خانه > پایان نامه > دانلود پروژه آموزش محور بررسی ارتباط بين ضریب هوشی(IQ) و توسعه ی مالي

دانلود پروژه آموزش محور بررسی ارتباط بين ضریب هوشی(IQ) و توسعه ی مالي

نوع فایل :ورد (ِdoc) | حجم:۱۰۲ کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : ۴۴| قیمت : ۱۴۰۰۰تومان

مقدمه:هوش یکی از جذابترین و جالب  توجه ترین نیروهای روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به میزان متفاوت قابل مشاهده است و هر چند موجودات از تکامل بیشتری بهره مند باشند، از نظر هوشی نیز پشرفته تر هستند و به همان نسبت از پیچیدگی بیشتری نیز برخوردارند(نراقی و نادری، ۱۳۸۵، ص ۴۵).خصوصیاتی که با آزمونهای مختلف روانشناسی و گزارشهای مدراس در افراد تیز هوش ذکر شده، عبارتند از: قضاوت و استدلال صحیح و عالی، قوه ی ابتکار و ایجاد، علاقه به دانستن یا پیشی جستن، جستجو، تحقیق و تجربه، اعتماد به نفس و استقلال فکری، حسن همکاری و احترام به دیگران، علاقه به درستی و حقیقت،  دور اندیشی، تدبیر و احترام، علاقه به رهبری و پیشوائی و اظهار نظر، وجود وجدان اخلاقی، شادی ونشاط، عدم دلسردی و نشان دادن استقامت و پایداری در رسیدن به هدف یا مواجه شدن با ناکامی و بالاخره ادب و تواضع همه از صفات ویژه ی این افراد بوده است که در مقایسه با افراد طبیعی مورد کنترل مشخص شده است .(میلانی فر، ۱۳۸۶، ص ۱۴۳- ۱۴۲).در روان شناسی اجتماعی، مکاتب مختلفی به موضوع اخلاق توجه نشان داده و در آن زمینه به بحث و تحقیق پرداخته اند. مروری بر ادبیات اخلاق از نظر تاریخچه ای نشان می دهد که عامل کلیدی و اصلی در جهت دادن به بحث اخلاق در این مکاتب، عقیده ی زیر بنائی یا دیدگاه فلسفی آنها درباره ی ماهیت انسان است. (همان منبع، ص ۱۶۲)محققان دريافتند كه افرادي با سطح هوش بالاتر نسبت به ديگران صرفه جويي نسبتا بيشتري دارند.شواهد مربوط به  مطالعات سطح كلان نشان مي دهد كه كشورهايي با ميانگين سطح بالاتر، با سطوح صرفه جويي بالاتري مشخص مي شوند. اين ٢ نتيجه فرضيه هاي قابل آزمايش را پيشنهاد مي كنند:با سطح متوسط IQ بالاتر به طور متوسط بازارهاي مالي پيشرفته تري دارند و اين مورد باعث افزايش فعاليت صرفه جويي مي شود؟ در این تحقیق در پی آن هستیم که وضعیت رابطه بین بهره هوشی و توسعه مالی بانک های خارجی منتخب را بررسی و مقایسه کنیم. در ادامه بیان مسئله دانلود پروژه آموزش محور بررسی ارتباط بين ضریب هوشی(IQ) و توسعه ي مالي ارائه شده است.

۱-۱)بیان مسئله

مطالعه ی نوشته های فلاسفه و دانشمندان قدیم نشان می دهد که انسان حتی از گذشته های بسیار  دور از تفاوتهای فردی آگاه بوده است. چنانکه افلاطون در کتاب جمهوریت تفاوتهای فردی انسانها را مورد توجه قرار داده و گفته است که هر فرد باید به شغلی متناسب با استعداها و توانائیهایش گمارده شود. او در باره ی تفاوتهای افراد، در کتاب جمهوریت خود چنین گفته است ؟ «اشخاص به طور کاملاً یکسان به دنیا نمی آیند، بکله از نظر استعداد های طبیعی با یکدیگر تفاوت دارند، یک شخص برای نوع خاصی از شغل و دیگری برای شغلی دیگر متناسب است .» (شریفی، ۱۳۸۵، ص ۲).هوش یک مفهوم انتزاعی است و در واقع هیچ گونه پایه ی محسوس ، عینی و فیزیکی ندارد. هیچ نقطه ای در مغز انسان وجود ندارد که بتوان آن را جایگاه هوش دانست. اصطلاح هوش فقط نامی است که به فرآیندهای ذهنی فرضی یا مجموعه ی رفتارهای هوشمندانه اطلاق می شود و نظریه های هوش در عمل نظریه های مربوط به رفتار هوشمندانه است.(همان منبع، ص ۳).نظریه ی روان سنجی بر این فرضیه مبتنی است که هوش یک سازه یا یک صفت است و از این نظر بین افراد تفاوتهائی وجود دارد… اسپیرمن بر اثر پژوهشهای خود به این نتیجه رسید که هوش از یک عامل کلی و چند عامل اختصاصی تشکیل شده است ثرستون برخلاف اسپیرمن اظهار داشت که هوش از هفت عامل جداگانه تشکیل شده است … هالستید نظریۀ هوش زیستی را مطرح کرده است به نظر وی تعدادی از کارکردهای هوش به نظام عصبی مربوطند و به طور نسبی از تأثیر عامل فرهنگی مستقل اند. …کتل و هب به حوزه های معینی از هوش تأکید کرده اند که به طور مستقیم به کارکرد مغز وابسته اند. هب آنرا هوش A می نامد و معتقد است که مادر زادی و زیستی است و مستلزم داشتن نظام عصبی سالم و با آزمونهای هوشی معمولی قابل اندازه گیری نیست. هوش سیال کتل نیز به هوش A شباهت دارد. هوش سیال، شخص را قادر می سازد که رابطه ها، شباهتها، و تفاوتها را درک کند که آن هم به سلامت نسبی مغز و کارایی آن بستگی دارد و عمدتاً غیر کلامی و مستقل از فرهنگ است… پیاژه هوش را شکل خاصی از سازگاری شخص با محیط می دانست. لازمه ی سازگاری، تعامل کودک با محیط است که در آن نیازهایش را در ارتباط عملی با انتظارهای محیط هماهنگ می کند. کودک به تدریج که رشد می یابد، باید همواره ساختهای روانی خود را از نوسازمان بدهد تا بتواند به گونه ای مؤثر با محیط برخورد کند. (همان منبع، صص ۲۲و ۲۳ و ۲۴).به نظر پیاژه رشد اخلاق درکودک دو مرحلۀ  مشخص را طی می کند که یکی مربوط به سنین( ۹- ۶) سال بوده و به «مرحله ی متابعت » ۲ یا «قبول امر و نهی بزرگترها» معروف است. پیش از این سنین اصولاً بحث درباره ی اخلاق و انتظار رفتار اخلاقی از آنان بی مورد است زیرا رشد عقلی کودک به مرحله ای نرسیده است که بتواند ماهیت اعمال را از نظر درستی یا نادرستی مورد قضاوت قرار دهد. مرحله ی دوم که از نظر سنی، سنین (۱۲- ۹) سالگی را در بر می گیرد «مرحله ی استقلال » ۳ یا خود مختاری اخلاقی نامیده شده است. (کریمی، ۱۳۸۴، ص ۱۶۹).آنگونه که از مطالب ارائه شده می توان استنباط کرد، ظاهراً معتقدان به دیدگاه شناختی بین رشد عقلی (که در برخی تعابیر همان هوش تلقی می گردد) و رشد اخلاقی ارتباط قائلند. مثلاً در دیگاه پیاژه که معتقد است پیش از سنین ۹- ۶ سالگی نباید انتظار درک مفاهیم اخلاقی را از کودک داشت زیرا «سن عقلی وی هنوز به مرحله ای نرسیده است که بتواند ماهیت اعمال را از نظر درستی و نادرستی مورد قضاوت قرار دهد.» اشاره به سن عقلی این استنباط را تأیید می کند. از طرفی در تعریف پیاژه از هوش، آنرا شکل خاصی از سازگاری با محیط می داند، و لازمه ی سازگاری را تعامل با محیط. تعامل با محیط، همان تعامل متقابل با نهادهای اجتماعی نیز  می تواند باشد، و اینکه کودک درجریان رشد باید همواره ساختهای روانی خود را از نو سازمان بدهد. این ساختارهای روانی نیز  می تواند نگرشهای فرد، تعریف شود. به طور کلی می توان چنین استنباط کردکه روان شناسان شناختی بین هوش و رشد اخلاقی و  تأثیر اینها بر نگرشهای فرد، به شکلی  نامحسوس معتقدند که به صورت مدون ارائه گردیده است.محققان دریافتند كشور هايي که با IQ  ملي بالاتر رفتارهايي را نشان مي دهند كه در سطح فردي ، آن يافته ها را تقليد مي كنند. كشور هايي با سطح IQ  بالاتر نرخ هاي صرفه جويي بالاتري دارند و تمايل به داشتن دارايي هاي مالي بيشتري دارند،مانند اوراق بهادار خزانه داري US مربوط به كشور هايي با سطح IQ كمتر. اگر IQ با صرفه جويي ارتباط داشته باشد ( در سطح فردي ودر سطح ملي) باعث توسعه ي سرمايه مي شود، يافتن ارتباطي بين IQ و توسعه ي مالي در سطوح كشور ، درك ما كه “هر چه IQ بالاتر باشد ، با رشد اقتصادي مرتبط است را، توسعه مي دهد. مطالعات موجود شواهدي را فراهم مي كند كه IQ  و رشد اقتصادي مرتبط هستند:توسعه ي مالي . بازارهاي مالي تخصيص منابع مالي بين پس انداز كنندگان و وام گيرندگان را آسان مي كند. به عنوان بازار هاي مالي و توسعه ي موسسات ، پس انداز كنندگان بازارهاي فروش سود- درامد را براي  درامد هاي اضافي خود پيدا مي كنند؛ وام گيرندگان به صورت موثرتري توان بدست آوردن سرمايه را دارند. بنابراين توسعه ي مالي،  سرمايه گذاري در كارخانه هاي جديد و تجهيزات(سرمايه) را افزايش مي دهد. اين عمل بر اساس تئوري اقتصاد باعث رشد اقتصادي مي گردد.لذا در این تحقیق به بررسی رابطه بین بهره هوشی و توسعه مالی بانک های خارجی منتخب می پردازیم.

فهرست مطالب دانلود پروژه آموزش محور بررسی ارتباط بين ضریب هوشی(IQ) و توسعه ی مالي

فصل اول: کلیات طرح تحقیق

مقدمه ۱
۱-۱)بیان مسئله ۲
۱-۲) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ۴
۱-۳ چهارچوب نظري تحقيق ۵
۱-۴) اهداف تحقیق ۷
۱-۵) مدل تحقیق ۸
۱-۵) فرضیه های تحقیق ۹
۱-۶) روش تحقیق ۹
۱-۶-۱) قلمرو تحقیق ۹
۱-۶-۲) قلمرو مکانی تحقیق ۹
۱-۶-۳) قلمرو زمانی تحقیق ۱۰
۱-۷)جامعه و نمونه آماری ۱۰
۱-۸) ابزار گردآوری داده ها ۱۰
۱-۹) شیوه تجزیه و تحلیل داده ها ۱۰
۱-۱۰) تعریف واژگان ۱۱

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

مقدمه ۱۳
۲-۱بخش اول :مبانی علمی و نظری تحقیق ۱۳
۲-۱-۱ هوش ۱۳
۲-۱-۱-۱ انواع هوش ۱۴
۲-۱-۱-۲ نظریه های هوش: ۱۶
۲-۱-۲ ارتباط هوش با سازگاری اجتماعی: ۱۸
۲-۱-۳ ارتباط هوش با جرم۳۴: ۱۹
۲-۱-۴ ارتباط سطوح اخلاقی با بزهکاری۳۶: ۱۹
۲-۱-۵ ارتباط هوش با توسعه مالی: ۲۰
۲-۱-۵-۱ توسعه مالی بانک ها ۲۱
۲-۱-۵-۲ سطح توسعه ي اقتصادي ۲۱
۲-۱-۵-۳ منشا قانوني(نظارت قانون بانکی) ۲۲
۲-۱-۵-۴ اقتصاد آزادي ۲۲
۲ ـ ۲ بخش دوم : پيشينه تحقيق ۲۶
۲-۲-۱تحقیقات داخلی: ۲۶
۲-۲-۲ تحقیقات خارجی: ۲۸

فصل سوم:روش‌ اجرای تحقیق

۳-۱ مقدمه ۳۰
۳-۲ روش تحقيق ۳۰
۳-۳- جهت گيري پژوهش : ۳۱
۳-۴- متغيرهاي پژوهش : ۳۲
۳-۵- مدل تحقیق ۳۳
۳-۶ جامعه مطالعاتي و نمونه آماري ۳۴
منابع و ماخذ ۳۶
منابع ۳۷

 

نوع فایل : ورد(doc)

تعداد صفحات :۴۴

تعداد فصل ها: ۳ فصل کامل

مقطع: کارشناسی ارشد- پروژه آموزش محور

سال تحصیلی:۱۳۹۵

قیمت : ۱۴۰۰۰تومان

مطالب پیشنهادی

دانلود پروژه بررسی مدیریت کیفیت جامع بر روی عملکرد سازمانی

دانلود پروژه بررسی مدیریت کیفیت جامع بر روی عملکرد سازمانی کارکنان

چکیده :امروزه موفقیت سازمان‌ها را دانش مدیریت به کار گرفته‌شده در آن معیّن می‌کند. دانش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 1