دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین استقرار مدل تعالی سازمانی و میزان اثربخشی سازمانی در بیمارستان ها
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””] نوع فایل :ورد (ِdocx) | حجم:1,328کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : 104| قیمت : 16000تومان[/box]
چکیده:در پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین مدل تعالی سازمانی و میزان اثربخشی سازمانی در بیمارستانهای علوم پزشکی مشهد مورد بررسی قرار گرفتهاست.این پژوهش توصیفی تحقیقی از نوع زمینه یابی است و ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل33 سئوال اصلی است که براساس طیف لیکرت طراحی شده و بین مدیران و کارکنان بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد به عنوان جامعه آماری پژوهش توزیع شد.یافتههای پژوهش حاضر نشان داد، در مجموع بین تعهد مدیریت و اثربخشی سازمانی رابطه معنادار (جهتدار) مثبت، با شدت متوسط (0.544) وجود دارد(P<0.0001)، با افزایش تعهد مدیریت، اثربخشی سازمانی نیز افزایش مییابد و بالعکس. بین آموزش و فرهنگسازی با اثربخشی سازمانی رابطه معنادار (جهتدار) مثبت و با شدت متوسط (557/)0 وجود دارد (P<0.0001). آموزش کارکنان و مدیران و فرهنگسازی در سازمان، اثربخشی سازمانی را افزایش میدهد. با اطمینان 95درصد، بین خود ارزیابی و اثربخشی سازمانی رابطه معنادار مثبت با شدت متوسط برابر با 539/0 وجود دارد (P<0.0001). با افزایش دفعات خود ارزیابی طی دورههای مختلف و به صورت مدون، اثربخشی سازمان افزایش خواهد یافت. بین اجرای برنامههای بهبود و اثربخشی سازمانی رابطه معنادار مثبت با شدت متوسط (438/0) وجود دارد. اجرای برنامههای بهبود منتج از خودارزیابی با استفاده از نقاط قوت و فرصتها که منجر به پوشش نقاط قابل بهبود سازمان میشود، مستقیما بر اثربخشی سازمانی تاثیر میگذارد. بین حضور در جایزه و اثربخشی سازمانی رابطه معنادار مثبت نسبتا قوی (696/0) وجود دارد، افزایش انگیزه حضور در جایزه، تاثیر مستقیم بر اثر بخشی سازمانی دارد. بین بازآفرینی مدل تعالی و اثربخشی سازمانی رابطه معنادار نسبتا قوی (600/0) و مثبت وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش، اجرای مدل تعالی سازمانی بر افزایش اثربخشی سازمانی بیمارستانهای علوم پزشکی مشهد تاثیر بسزایی دارد و میتوان از مدل تعالی سازمانی به عنوان مدل ارزیابی عملکرد بیمارستانی استفاده نمود.در ادامه مقدمه و بیان مسئله دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین استقرار مدل تعالی سازمانی و میزان اثربخشی سازمانی در بیمارستانها ارائه شده است.
1-1- بیان مسئله
در عصر كنوني، تحولات شگرف دانش مديريت وجود نظام ارزيابي را اجتناب ناپذير كرده است؛ به گونهاي كه فقدان ارزيابي در ابعاد مختلف سازمان اعم از ارزيابي استفاده از منابع و امكانات، كاركنان، اهداف و استراتژيها، يكي از علائم بيماري سازمان قلمداد ميشود. هر سازمان به منظور آگاهي از ميزان مطلوبيت و كيفيت فعاليتهاي خود به ويژه در محيطهاي پيچيده پويا، نياز مبرم به نظام ارزيابي دارد. از سوي ديگر نبود نظام ارزيابي و كنترل در يك سيستم به مبناي عدم برقراري ارتباط با محيط درون و برون سازماني تلقي ميشود كه پيامد آن كهولت و در نهايت مرگ سازمان است. صاحبنظران و محققان معتقدند عملكرد، موضوعي اصلي در تمامي تجزيه و تحليلهاي سازماني است و مشكل بتوان سازماني را تصور كرد كه مشمول ارزيابي و اندازهگيري عملكرد نباشد (الهي، 1378: 53،52). مدل تعالی سازمانی چارچوبی روشمند برای ارزيابی عملکرد سازمان ها در دو حوزه فرآيندها و نتايج حاصل از اين فرآيندها است. دستاوردهای حاصل از ارزيابی در اين مدل عبارتست از نقاط قوت سازمان و زمينه های قابل بهبود آن که برای دستيابی به بهبودها فهرستی از برنامه های اولويت بندی شده را نيز پيشنهاد میکند. مدلهای تعالی سازمانی به عنوان یک ابزار فراگیر و با نگرش جامع به تمامی زوایای سازمان ها،به کمک مدیران میآیند تا آنها را در شناخت دقیقتر سازمان خود یاری کنند. این مدلها برای سنجش و مقایسه عملکرد سازمانها نیز به کار میروند و ضمن این