دانلود پایان نامه بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با دانش آفرینی سازمانی بین دانشجویان
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””] نوع فایل :ورد (ِdocx) | حجم:911کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : 127| قیمت : ۲9۰۰۰تومان[/box]
چکیده:پژوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺎ دانش آفرینی در بین دانشجویان داﻧﺸﮕﺎه آزاد ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد، جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانشجويان تحصيلات تكميلي دوره کارشناسی ارشد و دکتری کلیه ی رشته ها شامل رشته گروه های علوم انسانی،علوم پایه، علوم تجربی و کشاورزی به تعداد 1472 نفر که در سال تحصيلي94-93 در دانشگاه آزاد بجنورد مشغول به تحصیل بوده اند میباشد. حجم نمونه آماری در مجموع346 نفر برآورد گردید.و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم در دو مقطع ارشد و دکتری تعیین گرديد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سواد اطلاعاتی و دانش آفرینی بوده است، که آلفای آنها به ترتیب 93/0و 93/0برآورد گردید.براي آزمون فرضيه هاي پژوهش با استفاده از آزمون کولموگروف- اسميرنف نرمال بودن متغيرهاي پژوهش را بررسي كرده و با تأييد نرمال بودن، براي تجزيه و تحليل فرضيه هاي پژوهش به منظور افزايش توان آزمون از ضریب همبستگي پيرسون، رگرسیون، با کمک نرم افزار16 SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.نتايج حاصل بيانگر آن است که بين سواد اطلاعاتی دانشجویان و دانش آفرینی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که میزان معنیداری تمامی متغیرها بجز توانايي تعيين وسعت و ماهيت اطلاعات کوچکتر از عدد استاندارد 0.05 بدست آمده که این نشاندهنده این است که تمامی مولفه ها به غیر از متغیر توانايي تعيين وسعت و ماهيت اطلاعات بر متغیر دانش آفرینی سازمانی اثر گذار هستند.در ادامه مقدمه و بیان مسئله دانلود پایان نامه بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با دانش آفرینی سازمانی بین دانشجویان ارائه شده است .
1-1-مقدمه
ﺟﻬﺎن ﻫﻤﻮاره در ﺣﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮل ﺑﻮده اﺳﺖ، اﻣﺎ ﺗﺤﻮﻻت ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ از ﺳﺮﻋﺖ و داﻣﻨﻪ ﺷﮕﺮﻓﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. اﻧﺴﺎن اﻣﺮوز در ﻃﻮل زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد، ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﯿﺶ از ﻧﺴﻞ ﻫﺎي ﭘﯿﺸﯿﻦ، ﺗﺤﻮﻻت را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﺧﺘﺮاﻋﺎت و اﺑﺪاﻋﺎت ﮐﻨﻮﻧﯽ ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﺸﺮي ﺗﺎ ﻧﯿﻤﻪ ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ رخ داده اﺳﺖ. رﺷﺪ ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ و ﻣﺮاﮐﺰ ﭘﮋوﻫﺸﯽ، دﺳﺘﺎوردﻫﺎي ﮔﺴﺘﺮده ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوري، اﮐﺘﺸﺎﻓﺎت ﻧﻮﯾﻦ در ﻫﻤﻪ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺮﯾﻊ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎي ﺧﺒﺮي و اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ، ﻧﻔﻮذ اﻧﻮاع ﻣﻈﺎﻫﺮ ﻓﻨﺎوري از ﻗﺒﯿﻞ رادﯾﻮ، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن، ﭼﻨﺪ رﺳﺎﻧﻪايﻫﺎ، آﻧﺘﻦﻫﺎي ﻣﺎﻫﻮارهاي، راﯾﺎﻧﻪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﮐﻨﻮن ﯾﮏ اﻣﺮ ﻋﺎدي ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﻮد(برزگر و همکاران ،11:1386).در عصر حاضر توجه به سواد اطلاعاتي[1]و مهارتهاي اطلاع يابي امري اجتناب ناپذير است. امروزه نقش كتابخانه ها و مراكز آموزشی نظیر مدارس، به عنوان يكي از زيرساختهاي اساسی جامعه اطلاعاتي و سيستم خودآموزي سواد اطلاعاتي پررنگتر از پیش نمود یافته و دستيابي به جامعه اطلاعاتي فعال و موثر، بدون توجه به كتابخانهها و سایر مراكز آموزشی عملاً میسر نخواهد بود. مطالعه نيازهاي اطلاعاتي كاربران كه محور فعاليت طراحان نظام اطلاعرساني و كتابداران تجربي است، تركيبي از نظريهها و مفاهيم در ارتباط با افرادي است كه نيازمند اطلاعات هستند، اطلاعاتی كه هرروز در قالب و محملی نوین ظهور یافته و دستیابی مراجعان را بیش از پیش مشكل می سازد. ﺷﺮط ﺑﻘﺎء در ﻫﺮ ﺷﺮاﯾﻄﯽ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﭘﺎرهاي ﺗﻮانمندﯾﻬﺎ و ﻗﺎﺑﻠﯿـﺖ ﻫﺎست، و ﺳـﻮاد ﺧـﺎص ﺧـﻮد را ﻃﻠـﺐ میکند ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻫﺎي ﺑﺎرز ﺟﺎﻣﻌـﻪ اﻃﻼﻋـﺎﺗﯽ اﺳﺖ(صیامیان ،429:1383). دانشجویان، از اقشاری هستند که برای رفع نیازهای علمی و پژوهشی خود در طول مدت تحصیل به اطلاعات نیازمند هستند. آنها برای اینکه بتوانند به اطلاعات مورد نیازشان، دست یابند باید بتوانند نیاز اطلاعاتی خود را شناساییکنند. به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند، با استفاده از مهارت تفکر تحلیلی و انتقادی آنها را ارزیابی کرده و از اطلاعات به دست آمده برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و در عین حال موارد حقوقی و اقتصادی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات را درک کنند. سواد اطلاعاتی به معنای توانایی تشخیص نیاز اطلاعاتی، جایابی، ارزیابی و استفاده موثر و اخلاقی از اطلاعات است که داشتن مهارت تفکر انتقادی و تحلیلی به عنوان زیر بنای سواد اطلاعاتی، نقش اساسی در دستیابی به آن دارد. افراد باسواد اطلاعاتی کسانی هستند که آموختهاند چگونه بیاموزند(پیمان خواه و همکاران ،1386). ﺩﺭ ﺩﻫﻪ ﺍﺧﻴﺮ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎ، ﺩﺍﻧﺶﺁﻓﺮﻳﻨﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﮐـﻪ ﺍﻧﺪﻳـﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﺨﺘﻠﻔـﻲ ﻣﺨـﺼﻮﺻﺎ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪﺍﻧﺪ، ﺗﺌﻮريﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ در زﻣﻴﻨﻪ داﻧﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ وﺟﻮد دارد؛ ﺑﺮﻣﺒﻨـﺎي ﺗﺌـﻮري ﭘﻮﻳﺎي داﻧﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، داﻧـﺶ از ﺗﺒـﺎدل ﺑـﻴﻦ اﺑﻌـﺎد ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﻲ ﺧﻠـﻖ ﻣـﻲﺷـﻮد؛ اﻳـﻦ ﺗﺒـﺎدل ﻛـﻪ ﻓﺮاﻳﻨـﺪي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﭼﻬﺎر ﺳﺒﻚ ﺗﺒﺪﻳﻞ داﻧﺶ از داﻧﺶ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﺑﻪ داﻧﺶ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﻳﺎ ﺟﺎﻣﻌـﻪﭘـﺬﻳﺮي، از داﻧﺶ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﺑﻪ داﻧﺶ ﺻﺮﻳﺢ ﻳﺎ ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﺳﺎزي، از داﻧﺶ ﺻﺮﻳﺢ ﺑﻪ داﻧﺶ ﺻﺮﻳﺢ ﻳـﺎ ﺗﺮﻛﻴـﺐ و از داﻧﺶ ﺻﺮﻳﺢ ﺑﻪ داﻧﺶ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﻳﺎ دروﻧﻲ ﺳﺎزي را ﺑﻪ وﺟـﻮد ﻣـﻲآورد. در اﻳـﻦ ﻓﺮاﻳﻨـﺪ ﻧﻘﺶ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪسازی مناسب است(وان ﻛـﺮاق[2] و ﻫﻤﻜـﺎران،2000) ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺑﯿﺶ از 50 ﺳﺎل از ﭘﺪﯾﺪه راﯾﺎﻧﻪ ﻣﯽﮔﺬرد .در اﯾﻦ ﻣﺪت ﻧﻪ ﭼﻨﺪان زﯾﺎد ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻫﺎي زﯾﺎدي در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﮐﺮدن و ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﺷﺪن اﯾﻦ دﺳﺘﮕﺎه ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﮐﻪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از ﮐﺎرآﻣﺪﺗﺮﯾﻦ اﺑﺰارﻫﺎي ﺑﺸﺮ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﮐﻤﺘﺮ زﻣﯿﻨﻪاي از زﻧﺪﮔﯽ را ﻣﯽﺗﻮان ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ راﯾﺎﻧﻪ ﺑﺪان راه ﻧﺒﺮده باشد(دلوچی و همکاران به نقل ازدیویس1،1377).عملکردهایی در سازمانها وجود دارد که باعث افزایش رقابت میشوند، از جمله این عملکردها، عملکرد دانش آفرینی است که برای سازمانها و دانشگاهها مزیت رقابتی به وجود می آورد. رسیدن به دانش آفرینی یکی از ضرورتهای هر سازمانی است. ازجمله در نظام آموزش عالی که در این نظام بر اساس نقش آن در فرایند خلق و انتقال دانش تعریف می شود. دانشگاهها به طور سنتی برای تحصیل مهارت آموزی عمل می کنند و در مرحله اکتساب اطلاعات و ذخیره آن هستند. دانشگاهها مکانهای ایدهالی برای دانش آفرینی هستند. آنها از لحاظ رسالت ساختار وسعت و اندازه برای توانمندسازی سرمایه های هوشی حرفهای هستند. بنابراین آنها نیز به جای اینکه دانش را اداره کنند درصدد فعال سازی و توانمندسازی زمینه برای دانش آفرینی باشند(صبحی و همکاران، 1385)در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﯿﺖ سواد اطلاعاتی در دانشآفرینی و از ﻃﺮﻓﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮدﮔﯽ ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت در ﻫﻤﻪ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎي زﻧﺪﮔﯽ و ﺿﺮورت ﯾﺎدﮔﯿﺮي و اﺳﺘﻔﺎده از آن ﺑﺮاي ﻫﻤﻪي اﻓﺮاد آن ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﻌﯽ ﺑﺮ آن داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﯾﻦ دو ﻣﻮﺿﻮع ﺑﭙﺮدازد. در این راستا در فصل حاضر به بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش، بیان اهداف و فرضیات و در نهایت متغیرهای و تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش و ارتباط بین آنها پرداخته میشود.
1-2- بيان مساله
در گذشته مهارتهای خواندن و نوشتن به عنوان معیار سواد تلقی میشد. افراد میتوانستند با داشتن چنین سوادی، امور محول شده را انجام دهند. اما در عصر حاضر که امور اطلاعات محور و دانش محور در حال توسعه است؛ اطلاعات و فناوری اطلاعات در تار و پود جامعه ریشه دوانده، افراد به سطح متفاوتی از سواد نیاز دارند تا بتوانند از عهده انجام وظایف خود برآیند، از این مهارتها و تواناییها به سواد اطلاعاتی تعبیر می شود(حسن زاده،1:1383). امروزه در جوامع اطلاعاتی، سواد اطلاعاتی به عنوان یکی از ملزومات دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، اهمیت خاصی یافته و در سیاستهای کلان این جوامع از جایگاه والایی برخوردارشده است. در مقابل توجه به این مقوله نزد سیاستگزاران کشورهای در حال توسعه، مورد توجه جدی قرار نگرفته، و چندان بر نقش و اهمیت سواد اطلاعاتی در توسعه واقف نیستند (نوروزی، 5:1383). همچنین اﻣﺮوزه ﻣﻔﻬﻮم ﮐﻠﯽ ﺳﻮاد ﺗﻐﯿﯿﺮ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ و ﺳﻮاد ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮاﻧﺪن و ﻧﻮﺷﺘﻦ، ﺑﻪ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﺳﻮاد ﺷﺒﮑﻪ اي ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮔﺮدﯾﺪه است. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﻧﯽ اوﻟﯿﻪ و ﻧﺤﻮه ﮐﺎر ﮐﺮدن و ﯾﺎﻓﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺷﺒﮑﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻨﺪ و در ﺟﻬﺖ ﺳﻮاد آﻣﻮزي ﺷﺒﮑﻪ اي ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺗﺸﺨﯿﺺ، دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ و اﺳﺘﻔﺎده از اﻃﻼﻋﺎت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ در ﺷﺒﮑﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮔﺎم ﺑﺮدارﻧﺪ(ﻋﺼﺎره، 217:1383-218). كلمه سواد[3] مفهومي است كه طيف متنوعي از معاني را در برميگيرد و قدمتي طولانی دارد. در حال حاضر توانمنديهايي با عنوان سواد، متناسب با نيازهاي روز از سوي صاحب نظران مطرح شدهاند که طرح انواع سواد و قابليت هاي مختلف از طرف متخصصان مويد اين مطلب است كه رمز بقا در هر ويژگي شرايطي مستلزم سواد و دانش خاص آن شرايط است(نظري، 7:1385). ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﻌﻨﻮان ﻣﺠﻤﻮﻋﻪاي از ﻣﻬﺎرتﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ درﺳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ و ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ از آﻧﻬﺎ، وﺳﯿﻠﻪ و اﺑﺰاري اﺳﺖ ﺟﻬﺖ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزي ﻓﺮدي ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﮐﺴﺐ، ﻣﺎﻫﯿﺖ ﮐﺎر و ارﺗﺒﺎط ﮔﺴﺘﺮده ﺑﺎ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژيﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﻬﺎرتهاي ﻻزم در زﻣﯿﻨﻪ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﯾﻦ ﺳﻮاد ﮐﻠﯿﺪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮاﺳﺖ (ﭘﺮﯾﺮخ، 11:1386). این حقیقت که سواد اطلاعاتی بخشی از استانداردها و بروندادهای مورد انتظار در بین انجمنهای معتبر می باشد، درک آنها را از آموزش سواد اطلاعاتی، به عنوان تقویت کننده(کریچفیلر[4]،2005) استانداردها به عنوان مقیاسی برای کیفیت آموزش عالی، نشان میدهد طراحی، اجرا، و ارزیابی مهارتهای سواد اطلاعاتی و رسیدن به هدف مورد نظر كسب سواد اطلاعاتی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و افراد و سازمانها را در دستیابی به این مهم یاری رسانند. در مجموع، در زمینه سواد اطلاعاتی و مهارتهای مربوط به آن، استانداردهایی برای موقعیتهای گوناگون، از سوی سازمانهای مختلف مطرح شده است (نظری،45:1388- 44). استانداردهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، تدوین یكی از جدیدترین معیارهای مدون برای تعریف، برنامهریزی، اجرا، و ارزیابی فعالیتهای آموزش سواد اطلاعاتی است (پریرخ، 1386 :37 ). ما در عصری زندگی می کنیم که با عبارتهایی: همچون جامعه اطلاعاتی و جامعه دانش محور تعریف می شود. این جامعه ویژگیهای متنوعی دارد که یکی از جنبههای مهم و حیاتی آن وجود شهروندانی با سواد اطلاعاتی است(نظری،14:1385). تغيير نگرش از آموزش به سوي يادگيري از جمله خوديادگيري و يادگيري مادام العمر، افزايش نياز به منابع اطلاعاتي معتبرتر و روزآمدتر، افزايش حجم اطلاعات، تنوع و پيچيدگي نظامها و منابع اطلاعاتي، و افزايش دشواري جستوجو و بازيابي اطلاعات را سبب شده است. تسلط بر سواد اطلاعاتي ميتواند بستر لازم براي توانمندسازي دانشجویان در فرايند علمي و توليد دانش جديد را فراهم آورد. مديريت دانش واژه نام آشنا براى سازمانهاى پيشرو است كه ازدهه1990 تاكنون مطرح شده است. دانش به عنوان يك منبع ارزشمند در كنار منابعى كه قبلاً در اقتصاد موردتوجه بودهاند(زمين، كار، سرمايه) به عنوان يك دارايى پرمايه مطرح مىباشد (افرازه،2:1384). هدف غایی هر برنامه سواد اطلاعاتی، نه تنها آموزش، بلکه تبدیل آموزش گیرنده به یک یادگیرنده فعال و تقویت مهارت یادگیری مادام العمر در اوست. به عبارت دیگر، این رهنمودها برتوانمندی فرد در شناسایی نیاز اطلاعاتی، شناسایی