چکیده:در دنیای امروز ارایه خدمات با کیفیت بالا یک ضرورت برای سازمان های خدماتی، به خصوص بانکها میباشد. ارایه خدمات با کیفیت بالا برای بقا و سودآوری سازمان ضروری است. نیاز به درک و اندازه گیری کیفیت خدمات با توجه به مزایایی که ارایه خدمات با کیفیت بالا همچون حفظ مشتری، وفاداری مشتری، جذب مشتریان جدید و غیره برای سازمان دارد، مورد توجه قرار گرفته است. در دنیای امروز ارائه خدمات با کیفیت بالا یک ضرورت برای سازمان های خدماتی، به خصوص بانکها میباشد. ارایه خدمات با کیفیت بالا برای بقا و سودآوری سازمان ضروری است.هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی برای قیمت گذاری منصفانه در خدمات بانکی میباشد. نمونه تحقیق شامل ۱۷ بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای ۱۳۸۴تا۱۳۹۴ میباشد. اهرم مالی بانک(تعهداتبان),سودآوری،نقدینگی،درصد مالکیت سهامدارن،پاداش و هزینه های جبران به عنوان متغیر مستقل و ارزش گذاری منصفانه قیمت خدمات بانگی وابسته میباشند. برای آزمون تمام فرضیههای این تحقیق از رگرسیون چندگانه به روش داده های ترکیبی استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه نشان می دهد که رابطه بین . اهرم مالی بانک , سودآوری،نقدینگی،درصد مالکیت سهامدارن،پاداش و هزینه های جبران معنادار میباشند.
۱-۱ مقدمه
مسائل قیمت گذاری برای شرکتها به دو دلیل کلیدی اهمیت دارد: اثرات آن را بر روی رضایت مشتری و اثر آن بر سودآوری. در حال حاضر تمایل مشتریان بانکها برای تغییر بانک و ارایه دهندگان خدمات زیاد شده است. در این شرایط بانکها نیاز دارند که به تعیین قیمت محصولات و خدمات بپردازند. تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که قیمت محصولات بانک نقش محوری در تغییر نمودن مشتریان بانکها بازی میکند. در بررسیهای اخیر، تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان از هزینهها و تا حدی نیز نرخ بهره اظهار نارضایتی نموده و از آن به عنوان یک عامل در تصمیم خود برای تغییر بانک یاد نمودهاند. وجود موسسات مالی مختلف و همچنین ظهور موسسات غیر بانکی باعث تشدید رقابت شده است لذا با توجه به این وضعیت، سیاستهای قیمت گذاری ممکن است مزایای رقابتی کوتاه مدت و بلند مدت با تقویت سودآوری و رضایت مشتری ایجاد کند.همچنین قیمت گذاری خدمات بانکداری خرد برای کل اقتصاد اهمیت دارد قیمت به عنوان یک سیگنال در بازار محسوب شده و حاوی اطلاعات زیادی است و بر عرضه و تقاضای خدمات بانکداری خرد تاثیر میگذارد. بنابراین قیمت بر پس انداز، انباشت ثروت و کارآمد بازار مالی تاثیر گذاشته و همچنین اثرات توزیعی هم دارد. در نهایت، سیاستهای قیمت گذاری بانکها برای محصولات مالی به طور فزایندهای توسط قانون گذاران مورد بررسی قرار گرفته و موضوعی برای بررسی و نقد عمومی تبدیل شده است.منصفانه بودن قیمت یکی از مسائل اساسیِ مبحث قیمتگذاری است و محققان بسیاری علاقه مندند در این حوزه از بازاریابی و قیمت گذاری تحقیق کنند. همچنین مدیران نیز به این موضوع تمایل دارند؛ چون در مواقع افزایش قیمت، ادراک منصفانه بودن توسط مشتریان عامل بسیار مهمی در موفقیت افزایش قیمت است. تغییر قیمت و درک منصفانه بودن آن توسط مشتریان به دلیل خریدهای قبلی و ایجاد قیمتی مرجع در ذهن آنها، کار ساده ای نیست.محصولات مالی بانکداری خرد دارای برخی از ویژگیهای خاص است که تاثیر قوی بر سیاستهای قیمت گذاری دارند. در مورد خدمات خریداری شده توسط مشتریان، امکان ارزیابی خدمات ارایه شده از دید مشتری مشکل است لذا در مقایسه با کالاها عدم قطعیت در مورد ارزیابی خدمات به عنوان یک مانع و مشکل اساسی مطرح است. به عبارتی دیگر سطح پایین منافع درک شده از خدمات مالی ارایه شده تمایل پرداخت را کاهش میدهد. از طرف دیگر، این واقعیت است که خرید بسیاری از محصولات مالی بر اساس اصل هدف هدایت میشود.در این بخش در نظر داریم که با بررسی اهداف، فروض، ضرورت ها و روش شناسی تحقیق چارچوب و ساختار کلی پژوهش حاضر را تبیین بنماییم. تا بدین وسیله خوانندگان محترم با مطالعه این فصل بتوانند با شالوده و ارکان اصلی تحقیق آشنایی پیدا کرده و با ایده گرفتن از مطالب این فصل، از آن ها جهت انجام پژوهش های کاربردی بعدی در حوزه های مشابه استفاده ببرند. موضوع مورد بررسی در این پایان نامه ارایه مدلی جهت قیمت گذاری منصفانه در خدمات بانکی در کشور می باشد تا بتوان تحلیلی از واقعیت های موجود ارائه کرد و بتوان از نتایج بدست آمده به منظور برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها استفاده کرد.
۱-۲ مساله اصلی تحقیق
قیمت یکی از مهمترین ارکان بازاریابی میباشد و مشتریان معمولا از قیمت به عنوان ابزاری برای شکل دهی به انتظارتشان در تصمیمات خرید استفاده مینمایند. قیمت مبلغی است که مشتری حاضر است برای به دست آوردن محصولی دارای ارزش پرداخت کند. تصمیمات مرتبط با قیمت، به عنوان ساز و کاری به شمار می روند که ارزش را برای مشتریان تعیین مینماید و نقش مهمی در ایجاد تصویر از سازمان دارد. تاکید بر استراتژیهای قیمت گذاری، به دلایل مختلف، اهمیت بسیار زیادی در کسب و کار دارد (پوه و همکاران،[۱] ۲۰۱۱).در عملیات بانکی، قیمت به صورت نرخهای بهره و هزینه اجرای عملیات کارمزد تجلی پیدا میکند. هنگامی که مشتری خدمات بانکی را خریداری میکند، از چیزی ارزشمند (پول) میگذرد تا چیزی ارزشمند (مزایای استفاده از خدمات بانکی) به دست آورد. در قیمت گذاری مؤثر و مشتری گرا، گام اول درک این نکته است که مشتریان چه ارزشی برای مزایای (واقعی و ادراکی) که از خدمات بانکی دریافت میکنند قائل اند. در گام دوم قیمت باید طوری تعیین شود که با این ارزش مطابقت داشته باشد (خیری و احمدی، ۱۳۹۳). به عبارتی دیگر مفهوم قیمت در صنعت بانکداری از نظر عملیاتی شامل بهایی است که مشتریان بابت دریافت خدمات میپردازند. این خدمات در صنعت بانکداری ایران شامل فعالیت هایی از جمله هزینه صدور چک برگشتی، صدور دسته چک، صدور چک بین بانکی، ارسال چک شهرستان، صدور ضمانتنامه، صدور کارت اعتباری و…می باشد. بانک هابه عنوان یک نهاد مالی بیش از پیش به مسائلی چون سودآوری، هزینه ها، سرمایه و قیمت گذاری محصولات و خدمات خود توجه دارند در شرایط فعلی، قیمت گذاری در حال تبدیل شدن به یک عامل مهم برای بانک و مشتریان است. بدیهی است در این راستا، سیاست های قیمت گذاری باید به نحوی باشد که انتظارات مشتریان را در فضای رقابتی امروز محقق کرده و یا ازآن ها فراتر رودو جذابیتی رقابتی را برای سازمان خلق نماید، که منجر به رضایت مشتریان و در نهایت وفاداری آنان گردد (نظری و بحری نژاد، ۱۳۹۱).
فهرست مطالب دانلود پایان نامه ارائه مدلی برای قیمت گذاری منصفانه در خدمات بانکی
فهرست مطالب صفحه
فصل اول کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه ۲
۱-۲ مساله اصلی تحقیق ۳
۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ۵
۱-۴ سوالات تحقیق ۷
۱-۵ اهداف تحقیق ۸
۱-۵-۱هدف اصلی: ۸
۱-۵-۲ اهداف فرعی: ۸
۱-۶ روش پژوهش ۸
۱-۶-۱ روش گردآوری اطلاعات ۹
۱-۶-۲ جامعه آماری تحقیق ۱۰
۱-۶-۳ روشهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها ۱۰
۱-۷ متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق ۱۰
۱-۸ تعاریف واژگان تحقیق ۱۰
۱-۹ خلاصه فصل ۱۲
فصل دوم ادبیات نظری تحقیق و مروری بر مطالعات پیشین
۲-۱ مقدمه ۱۴
۲-۲ نظام بانکداری در ایران ۱۵
۲-۲-۱ تاریخچه بانک ها ۱۵
۲-۲-۱-۱ بانکداری ایران قبل از انقلاب اسلامی ۱۵
۲-۲-۱-۲ بانکداری ایران پس از انقلاب اسلامی ایران ۱۷
۲-۳ روش های جذب سپرده توسط سیستم بانکی ۱۹
۲-۴ نظام بانکی ۲۰
۲-۴-۱ مزایای نظام بانکی در تجهیز و تخصیص منابع ۲۱
۲-۴-۱-۱ افزایش پسانداز ۲۱
۲-۴-۱-۲ کاهش هزینه ۲۱
۲-۴-۱-۳ بلندمدت شدن اعتبار ۲۲
۲-۴-۱-۴ بزرگشدن اعتبارها ۲۲
۲-۴-۲ خدمات بانکی در اقتصاد ۲۲
۲-۴-۲-۱ خلق پول ۲۲
۲-۴-۲-۲ ایجاد بازار فروش برای پساندازهای واحدهای اقتصادی ۲۳
۲-۴-۲-۳ پیشنهاد ابزارهای پرداخت برای خرید کالا و خدمات ۲۳
۲-۴-۲-۴ عرضه خدمات مالی بینالمللی ۲۳
۲-۴-۲-۵ ارائه خدمات مربوط به سرمایهگذاری ۲۴
۲-۵ ابعاد رضایت از قیمت توسط مشتری ۲۴
۲-۵-۱ شفافیت قیمت ۲۷
۲-۵-۲ اطمینان به قیمت ۲۸
۲-۵-۳ کیفیت قیمت ۲۹
۲-۵-۴ اعتماد به قیمت ۳۰
۲-۵-۵ قیمت نسبی ۳۱
۲-۵-۶ منصفانه بودن قیمت ۳۲
۲-۶ قیمتگذاری ۳۳
۲-۶-۱ قیمت گذاری منصفانه ۳۵
۲-۶-۲ اهداف قیمت گذاری ۳۷
۲-۶-۳ ابعاد رضایتمندی مشتریان از قیمت ۳۹
۲-۶-۳ قیمت گذاری در صنعت بانکداری ۴۵
۲-۷ مروری بر تحقیقات پیشین ۴۵
۲-۷-۱ تحقیقات خارجی ۴۵
۲-۷-۲ تحقیقات داخلی ۴۸
۲-۸ خلاصه فصل ۵۳
فصل سوم روش تحقیق
۳-۱ مقدمه ۵۵
۳-۲ روش تحقیق ۵۵
۳-۵- جامعه و نمونه آماری تحقیق ۵۶
۳-۶ معرفی مدل تحقیق ۵۶
۳-۱۰ قلمرو تحقیق ۶۲
۳-۱۰-۱ قلمرو موضوعی ۶۲
۳-۱۰-۲ قلمرو مکانی ۶۲
۳-۱۰-۳ قلمرو زمانی ۶۲
۳-۳ روش و ابزار گردآوری دادهها ۶۲
۳-۴ روش تجزیه و تحلیل دادهها ۶۳
۳-۵-۱ آزمون های ریشه واحد پنلی ۶۳
۳-۵-۲ آزمون های هم انباشتگی پنلی ۶۴
۳-۵-۳ الگوهای مبتنی بر دادههای پنل ۶۸
۳-۵-۴- آزمونهای تشخیص مدل داده های پنلی ۷۰
۳-۵-۴-۱ آزمون لیمر یا آزمون F 70
۳-۵-۴-۲ آزمون هاسمن (گزینش میان مدل اثرات ثابت یا مدل اثرات تصادفی) ۷۱
۳-۵-۵ مدل های تلفیقی یا Pooled 73
۳-۵-۶ تخمین مدل به صورت داده های پنلی (اثرات ثابت و تصادفی) ۷۳
۳-۵-۶-۱ مدل اثر ثابت ۷۵
۳-۵-۶-۲ مدل با اثرات تصادفی ۷۷
۳-۵ خلاصه فصل ۷۷
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه ۷۹
۴-۲ آمارهای توصیفی ۷۹
۴-۳ تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات ۸۲
۴-۴- تصریح مدل و بررسی فرضیه ۸۴
۴-۴-۱- نتایج حاصل از آزمونF یا لیمر ۸۵
۴-۴-۲- آزمون انتخاب اثرات ثابت یا اثرات تصادفی ۸۵
۴-۴-۳- تخمین الگو به تفکیک متغیرهای به کار رفته در مدل و تفسیر آن ها ۸۶
۴-۴- خلاصه فصل ۹۰
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه ۹۲
۵-۲- خلاصه تحقیق و نتیجه گیری ۹۲
۵-۳- پیشنهادات تحقیق ۹۵
۵-۴پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی ۹۶
۵-۵ محدودیت های تحقیق ۹۷
۵- ۶خلاصه فصل ۹۸
منابع ۹۹
نوع فایل : ورد(doc)
تعداد صفحات :۱۰۱
مقطع: کارشناسی ارشد
سال تحصیلی:۱۳۹۶
قیمت : ۲۹۰۰۰تومان
