چکیده:اقتصاد رفتاري به عنوان يکي از شاخه هاي نسبتا جديد در دانش اقتصادي که با هدف ارتقاء دانش اقتصادي و نزديک کردن مدلهاي اقتصادي با واقعيت هاي بيروني شکل گرفته است، طی چند دهه گذشته از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است.هدف اصلی این پژوهش بررسی الگوی اقتصاد رفتاری مصرف کنندگان در انتخاب نام و نشان تجاری فروشگاه هایپر استار می باشد.روش تحقيق، توصيفي- پيمايشي و از نوع كاربردي است. براي جمعآوري دادهها از پرسشنامه استفاده گرديده و روايي و پايايي آن با استفاده از روايي محتوايي و سازه و همچنين آلفاي كرونباخ مورد تاييد قرار گرفت. جامعة آماري در اين تحقيق كلية مشتریان فروشگاه هایپر استار می باشد.طرح نمونهگيري احتمالي بوده و از نوع نمونهگيري تصادفی ساده استفاده گرديده است. براي آزمون فرضیههای تحقیق از آنالیز رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. و تحليل دادههاي مربوط به 384 نفر كه به سوالات تحقيق پاسخ دادند که یافتهها نشاندهنده آن است که کشش قیمتی، مطلوبیت مورد انتظار، ادراکات ذهنی و ترجیحات مصرف کنندگان بر روی انتخاب برند توسط مصرف کنندگان تاثیر گذار بوده است .در ادامه مقدمه و بیان مسئله دانلود پایان نامه الگوی اقتصاد رفتاری مصرفکنندگان در انتخاب نام و نشان تجاری ارائه شده است.
واژگان کلیدی : اقتصاد رفتاری، نام و نشان تجاری، مصرف کننده، هایپر استار
1-1 مقدمه
درواقع تا نیمه قرن بیستم نیز اقتصاددانان به پایههای روانشناسانِ نظر داشتند؛ ايروینگ فیشر و ویلفردو پارتو در مورد اينکه مردم چگونه احساس و فکر ميکنند به بحث پرداختند و بعدها کینز نظریه مصرف خود را با فصولی از روانشناسی توجیه کرد. اما پس از اين بود که مباحث روانشناسانِ از آثار اقتصادی ناپدید شد و بسیاری از سرفصلهای اقتصاد چون مطلوبیت تنزیلشده با نرخ ثابت، انتخاب بین دورهای، مدلهای مرتبط با فضای نا اطمینانی و… بهعنوان نُرمهای علمي و فارغ از آزمون روانشناسانِ از سوی اقتصاددانان پذیرفته شد. با این وصف، اقتصاد رفتاری وارد حوزهاي ميشود که از منظر اقتصاددانان دادهشده (Given) و چهبسا بدیهی[1]است، اما از دید اقتصاد رفتاری اصولاً فروض بدیهی وجود ندارد مگر آنکه شواهدی دال بر آن وجود داشته باشد. البته اين بدان معنا نیست که اقتصاد رفتاری به دام آنارشیسم علمي بیفتد. درواقع اگرچه اقتصاد رفتاری پایبندی به فروض و آکسیوم ندارد و همواره بر آن است تا فروض را آزمون کند، اما آنجا که قادر به چنین آزمونی نیست، از فروض بهره ميبرد. به همین علت است که در هر مقاله اقتصاد رفتاری، یک یا دو فرض نوکلاسیکی تغییر ميکند و تحلیلی ارائه ميشود. بدین شکل اقتصاد رفتاری روش اقتصاد نوکلاسیکی را ميپذیرد و تنها با تغییر فروضی که بر مبنای شواهد گردآوریشده ساخته، تئوری ارائه ميدهد. تئوریای که مانند تئوریهای نوکلاسیکی جنبه علمي بودن خود را از ابطالپذیری پوپری عاریه ميگیرد. اين بدان معناست که اقتصاد رفتاری روش نوکلاسیکی را که مبتنی بر فردگرایی، بیشینهسازی مطلوبیت، تعادل، کارایی و… است، ميپذیرد (سنجابی،1380).