که یک سازمان را قادر میسازند تا میزان موفقیتهای خود را در اجرای برنامهها در دورههای زمانی مختلف مورد ارزیابی قرار دهد، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و پروژههایی را تعریف و به سمت تعالی حرکت کند. علاوه بر این، امکانی را فراهم میکنند تا عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه با بهترین آنها مقایسه کنند. (کرباسیان ، 1389: 140) وقتی که به حرکتهای کیفیت خواهی در ایران نگاه میکنیم،پی میبریم که ما، در زمینه مفاهیم کیفیت یک قصور بزرگ داشتهایم و آن اینکه متاسفانه اقدامی برای بومی کردن مفاهیم عمدتا وارداتی کیفیت (که صد البته ضروری و لازم هم هستند) نکردهایم. و این خلایی بسیار بزرگ است که هر روز عمق آن بیشتر و بیشتر میشود. حال نوبت ما اندیشمندان و صاحبنظران کیفیت است که مدل ایرانی کیفیت را بر پایه اصول، باورها و فرهنگ خاص ایرانی طراحی کرده و به هموطنان خود عرضه کنیم. البته این کار خود بسیار دشوارتر از وارد کردن مفاهیم آماده غربی و تلاش در جهت رشد و اشاعه آن میان هموطنانمان است. اما چه باک، که حلاوت این کار سنگین و دشوار، پذیرش مفاهیم ناب کیفیت و تصاحب روح و جان ایرانیان در کلیه عرصههای کسب و کار است.(امیران،1382: 1) یکی از نقاط ضعفی را که میتوان به جوایز کیفیت و مدلهایی از این دست نسبت داد توجه صرف آن ها به عوامل داخلی مرتبط با سازمان از جمله توجه به نیازها و انتظارات مشتریان و تلاش برای تامین رضایت ایشان، بهبود فرآیندها و محصولات، افزایش مشارکت کارکنان و غیره میباشد. بخصوص در کشور ما به نظر میرسد که تاثیر عوامل محیطی ناظر و حاکم بر فعالیتهای سازمانها بسیار جدی و تعیین کننده است.نباید فراموش کرد که مدلهای تعالی سازمان در یک محیط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی خاص خود یعنی جوامع انگلوساکسون با ویژگیهای یک اقتصاد کاملا خصوصی سازمان شکل گرفته است. و در جامعه ما که به زعم خیلی از صاحبنظران بیش از 60% اقتصاد آن دولتی است طبعا واقعیات طور دیگری رخ مینمایند. (امیران،1382: 11) در خصوص سيستمهاي بهداشتي درماني نيز بايد گفت، امروزه فشار بسيار زيادي بر اين سيستمها وارد ميشود تا عملكرد خود را بهبود بخشند. پيشرفتهاي تكنولوژيك، رشد انتظارات مشتريان، افزايش تقاضا، كمبود منابع، افزايش رقابت، بعلاوه نگرانيهائي كه در مورد قصورات و خطاياي سيستمهاي بهداشتي درماني وجود دارد، موجب گرديده است كه بر مسئله اندازهگيري و ارزيابي دقيق و صريح عملكرد سازمانهاي بهداشتي، درماني تاكيد بسياري شود (خليل نژاد، 1382: 3). از طرفی چشمانداز جمهوری اسلامی ایران موافق 1404 هجری شمسی کشوری با مردمی برخوردار از بالاترین سطح سلامت و دارای عالانهترین و توسعهیافته ترین نظام سلامت معرفی گردیده است. با توجه به تجربیات متعددی که در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد، یکی از راهکارهایی که میتوان برای دستیابی به عادلانهترین و توسعه یافتهترین نظام سلامت در منطقه استفاده نمود، بکارگیری الگوهای تعالی در بخش بهداشت و درمان کشور است. همچنین در مرور تاریخچه الگوهای تعالی سازمانی مشخص گردید، برای ترویج الگوهای تعالی در میان سازمانها و تشویق آنها به بکارگیری این الگوها از مکانیزم جایزه استفاده گردیده است. ایران نیز از سال 1382 با الگوبرداری از جایزه بنیاد مدیریت کیفیت اروپا، جایزهی ملی بهرهوری و تعالی سازمانی را راهاندازی نموده و در ششمین سال اجرای جایزه ملی (سال 1386) ضمن بازنگری در حد نصابها و سطوح مختلف تعالی سازمانی، با الگوگیری از جایزه آمریکا این فرصت فراهم گردید که علاوه بر سازمانهای بخش صنعت، سایر سازمانهای درگیر در بخشها و فعالیتهای دیگر اقتصاد از جمله بخش درمان در این جایزه شرکت کنندو دستاوردها و موفقیتهای خود را در استقرار سیستمهای نوین مدیریتی در چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM با سایر سازمانها به مقایسه بگذارند. در اواخر سال 1388 با معرفی ویرایش جدید مدل تعالی سازمانی EFQM (ویرایش 2010) توسط بنیاد مدیریت کیفیت اروپا، مدل جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی نیز مطابق با آن مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به استقبال گسترده سایر بخشهای مختلف از جمله مراکز درمانی از مدل تعالی سازمانی در سالهای اخیر، نیاز به بازآفرینی مدل تعالی بخش سلامت احساس گردید و این امر منجر شد که در سال 1388 فرآیند تخصصی شدن و یا به عبارت دیگر فرآیند بازآفرینی مدل تعالی سازمانی ویرایش 2010 برای بخش بهداشت، درمان و سلامت با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی آغاز گردد. الگوی مذکور در خرداد ماه 1390 تدوین و در تیر ماه همان سال جهت دریافت نظرات اعلام عمومی گردید که پس از دریافت و اعمال نظرات، الگوی نهایی در تیرماه 1390 ارائه گردید.(فتحی و غیره،1391: 2،1) دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اواخر سال 89 و اوایل سال 90 شروع به استقرار مدل تعالی سازمانی در 4 بخش ستاد، بهداشت، درمان و آموزش نمود که در این پژوهش به بررسی میزان اثربخشی استقرار مدل تعالی سازمانی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد(بخش درمان) در سال 91 میپردازیم. این پژوهش برآن است به این سئوال اساسی پاسخ بگوید که: آیا بین مدل تعالی سازمانی و میزان اثربخشی سازمانی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد رابطه وجود دارد؟
فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین استقرار مدل تعالی سازمانی و میزان اثربخشی سازمانی در بیمارستانها
چکیده1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- بیان مسئله 3
1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش 5
1-3- اهداف پژوهش 6
1-3-1- هدف اصلی 6
1-3-2- اهداف فرعی 6
1-4- فرضیات 7
1-4-1- فرضیه اصلی 7
1-4-2- فرضیات فرعی 7
1-5- متغیرها 8
1-6- تعریف مفاهیم و اصلاحات 8
1-6-1- تعاریف نظری 8
1-6-2- تعاریف عملیاتی10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- پیشینه پژوهش 12
2-2- تئوری¬ها و نظریه¬های مرتبط با تعالی سازمانی 23
2-3- تئوری¬ها و نظریه¬های مرتبط با اثربخشی 30
2-4- الگوی تعالی سازمانی 32
2-4-1- مفاهیم محوری تعالی سازمانی 32
2-4-2- معیارهای تعالی سازمانی 32
2-4-3- منطق ارزیابی 32
2-5- مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی 32
2-5-1- دستیابی به نتایج متوازن 33
2-5-2- ارزش افزایی برای مشتریان 33
2-5-3- رهبری با دوراندیشی، الهام بخشی و درستی 33
2-5-4- مدیریت به وسیله فرآیندها 34
2-5-5- موفقیت از طریق کارکنان 34
2-5-6- پرورش خلاقیت و نوآوری 34
2-5-7- ایجاد شراکت¬ها 34
2-5-8- مسئولیت پذیری برای آینده¬ای پایدار 34
2-6- الگوی تعالی سلامت بخش سلامت 35
2-6-1- رهبری 36
2-6-2- استراتژی 36
2-6-3- کارکنان 37
2-6-4- شراکت¬ها و منابع 37
2-6-5- فرآیندها، محصولات و خدمات 38
2-6-6- نتایج مشتریان 38
2-6-7- نتایج کارکنان 39
2-6-8- نتایج جامعه 40
2-6-9- نتایج کلیدی 41
2-7- مدل¬های اثربخشی سازمانی 41
2-8- الگوهای متناقض در اثربخشی 45
2-9- ادغام معیارهای اثربخشی 46
2-10- تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش در خارج از کشور 46
2-11- تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش در داخل کشور 51
2-12- نتیجه گیری 54
2-13- الگوی پژوهش 55
فصل سوم: روش آماری پژوهش
3-1- روش پژوهش 57
3-2- جامعه آماری 57
3-3- نمونه و روش نمونه گیری 57
3-4- ابزار گردآوری اطلاعات 58
3-5- روایی و پایایی ابزار 59
3-6- روش¬های آماری 62
فصل چهارم: نتایج حاصل از پژوهش
4-1- ویژگی¬های جمعیت شناختی 66
4-2- آماره¬های توصیفی 69
4-3- آمار استنباطی 69
4-4- مدل رگرسیونی 76
4-5- سایر یافته¬های پژوهش78
فصل پنجم: جمع بندی نتایج و پیشنهادات
5-1- نتیجه گیری براساس یافته¬های پژوهش 86
5-2- محدودیت¬های پژوهش 88
5-3- پیشنهادها براساس یافته¬های پژوهش 88
پیوست¬ها 90
پرسشنامه استقرار مدل تعالی سازمانی 91
فرم شاخص¬های ارزیابی بیمارستانی 95
منابع فارسی 96
منابع انگلیسی 99
چکیده انگلیسی 102
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]
نوع فایل : ورد(docx)
تعداد صفحات :104
مقطع: کارشناسی ارشد
سال تحصیلی:1391
قیمت : 16000 تومان[/box]