منابع ،ابزارهایی که بتواند به نیاز و اطلاعاتی پاسخ میدهد و در دسترسی به، اطلاعات کمک کند، چگونگی جست وجوی اطلاعات و منابع اطلاعاتی، و بهره گیری از آنها در ضمن رعایت اصول اخلاقی تاکید دارند. استانداردها و رهنمودهای سواد اطلاعاتی، ویژگیهای لازم را درباره دانش و مهارتهای مورد نیازبرای کشف حقایق با هدف حل مشکلات و مسائل فردی در اختیار قرار میدهد(پریرخ و دیگران، 1390). اما دانش واقعاً زمانى منشأقدرت است كه به طور اثر بخش مديريت شود، در عصرى كه تنها مزيت پايدار سازمان ها عبارت است از آن چه مى دانند و اين كه باچه سرعتى دانستههايشان را به كار مىگيرند(كوهن[5] و دیگران،1998). نیل به دانش آفرینی یکی از ضرورتهای هر سازمانی است از جمله در نظام آموزش عالی که در این نظام بر اساس نقش آن در فرایند خلق وانتقال دانش تعریف میشود. دانشگاهها بطور سنتی برای تحصیل ومهارت آموزی عمل میکنند و در مرحله اکتساب اطلاعات و ذخیره آن هستند. دانشگاهها مکان ایدهآلی برای دانشآفرینی هستند، آنها از لحاظ رسالت ساختار وسعت واندازه برای توانمندسازی سرمایههای هوشی حرفه ای هستند بنابراین آنها نیز به جای اینکه دانش را اداره کنند درصدد فعال سازی وتوانمندسازی زمینه برای دانشآفرینی باشند(عدلی،1385). آموزش عالى و دانشگاهها از جمله سازمان هايى هستند كه پيوند اجتناب ناپذير با علم و دانش، ايجاد و اشاعه آن دارد. امروزه در عصر جهانى شدن، براى سياست گذاران، مديران و حتى شهروندان عادى، يادگيرى جمعى، تسهيم دانش و ايجاد شبكههاى نهادينه فراتر از مرز سرزمينها، به موضوعى بسيار با اهميت تبديل شده است(اسمیت[6]،2000). ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ رسالتهای داﻧﺸﮕﺎهها در ﻋﺼﺮ ﻛﻨﻮﻧﻲ داﻧﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ و ﺗﻮﻟﻴﺪ داﻧﺶ اﺳﺖ. ﺿﺮورت داﻧﺶ آﻓﺮﻳﻨﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ و درونی (ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ آﻣﻮزش، ارﺗﻘﺎي ﺟﺎﻳﮕﺎه داﻧﺸﮕﺎهها و، اﻓﺰاﻳﺶ درآﻣﺪ و…) قابل از دو ﺑﻌﺪ ﺑﻴﺮوﻧﻲ (ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻞ ارزﻳﺎﺑﻲ اﺳﺖ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺪل مفهوﻣﻲ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮاي رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ در داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ، عوامل مؤثر بر فرایند داﻧﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦ و ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ آﻧﻬﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪﻧﺪ. اﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ را ﻣﻲﺗﻮان به ﻋﻮاﻣﻞ راﻫﺒﺮدي داﻧﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻛﺮد. جاری بودن تمایل به دانش و یادگیری در نفس بشر موجب شده است که حتی در قرون ابتدایی نیز از آموختن چیزهایی که برایش مفید بوده دریغ نکند. اما با گذشت زمان شاهد افزایش روز افزون اهمیت دانش و یادگیری در سیستمهای اجتماعی هستیم. اما در دنیای کنونی که سازمانها با سرعت بی سابقهای داده و اطلاعات تولید میکنند، و به حق عصر اطلاعات نامیده شده است، هجوم انبوه اطلاعات و دادههای گوناگون راه سختی را برای بهرهوری و استفاده درست از آنها پیش پای بشر گذاشته است. ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ دانشجویان و ﻣﯿﺰان آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﻬﺎرتهاي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ با دانش آفرینی ﻣﯽﺗﻮانند ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ اﯾﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ رﻓﻊ ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎي اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ آن ﺑﯿﺎﻧﺠﺎﻣﺪ. داﺷﺘﻦ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﻣﻬﺎرتهای آن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﮐﻤﮏﻫﺎي شایانی در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ اﻧﻔﺠﺎر اﻃﻼﻋﺎت و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻫﺎي ﺗﻮأﻣﺎن در ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺑﻪ روﯾﮑﺮدﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪي ﻧﯿﺎز دارﯾﻢ ﮐﻪ در آنﻫﺎ ﻫﺪف اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ دانشجویان، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎ و راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﺿﺮوري ﺑﺮاي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﻋﻤﯿﻖ و ﭘﺮﺣﺠﻢ آﻣﻮزش داده ﺷﻮد. امروزه بقا و حیات سازمانها در جامعه دانش مدار کنونی مستلزم دانش آفرینی در تمام فرایندهای سازمانی است. دانشگاهها هم به عنوان سازمانهای آموزشی باید نقش پیشگامانه این را در این زمینه ایفاء کنند. چون اساسا وظیفه اصلی دانشگاهها دانشآفرینی است. ایجاد نگرش مثبت به خلق دانش و نظاممند کردن آن از رویکردهای موثر در دانشگاهها جهت ایجاد و پایداری دانشآفرینی است. اگر دانشگاهها سریعا خود را باسرعت رشد و توسعه سریع دانش هماهنگ نسازند و دست به خلق دانش نزنند پایان حیات آنها فرا خواهد رسید لذا نیاز به خلق دانش در دانشگاه ها یک امر ضروری است. و براین اساس این پژوهش درصدد است بر اساس يافته هاي تحقيق، به پاسخ سوال زير دست یابد: که آیا بین سواد اطلاعاتی با دانشآفرینی سازمانها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بجنورد ارتباط وجود دارد؟
فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با دانش آفرینی سازمانی بین دانشجویان
چکیده 3
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مساله پژوهش 5
1-3- ضرورت و اهمیت مسئله ی پژوهش 8
1-4- اهداف تحقیق 11
1-4-1- هدف کلی 11
1-4-2- اهداف جزئی 11
1-5- فرضیه های تحقیق 11
1-5-1- فرضیه اصلی 11
1-5-2- فرضیه های فرعی 11
1-6- متغیرهای تحقیق 12
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق 12
1-7-1- تعاریف نظری 12
1- 7-2- تعاریف عملیاتی 13
1-8- قلمروتحقیق 15
1-8-1- قلمروموضوعی 15
1-8-2- قلمرومکانی 15
1-8-3- قلمروزمانی15
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 17
2-2- ادبیات نظری سواد اطلاعاتی 17
2-2-1- تعاریف سواد وسواد اطلاعاتی 17
2-2-2- تعاریف سواد وسواد اطلاعاتی 18
2-3- تاریخچه سواد اطلاعاتی 20
2-4- سواد اطلاعاتی از دیدگاه نظریه پردازان 20
2-4-1- سواداطلاعاتی از دیدگاه انجمن کتابداری آمریکا 20
2-4-2- سواد اطلاعاتی از دیدگاه پل زورکوسکی 21
2-4-3- سواد اطلاعاتی از دیدگاه فورد 21
2-4-4- سواد اطلاعاتی از دیدگاه لورد بورجینال 21
2-4-5- سواد اطلاعاتی از دیدگاه کیس هالمینگ 22
2-4-6- سواد اطلاعاتی از دیدگاه ویلیام دمو 22
2-4-7- سواد اطلاعاتی از دیدگاه وبر وجانسون 22
2-5- مزایای سواد اطلاعاتی 23
2-6- مهمترین عوامل براهمیت سواد اطلاعاتی 23
2-7-استانداردهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی 24
2-7-1- استاندارد اول: تشخیص نیاز اطلاعاتی 24
2-7-2- استاندارد دوم: دسترسی موثر به اطلاعات مورد نیاز 24
2-7-3-استاندارد سوم: معیارهای بررسی وارزیابی منابع اطلاعات 25
2-7-4- استاندارد چهارم: استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی 25
2-7-5-استاندارد پنجم: رعایت مبانی قانونی، اخلاقی و اجتماعی استفاده از اطلاعات 25
2-8- سواد اطلاعاتی،مبنای یادگیری مادام العمر 26
2-9- سواد اطلاعاتی وفناوری اطلاعات 27
2-10-استفاده از چارچوب سواد اطلاعاتی در دانشگاه¬ها 29
2-11- اقدامات کشورهای مختلف برسواد اطلاعاتی 31
2-11-1- آفریقای جنوبی 31
2-11-2- چین 32
2-11-3- سنگاپور 34
2-11- 4-استرالیا 34
2-11-5- نیوزیلند 35
2-11-6- اتحادیه اروپایی 36
2-11-7-کانادا 36
2-12- بخش دوم: دانش¬آفرینی 38
2-12-1- مفهوم شناسی دانش¬آفرینی 38
2-12-2-تعاریف دانش¬آفرینی 38
2-12-3- دانش¬آفرینی 39
2-13- استراتژی های مدیریت دانش شخصی وسازمانی 40
2-14- دانش شخصی در مقابل دانش سازمانی 42
2-15- نقش سازمان¬ها درایجاد دانش سازمانی 43
2-16- رویکردی به دانش¬آفرینی 44
2-17- تئوری¬های دانش¬آفرینی 45
2-18- مراحل تبدیل دانش از نظر نوناکا وتاکه اوچی 47
2-19- الگوی پنج مرحله¬ای فرایند دانش¬آفرینی 47
2-20- دانش¬آفرینی وآموزش عالی 49
2-21- جایگاه سواد اطلاعاتی در دانش¬آفرینی 52
2-21-1 – انواع سواد اطلاعاتی در سازمان¬ها 52
2-22- پیشینه نظری تحقیق 54
2-23- چارچوب نظری (تئوریک) 59
2-24-جمع بندی فصل دوم60
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه 62
3-2- روش تحقیق 62
3-3- جامعه آماری 63
3-4- شیوه نمونه¬گیری وحجم نمونه 63
3-5- روش گردآوری اطلاعات 64
3-6- ابزارگردآوری اطلاعات 64
3-6-1- پرسشنامه 64
3-6-2- پرسشنامه سود اطلاعاتی 65
3-6-3- پرسشنامه دانش¬آفرینی 65
3-6-4- روایی پرسشنامه 66
3-6-5- پایایی 67
3-7- روش های آماری 68
3-7-1-آزمون همبستگی 69
3-7-2- آزمون ضریب همبستگی پیرسون 69
3-7-3- آزمون تحلیل رگرسیون 69
3-7-4- آمار توصیفی 70
3-7-5-آماراستنباطی 70
3-8- ملاحظات اخلاقی70
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده¬ها
4-1- مقدمه 72
4-2-آمارتوصیفی متغیرهای تحقیق(بررسی توصیفی و ویژگیهای جمعیت شناختی) 72
4-2-1-جنسیت 72
4-2-2- سن 73
4-2-3- تحصیلات 74
4-3-تحلیل استنباطی داده¬ها 75
4-3-1-بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 76
4-4-آزمون فرضیات پژوهش 77
4-4-1-ضریب همبستگی پیرسون 77
4-4-2- فرضیه اصلی پژوهش 77
4-4-3- فرضیه فرعی اول 78
4-4-4- فرضیه فرعی دوم 79
4-4-5- فرضیه فرعی سوم 80
4-4-6- فرضیه فرعی چهارم 81
4-4-7- فرضیه فرعی پنجم 82
4-5- پیش¬بینی تغییرات سواد اطلاعاتی بر دانش آفرینی سازمانی82
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1- مقدمه 86
5-1-1- توصیف جمعیت شناختی نمونه ها 86
5-1-2- آزمون کالموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمالیته نظریات 86
5-2- نتایج حاصل ازآزمون فرضیات تحقیق 87
5-2-1- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی 87
5-2-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول 88
5-2-3- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم 89
5-2-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم 90
5-2-5- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی چهارم 92
5-2-6- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی پنجم 93
5-3- نتیجه گیری نهایی 94
5-4- پیشنهادات تحقیقی 96
5-4- 1-پیشنهادات کاربردی 96
5-4-2- پیشنهاد به تحقیقات بعدی 98
5-5- محدودیت¬های تحقیق 98
پیوست¬ها 100
منابع فارسی 114
منابع انگلیسی 120
چکیده انگلیسی 124
عنوان انگلیسی 125
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]
نوع فایل : ورد(docx)
تعداد صفحات :127
مقطع: کارشناسی ارشد
سال تحصیلی:1394
قیمت : ۲9۰۰۰تومان [/box]