1-2بیان مسئله پژوهش
يكي از مهمترین مباحث در نظریهپردازی علم اقتصاد، انسان اقتصادی و ویژگیهای رفتاري اوست. اقتصاد بهمثابه علمي انساني، براي مدلسازی، پیشبینی، سیاستگذاری و تمام کارکردهای خود نيازمند شناختي مناسب از انسان، بسان محور تصمیمگیریهای اقتصادي است. جريان اصلي اقتصاد و بهویژه اقتصاد نوکلاسیکی، بعد از جان استوارت ميل با قبول برخي اصول، مانند حداکثر سازی نفع شخصي و رفتار عقلايي، بررسیهای انسان شناسانه را ناديده گرفته است. عدهای از اقتصاددانان اين فروض انعطافناپذیر را علت برخي ناکامیهای اقتصاد درزمینهٔ های عملي دانستهاند. اقتصاد رفتاري بر آن است تا اين خلأ را با روش مای گوناگون پوشش دهد (خرمشاهی 1380). امروزه اقتصاد رفتاري با كمك دانش و روش مای پژوهش در علم روانشناسی پيشرفت كرده است. اقتصاد رفتاري بهعنوان يکي از شاخه مای نسبتاً جديد در دانش اقتصادي که باهدف ارتقاء دانش اقتصادي و نزديک کردن مدلهای اقتصادي با واقعیتهای بيروني شکلگرفته است، طی چند دهه گذشته از اهمیت قابلتوجهی برخوردار شده است. هسته اصلي تئوریهای اقتصاد رفتاري بر مبناي نگاه روانشناسان است و از پیوند علم اقتصاد و روانشناسی حاصل گردیده است. اما باید اشاره داشت که برخی از طرفداران مکتب اقتصاد رفتاری، جرئتی بیش از استفاده از نظریههای روانشناسی را به خود داده و برای توضیح دینامیسم اقتصادی، نظریههای علوم جامع شناسی و انسان نشناسی را نیز به کار میگیرند و تحولی چند در این دیدگاه به وجود آورد ه اند. جامعه آماری این پژوهش مشتریان فروشگاههای هایپر استار استان تهران میباشد، در این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که الگوی اقتصاد رفتاری مناسب چگونه بر روی انتخاب مصرفکنندگان در خرید نام و نشان تجاری مؤثر واقع میشود؟
فهرست مطالب دانلود پایان نامه الگوی اقتصاد رفتاری مصرفکنندگان در انتخاب نام و نشان تجاری
فصل اول کلیات تحقیق1
1-1 مقدمه 2
1-2 اهمیت وضرورت پژوهش 3
1-4 اهداف تحقیق 4
1-5 فرضیه های پژوهش 4
1-6 چهارچوب نظری تحقيق : 5
1-6-1مدل تحقیق: 7
1-7 روش تحقیق : 7
1-8جامعه آماری: 8
1-8-1 روش نمونه گیری : 8
1-10روش گرد آوري داده ها و اطلاعات: 8
1-11 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: 9
1-12 تعاریف متغیرها و واژه مای كليدي پژوهش :9
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق12
مقدمه 13
2-1 بخش اول : مبانی نظری تحقیق 13
1-2-1 اقتصاد كلاسيك 13
2-1-2 الگوهای اقتصاد كلاسيك 14
2-1-3 مكتبهاي اقتصاد سیاسی كلاسيك 32
2-1-3-1 مكتب منچستر 33
2-1-3-2 مكتب ليبرال فرانسوی 38
2-1-3-3 نمایندگان مکتب لیبرال فرانسوی: 40
2-1-3-4 مكتب پول (در گردش) 46
2-1-3-5 مكتب بانكداري 51
2-1-3-7 مكتب اصالت فايده كلاسيك 61
2-1-4 اقتصاد رفتاری 75
2-2 بخش دوم : نام و نشان تجاری(برند) 81
2-2-1 ارزش ویژه برند 81
2-2-2 مدل ایجاد ارزش برند 82
2-2-3 تعریف ارزش برند 83
2-2-4 فایده ارزش برند 84
2-2-5 ابعاد ارزش برند 85
2-2-5-1کیفیت ادراک شده 86
2-2-5-۲ وفاداری برند 87
2-2-5-3 آگاهی برند 88
2-2-5-4 ارتباطات برند(تداعی برند) 89
2-2-6 روابط میان ابعاد ارزش برند 90
2-2-7 ارتباط اقتصاد رفتاری با انتخاب مصرفکنندگان 90
2-2-8 مدل مفهومی تحقیق 99
2-3 بخش سوم: جامعه مورد بررسی (فروشگاه هایپراستار) 100
2-3-1 سياست كلي هایپراستار 100
2-3-2 ارزشهای هایپراستار: 101
2-3-3 دلایلی كه بر تصمیمگیری شما در انتخاب ما تاثیرگذار هستند: 102
2-4بخش دوم: پیشینه تحقيقات داخلي و خارجي 103
2-4-1 پیشینه تحقیقات داخلی 103
2-4-2پیشینه تحقیقات خارجی:106
فصل سوم روش شناسی تحقیق109
3-1 مقدمه 110
3-2 روش پژوهش : 110
3- 3متغيرهاي پژوهش : 111
3-3-1روش گرد آوري داده ها و اطلاعات: 111
3-4 جامعه و نمونه آماري 112
3-5 روش نمونه گيري 112
3-7 ابزارهاي جمع آوري دادهها 113
3-7-1- انواع ابزارها 113
3-8 مراحل طراحي پرسشنامه 114
3-8-2- مقياس اندازه گيري پرسشنامه 114
3 – 9 ) روايي(اعتبار) و پايايي (اعتبار پذیرش )پرسشنامه 115
3-9-1 تعيين روايي (اعتبار) پرسشنامه 115
3 – 9 – 2 ) تعيين پايايي (قابليت اعتماد) پرسشنامه 116
3-12 روشهاي تجزيه و تحليل دادهها 117
3-12-1- تحليل توصيفي 117
3-12-2- تحليل استنباطي117
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها119
4 – 1 ) مقدمه 120
4 – 2 ) ویژگیهای جمعیت شناختی 121
4 – 2 – 1 ) وضعيت افراد پاسخ دهنده از نظر سن 121
4 – 2 – 2 ) وضعيت افراد پاسخ دهنده از نظرجنسيت 122
4 – 2 – 3 ) وضعيت افراد پاسخ دهنده از نظرتاهل 123
4 – 2 – 4 ) وضعيت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات 124
4 – 3 ) آزمون فرضیه های تحقیق 125
4 – 3 – 1 ) بررسی فراوانی گزینهها 126
4 – 3 – 2 ) بررسی شاخص های مرکزی و پراکندگی 127
4 – 3 – 3 ) بررسی نرمال بودن توزیع داده ها 129
4 – 3 – 4 ) بررسی فرضیه اول تحقیق 130
4 – 3 – 4 – 1 ) بررسی فرضیه اول 130
4 – 3 – 4 – 2 ) بررسی قطعیت تاثیر دو متغیر فرضیه اول 131
4 – 3 – 5 ) بررسی فرضیه دوم تحقیق 134
4 – 3 – 5-1 ) بررسی فرضیه دوم 134
4 – 3 – 5 – 2 ) بررسی قطعیت تاثیر دو متغیر فرضیه دوم 135
4 – 3 – 6-1 ) بررسی فرضیه سوم 138
4 – 3 – 6 – 2 )بررسی قطعیت تاثیر دو متغیر فرضیه سوم 139
4 – 3 – 7 ) بررسی فرضیه چهارم تحقیق 142
4 – 3 – 7-1 ) بررسی فرضیه چهارم 142
4 – 3 – 7 – 2 ) بررسی قطعیت وجود رابطه خطی بین دو متغیر فرضیه چهارم 143
4-3-6 آزمون دوجمله اي يا نسبت :(Binomial Test) 146
4-3-7)رتبه بندی شاخص های زیرمجموعه متغیرهای تحقیق 150
4 – 3 – 7-1 ) رتبه بندی شاخص ها150
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها152
5 – 1 ) مقدمه 153
5-2- يافتههاي پژوهش و تحليل نتايج 153
5-2-1- نتایج ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 153
5-2-2- نتایج آزمون فرضیه های پژوهش 155
5 – 2– 1 ) یافته های پژوهش و تحلیل نتایج فرضیه اول 155
5 – 2 –2 ) یافته های پژوهش و تحلیل نتایج فرضیه دوم 155
5 – 2 –3 ) یافته های پژوهش و تحلیل نتایج فرضیه سوم 156
5 – 2 – 4) یافته های پژوهش و تحلیل نتایج فرضیه چهارم 156
5-2-9)رتبه بندی شاخصهای زیرمجموعه متغیرهای تحقیق 157
5 – 3 ) پیشنهادها براساس نتایج با فرضیه های پژوهش 157
5 – 3 – 1 ) پيشنهادهاي آتي پژوهشي 161
5 – 4 ) محدودیت های حين اجراي تحقيق 161
فهرست منابع 163
پیوست 169
نوع فایل: ورد(docx)
تعداد صفحات :173
مقطع: کارشناسی ارشد
سال تحصیلی:۱۳۹۴
قیمت : ۲5۰۰۰تومان