيها و عناصر تفکر استراتژيک 22
2-1-1- 4 عوامل کليدي موفقيت تفکر استراتژيک 25
2-1-1-5 خصوصيات يک متفکر استراتژيک 27
2-1-1-6 کارکرد تفکر استراتژيک 29
2-1-1-7 مفهوم و فرآيند شكلگيري تفكر استراتژيك 30
2-1-1-8 مدل ساختاري تفسيري عناصر تفكر استراتژيك: 33
2-1-1-9 مزاياي تفکر استراتژيک 34
2-1-1-10 الگوهاي تفکر استراتژيک 34
2-1-10-1-1 الگوي عناصر تفکر استراتژيک (جين ليدکا) 34
2-1-10-1-2 الگوي نوآوري استراتژي (گري هامل) 39
2-1-10-1-3 الگوي گزينههاي آينده (پيترويليام سون) 39
2-1-10-1-4 الگوي رسوخ تفکر استراتژيک در رفتار (کلب): 40
2-1-10-1-5 الگوي يادگيري تفکر استراتژيک 40
2-1-1-10-6 الگوي غفاريان و کياني 43
2-1-1-11 مقايسه الگوها 44
2-1-1- 12سطوح تفکر استراتژيک 44
2-1-1-12-1 درک جامع سازمان و محيط(تفکر سيستمي) 45
2-1-1-12-2 خلاقيت 45
2-1-1-12-3 چشم انداز آينده سازمان 45
2-1-1-12-4 تفکر استراتژيک در سطح سازماني 45
2-1-1-13 چالشها و موانع تفکر استراتژيک 46
2-1-1-14 راهکارهاي بهبود تفکر استراتژيک در سازمانهاي آموزشي 47
2-1-1-15 راهکارهاي بهبود تفکر استراتژيک در سطح فردي 47
2-1-1-16 راهکارهاي بهبود تفکر استراتژيک در سطح سازماني 48
2-2 بخش دوم: عملکرد سازمانی 49
2-2-1 مفهوم عملكرد 49
2-2-2 تعریف عملکرد سازمانی 50
2-2-3 سنجش عملکرد سازمانی 53
2-2-4 رویکردهای سنجش عملکرد 53
2-2-5 معیارهایی برای سنجش عملکرد 54
2-2-6 عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف 55
2-2-6-1 عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری 55
2-2-6-2 عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل 56
2-2-6-3 عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی 57
2-2-7 مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی 58
2-2-8 ضرورت ارزیابی عملکرد 59
2-2-9 مزایایی ارزیابی عملکرد 60
2-2-10 ویژگی های یک سیستم مطلوب اندازه گیری عملکرد 60
2-2-11 اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی 61
2-2-12 سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی 62
2-2-13 مدل های ارزیابی عملکرد 63
2-2-14 دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد 75
2-2-15 مدیریت عملکرد در سطح سازمانی 77
2-2-16 فعالیت های کاری با عملکرد بالا 79
2-2-16-1 سیستم های کاری با عملکرد بالا و اثربخشی سازمانی 83
2-2-17 چارچوب نظری تحقیق 85
2-2-18 توضیح مختصر در مورد بانک سپه 87
2-2-18-1 تاریخچه 87
2-3 بخش سوم :پیشینه پژوهش 90
2-3-1 پیشینه داخلی 90
2-3-2پیشینه خارجی: 94

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1- مقدمه 97
3-2- روش شناسی پژوهش : 97
3-4- جامعه و نمونه آماري 99
3-6- حجم نمونه 100
3-7- ابزارهاي جمع آوري داده‌ها 101
3-7-1- انواع ابزارها 101
3-8- مراحل طراحي پرسشنامه 102
3-8-1- محتواي پرسشنامه 102
3-8-2- مقياس اندازه گيري پرسشنامه 103
3-9- روايي و پايايي پرسشنامه 104
3-9-2- تعيين روايي (اعتبار) پرسشنامه 104
3-9-1- تعيين پايايي (قابليت اعتماد) پرسشنامه 105
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها 106
3-10-1- آمار توصیفی: 107
3-10-2-آمار استنباطی: 107
3-10-2-1- مدل یابی معادلات ساختاری 108

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-آمار توصیفی مربوط به نمونه تحقیق 114
4-3 نتايج تحليل عاملي حوزه‌هاي تحقيق 121
4-4 تحلیل عاملی تاییدي متغیرهای پژوهش 122
4-5- ارزیابی بخش ساختاری 134
4-5-1 بررسی ضرایب استاندار و ضرایب معنادار متغیرهای تحقیق 134
4-5-2 برازش مدل تحقیق 138
4-6-آزمون فرضیات 138
4-6-1 فرضیه اول : 139
4-6-3 فرضیه سوم : 140
4-6-4فرضیه چهارم : 141
4-6-5فرضیه پنجم : 141
4-6-6فرضیه ششم: 142
4-7-خلاصه 142

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها

5-1- مقدمه 144
5-2- يافتههاي پژوهش و تحليل نتايج 144
5-2-1- نتایج آمار توصیفی 144
5-2-2- نتیجه گیری فرضیات 145
5-2-2-3- نتیجه گیری فرضيه سوم 146
5-2-2-4- نتیجه گیری فرضيه چهارم 146
5-2-2-5- نتیجه گیری فرضيه پنجم 146
5-2-2-6- نتیجه گیری فرضيه ششم 147
5-3 تحلیل مقایسه‌ای 147
5-4 پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق 148
5-5- پيشنهادهاي آتي پژوهشي 150
5-6- مشكلات و محدوديت‌ها حين اجراي تحقيق 151
منابع 152

 

نوع فایل : ورد(doc)

تعداد صفحات :178

مقطع: کارشناسی ارشد

سال تحصیلی:1398

قیمت : 31۰۰۰تومان

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب پیشنهادی

دانلود پایان نامه بررسی نقش توسعه گردشگری شهری در توسعه اجتماعی،اقتصادی

چکیده:امروزه صنعت توسعه گردشگری شهری در جهان توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *