پایان نامهپروژهپروژه آموزش محورپروژه کارآفرینیپیشینه تحقیق

دانلود ادبیات نظری کارآفرینی سازمانی

[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]نوع فایل :ورد (ِdocx) | حجم:138کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : 52| قیمت : ۱4۰۰۰ تومان[/box]

مقدمه

کارآفرینی به عنوان موتور محرکه اقتصادي شناخته شده است . امروز توجه به کارآفرینی به عنوان يکي از شاخص هاي مهم توسعه يافتگي کشور ها محسوب مي گردد. کارآفرینی سازمانها مي توانند خلاقيت و نوآوري را از طريق تشويق کارکنان براي فکر کردن توسعه بدهند، بنابراين سازمان ها در صورتي مي توانند موفق باشند که از نيروي انساني خلاق و نوآور و مهمتر از آن، از مديراني که بتوانند فضاي خلاقيت و نوآور را در سازمان ايجاد کنند، برخوردار باشند. در اين ميان دانشگاه ها همچون گذشته به عنوان پيشقراولان عرصه هاي تحول، نوآوري و اثر بخشي در جامعه، برنامه ريزي هاي مرتبط با اين موضوع را هدفمندتر پيگيري کرده اند. امروزه با پيشرفت سريع فناوري وتحول در بينش ها و راهبردها، نياز به نيروي انساني کارآفرين بيش هر زمان ديگر احساس مي شود. در جهاني که دامنه علم به سرعت در حال گسترش است، نيروي انساني کارآفرين مهمترين سرمايه رشد و توسعه کشور محسوب شده و لازمه ي تحقق اين امر توجه جدي به آموزش کارآفرینی و به عبارتي تربيت افراد کارآفرين است. در اين ميان از کارآفرين به عنوان موتور حرکت توسعه اقتصادي و از دانشگاها در جهان به عنوان موتور رشد وتوسعه ياد مي شود . بعلاوه اينکه دانشگاه ها در ايجاد و پايداري جامعه و اقتصاد دانش محور، نقش اساسي دارند بنابراين يکي از  اهداف و وظايف مهم نظام آموزش عالي هر کشور، پرورش نيروي انساني متخصص وکارآمد مورد نياز جامعه است. دانشگاه ها و موسسه هاي آموزش عالي کشور تلاش هايي را در اين زمينه آغاز کرده اند.

2-2-2  كارآفريني و تعاريف

واژه کارآفرینی واژه اي است نو که از کلمه اش نمي توان به مفهوم واقعي آن دست يافت .اين واژه بجاي کلمه entrepreneurship به کار رفته و در اصل از زبان فرانسه به ديگر زبانها راه يافته است .به طور کلي کارآفرینی از ابتداي خلقت بشر و همراه با او در تمام شئون مختلف زندگي انسان حضور داشته و مبناي تمامي تحولات وپشرفتهاي بشري بوده است. با اين وجود مفهوم وماهيت اصلي کارآفرینی هنوز شناخته شده نيست ونمي توان تعريف استاندارد وجامع از آن به دست داد.(صمد آقايي، 1378: 9)برخي از تعاريف صاحب نظران مختلف در زمينه كارآفريني عبارتند از:

  1. کارلند و ديگران[1] (1984) معتقدند كه كارآفرين فردي است كه شرکتي را به منظور سود و رشد، تاسيس و مديريت مي نمايد و از آن براي پيشبرد اهداف شخصي استفاده مي کند. ويژگي اصلي او رفتار نوآورانه است و از تجربيات مديرت استراتژيک در فعاليت خود استفاده مي کند. ( احمد پوردارياني، 1379: 16 ).
  2. پيتر دراكر(1985) معتقد است كه كارآفرين كسي است كه فعاليت هاي اقتصادي كوچك و جديدي را با سرمايه خود شروع مي نمايد. ( احمد پوردارياني، 1379: 21). در جاي ديگر معتقد است که کارآفرینی بهره برداري از فرصت ها براي ايجاد تغيير است و کارآفرين همواره به دنبال تغيير ، پاسخ دادن به آن و بهره برداري از آن به عنوان يک فرصت است. (مقيمي، 1384: 25)
  3. استيونسون و گامپرت [2] (1985) معتقدند ، كارآفريني، فرآيند ايجاد ارزش از راه تشکيل مجموعه منحصر به فردي از منابع، به منظور بهره گيري از فرصت ها مي باشد.( احمد پوردارياني، 1379: 21‌)
  4. تراپ ميلان و مورنينگ استار[3] (1989) معتقد ند: کارآفرين فردي است که فرصت ارائه يک محصول، خدمات، روش و سياست جديد يا راه تفکري جديد براي يک مشکل قديمي را مي يابد. و مي خواهد تاثير انديشه، محصول يا خدمات خود را بر نظام مشاهده کند. ( احمد پوردارياني، 1379: 23)
  5. كالينز و مور (1970) كارآفرين را شخصي مي دانند كه نمي تواند اختيار را قبول كند و درصدد فرار از زير بار آن است. بعلاوه، آنها بين كارآفرين نوآور و كارآفرين اداري، فرق قائل شدند. از نظر آنها كارآفرين نوآور كسي است كه كسب و كاري را آغاز مي كند و كارآفرين اداري كسي است كه از نردبان سلسله مراتب سازمان بالا مي رود. ( احمد پوردارياني، 1379: 19).
  6. روبرت هيسريچ[4] (2002)‌ كارآفرين را به عنوان يك مبتكر مطرح مي نمايد و معتقد است وظيفه كارآفرين شكل دهي مجدد يا تغيير اساسي در الگوي توليد از طريق دستيابي به يك اختراع جديد، دستيابي به شيوه تكنولوژي ناشناخته، توليد يك محصول جديد، توليد يك محصول قديمي به شيوه جديد، دستيابي به يك بازار جديد عرضه مواد اوليه يا يك بازار فروش جديد براي محصولات يا راه اندازي يك صنعت جديد مي باشد . ( هيسريچ، 2002: 48)پارستون[5] معتقد است کارآفرینی رفتاري مديريتي است که فراتر از ظرفيت هاي افراد به طور دائم از فرصت ها براي دستيابي به نتايج، بهره برداري مي کند.

انواع رويکردهاي كارآفريني

   معمولاٌ در زمينه كارآفريني از دو رويکرد استفاده مي شود كه عبارتند از:

   الف-   رويکرد شخصيتي يا ويژگي ها[6]

   ب –   رويکرد رفتاري[7]

   حال به بررسي هر يك از اين رويکردها  مي پردازيم:

الف) رويکرد شخصيتي يا ويژگي ها ‌

   هدف از به كار گيري رويکرد شخصيتي، متمايز ساختن كارآفرينان از غير كارآفرينان و تعيين قلمرو مطالعه ويژگي هاي شخصيتي و روان شناختي كارآفرينان است. بر اساس اين رويکرد، مهمترين ويژگي هاي شخصيتي كه براي كارآفريني ضرورت دارند عبارتند از: ( رضائيان، 1394: 29)

دانلود ادبیات نظری کارآفرینی سازمانی

فهرست مطالب دانلود ادبیات نظری کارآفرینی سازمانی

مقدمه 4
2-2-2 كارآفريني و تعاريف 4
انواع رويکردهاي كارآفريني 6
نياز به توفيق يا توفيق طلبي: 6
تفاوت كارآفرينان مستقل با كارآفرينان سازماني 8
موانع و محدوديت ها براي کارآفريني سازماني: 11
استراتژي هاي كارآفريني در سازمان : 14
مدلهاي ارائه شده براي ايجاد كارآفريني در سازمان 17
رابطه پيچيدگي، رسميت و تمركز با كارآفريني سازماني 20
خلاصه ويژگي هاي سازمان كارآفرين: 23
اهداف دانشکاه براي گسترش کارآفريني: 25
دانشگاه کارآفرين 28
ويژگي هاي دانشگاه کارآفرين: 32
راهکارهاي ايجاد دانشگاه کارآفرين: 33
اهداف کارآفريني در دانشگاه: 34
مراحل اجرايي ساختار دانشگاه کار آفرين: 34
الکوي ايجاد دانشگاه کارآفرين 36
ويژگي هاي کارآفرين دانشگاهي : 37
پيشينه تحقيقات انجام گرفته در داخل كشور : 39
پيشينه تحقيقات انجام گرفته در خارج كشور : 40
پرسشنامه 42
منابع 50

 

 

[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]

نوع فایل : ورد(docx)

تعداد صفحات :52

مقطع: کارشناسی ارشد

سال تحصیلی:۱۳۹۴

قیمت : ۱4۰۰۰ تومان[/box]

منابع

ابراهيم زاده ، فريمان (1388): ارائه ي الگوي مناسب جهت تبديل دانشگاه آزاد اسلامي به دانشگاه  کارآفرين ، رساله دکتري ،دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران

احمد پور دارياني، محمود ، مقيمي، محمد ، (1385) مباني کارآفرینی،تهران ، فرانديش

 احمد پوردارياني، محمود. مقيمي،محمد. (1386) مباني كارآفريني  ، تهران، انتشارت فرانديش.

احمد پوردارياني ، محمود،(1379)  كارآفريني ،  تهران ، انتشارات پرديس

انتظاري،يعقوب ( 1383 )،بنگاه مشتق از دانشگاه ،نامه آموزش عالي، سال اول، شماره5

جهانگيري ، علي  ،1382 دولت كارآفرين،  نشريه مديريت دولتي ،شماره 51

دفت ، ريچارد .ال. (1389) تئوري و طراحي سازمان ، ترجمه دكتر پارساييان و دكتر اعرابي ، تهران ، دفتر پژوهش هاي فرهنگي

شاه حسيني ، علي، (1383) کارآفريني، تهران ، آييژ

صمد آقائي، جليل (1382)، خلاقيت بستر كارآفريني، انتشارات دانشگاه تهران

صمدآقايي ، جليل ،(1378) سازمانهاي كارآفرين  ، تهران ، انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي

صمدآقايي ، جليل( 1377) از كارآفريني تا جان آفريني ، نشريه كار و جامعه ، شماره 27

مقيمي ، سيد محمد ،(1380)  سازمان و مديريت رويكرد پژوهشي ، تهران ، انتشارات ترمه

حسن مرادي، نرگس،(1385)، مديريت کارآفرینی،کرج، موسسه تحقيقات و آموزش مديريت.

رضائیان علی. (1394). مبانی سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت.

Brockner.  Joel  E. Higgins, Tory and Murray  B. (2004). “ Low  Regulatory  focus theory and the Entrepreneurial process”. Journal of Business Venturing19

Brinckman,Haus(2005),How to be an Entreprneurial university, the Journal of Entrepreneurship Research , University of Thehran

Clark,B.R(1998). Creating  Enterpreneurial  iversities.oxford:pergamo

Fry . Fred “Inrareneurship  : Developing Corporate entrepreneurship ” chapter 3 , 1993.

Scott Morton , Michael , Emerging Organizational Forms : Work and Organization in 21 st Century , European Management Journal , Vol 13 , No 4 . 1995.

Thompson John (1999)”the worlds of the entrepreneur: a new perspective” Journal of the workplace learning: employee Counselling Tody. Vol.11. no.6.

Vesper,  k  (1993), Research on Education for Entrepreneurship, In  D. Sexton, C. Kent K  Vesper (eds), “ Encyclopedia of Entrepreneurship”, N.J:  Prentice – Hall. INC

Michael . D. Williams and Janet Williams, 2007, a change management approaches to evaluating ICT investment  initiatives. Available  at www. Emeraldinsigh.com/ 1741- 0398.htm

NESCO(2004),”Higher Education in Europe “,Volume XXXITX,NO.2.

Hisrich Robert D., Peters Michaelp, (2002) “ Entrepreneurship”,. Fifth Edition, India: Mcgraw- Hill.

Uotila, J., maula, M., Keil, T ., Zahra, S. exploration, and firm performance: analysis of global 500 corporations, presented at the 24th annual strategic management society conference, sanjuan, puerto rico, october31- novamber2, 2004

5/5 - (2 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا