دانلود پایان نامه بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””] نوع فایل :ورد (ِdocx) | حجم:727کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : ۱۰۷| قیمت : 8000تومان[/box]
چکيده:مطالعه شرکتها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکتهای موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار میکنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونهای که توجه به مشخصههای محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژیهای سازمانی باعث بهبود عملکرد در شرکتها میشود.در این پژوهش رابطه بین همسویی مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار در شرکتهای قطعه ساز خودروی شهرکهای صنعتی استان سمنان مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس ادبیات موجود درباره مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد کسب و کار، یک مدل نظری توسعه داده شد و نتایج فرضیات بصورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. کلیه شرکت های تولیدی قطعه ساز خودرو واقع در سطح استان سمنان که جمعا 213 شرکت میباشند، قلمرو تحقیق حاضر میباشد و از آنجا که آگاهترین افراد نسبت به شرکت، مدیران ارشد میباشند، لذا پاسخ دهندگان مدیران ارشد این شرکتها میباشند و بنابر این سطح تحلیل این پژوهش سازمان میباشد. تعداد نمونه این پژوهش 130 شرکت بوده است.بر اساس میانگین سؤالات مطروحه در مورد عملکرد، شرکتها به ترتیب، لیست شدند. نیمه اول شرکتها با توجه به این لیست، شرکتهای با عملکرد بالا و نیمه دوم، شرکتهای با عملکرد پایین در نظر گرفته شدند. سپس همسویی بین مشخصههای محیطی کسبوکار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین، هم برای شرکتهای با عملکرد بالا و هم برای شرکتهای با عملکرد پایین آزموده شد تا فرضیه اصلی پژوهش بررسی شود. طبق فرضیه اصلی پژوهش، در شرکتهای با عملکرد بالا، بین مشخصههای محیطی کسبوکار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین همسویی وجود دارد (وجود همسویی استراتژیک) و در شرکتهای با عملکرد پایین، این همسویی استراتژیک، وجود ندارد. بررسی همسویی استراتژیک، از طریق مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.در ادامه مقدمه و بیان مسئله دانلود پایان نامه بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین ارائه شده است.
1-1- مقدمه
در طول چهل سال گذشته، ماهیت محیط كسب و كار با ترکیبی از تغییرات الگوی تقاضا، تغییرات تکنولوژی و جهانی شدن، دچار دگرگونی شدهاست. امروزه نیازهای بازار، ناپایدار و پراکنده شدهاست و مانند گذشته نميتوان مشتریان را بهراحتی طبقهبندی کرد. آنها تقاضای ارزش بالاتر، تنوع بيشتر، خدمات بهبود يافته در زمان كمتر و شتاب در نوآوری محصول را دارند (خیمتریکس، 2004). دیکن(2003) بیان میدارد از دهه 80 میلادی، شتاب گرفتن پیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات، و فنآوریهای حمل و نقل، به همراه توجه به ایده بازار آزاد، موجب آشفتگي تدريجي محیط کسب و کار بهدليل افزایش تنوع، سرعت تغیرات غیر قابل پیش بینی، پیچیدگی و فشار رقابتی شد (تینگ چی، کیلداف و گراگیا، 2009).پپیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات و انتقال تکنولوژی به همراه تفکر بازار آزاد، باعث تحرک جغرافیایی خدمات و محصولات شدهاست (دیکن، 2003). همراه با آزاد شدن تجارت جهانی و بازارهای مالی، اقتصاد جهانی به هم پیوسته رو به فزونی پدیدار گشت و مرزهای بازار تعریف مجدد شد، به طوری که حرکت به سمت برون سپاری از نتایج بهوجود آمدن زنجیره تامین جهانی بوده است. پدیدار شدن رقابت در عرصه جهانی باعث بهوجود آمدن نوآوری تولید و چرخه عمر کمتر محصولات شده است.با توسعه سريع فناوري اطلاعات در سالهاي اخير و كاربرد وسيع آن در مديريت زنجيره تامين، بسياري از فعاليتهاي اساسي مديريت زنجيره با روشهاي جديد درحال انجام است. این دیدگاه که موفقیت یا شکست یک سازمان، در نهايت توسط زنجیره تامین آن مشخص میشود، بطور گستردهای مورد پذیرش قرار گرفتهاست (برای نمونه، چوپرا و میندل، 2001؛ لمبرت و کوپر، 2000؛ میسون-جونز، نیلور و تاویل، 2000). امروزه اکثر شرکتهای موفق نگاهشان به سمت طراحی زنجیره تامین مناسبی است که با استراتژی های رقابتی و محیط كسبوكار ايشان تطابق داشتهباشد، و این موضوع یکی از استراتژیهای مهم در دستیابی به جایگاه رقابتی پایا در بازار كاملاً رقابتی جهانی میباشد (فردندال و هیل، 2001؛ سیمچی-لوی و دیگران، 2003).در فصل حاضر کلیات پژوهش ارائه شده است. در فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش آمده است. در فصل سوم روش شناسی پژوهش تبیین شده است و در فصل چهار به بیان یافتههای این پژوهش پرداخته شده است. در نهایت، نتیجه گیری و پیشنهادات منتج از این پژوهش در فصل پنج ارائه شده است.
1-2- بیان مساله و تبیین موضوع
هندفیلد و نیکولز (1999) بیان میکنند با توجه به چالشهای روز افزون در محیط رقابتی، آشکار است که شرکتهای موفق نه تنها بایستی بهتر از رقبای خود فعالیت نمایند، بلکه ميبايست بهطور مداوم خود را با تغییرات وفق دهند (به نقل از تینگ چی و همکاران، 2009). در مواجهه با تغییرات اگر سازمان آمادگی لازم را براي پذيرش تغييرات از درون خود نداشتهباشد و در مقابل آن مقاومت نشاندهد، لاجرم به سمت نابودی خواهدرفت. باید اذعان داشت که پیچیدگی پدیده تغییر از آن جهت است که فرآیندی دینامیک بوده و از تعامل متقابل عوامل مختلف بهوجود میآید، و تمامی این عوامل و متغیرهای آن در رابطه علت و معلولی با یکدیگر، ساز و کاری بهوجود میآورند که درک و تحلیل آن را مشکل میسازد. از این رو تشخیص جهت مناسب تغییر، دشوار ميگردد.سازمانها تا زمانی که برای بقاء تلاش میکنند و خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی میدانند، باید اصل بهبود مستمر[1] را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند. این اصل حاصل نمیشود، مگراینکه زمینه دستیابی به آن با بهبود مدیریت عملکرد امکانپذیر شود. این بهبود را میتوان با گرفتن بازخورد لازم از محیط درونی و پیرامونی، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای سازمان، مسئولیتپذیری و جلب رضایت مشتری و با ایجاد و بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی متناسب، ایجاد کرد. لذا گرفتن بازخورد مناسب و به موقع از محیط پرتلاطم کسب و کار برای بهبود عملکرد شرکتها امری ضروری میباشد. محیط کسب و کار متشکل از هزاران نیرویی که در کوتاه مدت، فراتر از کنترل مدیریت است بوده و در نتیجه تهدید و همچنین فرصتهایی را برای شرکتها ایجاد میکند. بنابراین در انتخاب استراتژی های شرکت، از جمله انتخاب اولویتهای رقابتی، محیط نقش تعیین کنندهای دارد. همچنین امروزه اکثر شرکتهای موفق نگاهشان به سمت طراحی زنجیره تامین مناسبی است که با استراتژی های رقابتی و محیط كسبوكار ايشان تطابق داشتهباشد و این موضوع یکی از استراتژیهای مهم در دستیابی به جایگاه رقابتی پایا در بازار كاملاً رقابتی جهانی میباشد.تغییرات برای هر شرکتی منحصر به فرد میباشد و شرکتها بایستی با توجه به این تغییرات منحصر به فرد، خود را با آن سازگار نمایند. جهت سازگار شدن با محیط، شرکتها مجبور به پذیرش ملاحظاتی در اتخاذ استراتژیها و ساختارهای درونی و بیرونی خود میباشند.از آنجا که تعداد شرکتهای قطعه ساز شهرکهای صنعتی استان سمنان قابل توجه میباشد، و از آنجا که ورود بی سابقه رقبای خارجی به این صنعت، رقابت را بیش از پیش شدیدتر کرده است طوری که تعدادی از این شرکت ها طبق آمار شرکت شهرک های صنعتی مجبور به تعطیلی شده اند، گرفتن بازخور از محیط و همسویی استراتژیک، میتواند عملکرد این شرکت ها را بهبود داده تا بتوانند برای خود مزیت رقابتی ایجاد کرده و به بقای خود ادامه دهند. بنابر این پژوهش در صدد آن است که تا با بررسی اثر مشخصه های محیطی کسب و کار؛ که تغییرات مداوم و رو به فزونی محیط جزئی از آن میباشد؛ بر ساختار ها؛ همانند ساختار زنجیره تامین؛ و استراتژی هایی که توسط شرکت ها انتخاب میشوند؛ همچون انتخاب اولویت های رقابتی؛ نشان دهد اگر این مولفه ها با یکدیگر رابطه داشته باشند و همسو باشند، عملکرد کسب و کار شرکت در سطح بالاتری خواهد بود و باعث بقای شرکتها خواهد شد. بعبارتی استفاده از استراتژی های شرکت های موفق و حتی مشابه دیگر، نمیتواند شرط لازم و کافی برای عملکرد بالا باشد بلکه انتخاب استراتژی های شرکت بایستی با توجه به خصیصه های محیطی همان شرکت صورت پذیرد.
فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مساله و تبیین موضوع. 3
1-3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق.. 4
1-4- کاربردهای تحقیق.. 5
1-5- اهداف تحقیق.. 5
1-6- فرضیههای تحقیق.. 6
1-7- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش… 6
1-8- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش… 7
1-8-1- مشخصههای محیطی کسب و کار. 7
1-8-2- اولویتهای رقابتی.. 7
1-8-3- ساختار زنجیره تامین.. 7
1-8-4- عملکرد كسبوكار. 8
فصل دوم:ادبیات نظری تحقیق
2-1- مبانی نظری.. 11
2-1-1- محیط کسب و کار. 11
2-1-2- اولویتهای رقابتی.. 16
2-1-3- طراحی و ساختار سازمانی.. 20
2-2- تئوری های طراحی سازمان. 26
2-3- تئوریهای اقتضایی طراحی سازمان. 28
2-4- ساختار زنجیره تامین.. 30
2-4-1- زنجیره تامین ناب و چابک… 34
2-4-2- عملکرد کسب و کار شرکت… 40
2-5- پیشینه تحقیق.. 43
2-5-1- مطالعات داخلی.. 43
2-5-2- مطالعات خارجی.. 44
2-6- جمع بندی.. 46
فصل سوم:روش تحقیق
3-1- روش تحقیق.. 49
3-2- جامعه آماری.. 50
3-3- نمونه آماری و روش نمونهگیری.. 50
3-4- روش گردآوری اطلاعات.. 50
3-4-1- ابعاد محیط کسب و کار. 52
3-4-2- ابعاد اولویتهای رقابتی.. 52
3-4-3- ابعاد ساختار زنجیره تامین.. 52
3-4-4- مقیاس ارزیابی عملکرد کسب و کار. 53
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه. 53
3-5-1- روایی.. 53
3-5-2- پایایی.. 54
3-6- روش تجزیه و تحلیل 55
3-6-1- مدليابي معادلات ساختاري.. 55
3-6-1- 1- نرم افزار مورد استفاده. 56
3-6-1-2- شاخص های برازش در آموس… 58
3-6-2- آزمون نرمال بودن دادهها 60
3-6-3- ضریب همبستگی.. 60
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری.. 62
4-1-1- آمار توصیفی سوالات.. 69
4-2- آمار استنباطی.. 70
4-2-1- نتايج بررسي روايي.. 71
4-2-2- نتايج بررسي پايايي.. 76
4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش… 77
4-3- يافتههاي تحقيق.. 78
4-3-1- مدل معادلات ساختاري.. 78
4-3-2- تحليل مدل های ساختاري.. 80
4-3-3- بررسي فرضيههاي اصلی تحقيق.. 82
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 86
5-1-1- فرضیه اصلی.. 87
5-1-2- فرضیههای جانبی.. 89
5-1-2-1- فرضیه جانبی 1. 89
5-1-2-2- فرضیه جانبی 2. 89
5-1-2-3- فرضیه جانبی 3. 89
5-1-2-4- فرضیه جانبی 4. 90
5-1-2-5- فرضیه جانبی 5. 90
5-1-2-6- فرضیه جانبی 6. 90
5-2- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش… 90
5-2-2- پیشنهاد پژوهشی.. 92
5-3- محدودیت ها 93
منابع ومآخذ.. 94
منابع فارسی.. 95
منابع انگلیسی.. 95
پیوست ها. 100
پرسشنامه. 101
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]
نوع فایل : ورد(docx)
تعداد صفحات :۱۰۷
مقطع: کارشناسی ارشد
سال تحصیلی:1394
قیمت : 8000 تومان[/box]