دانلود پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)

ورد (doc) | حجم فایل : ۱۷ کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات :۲| قیمت : ۴۰۰۰ تومان

انسان ها در برابر شرایط نامساعد، خطرها و ناملایمات معمولاً احساس بی پناهی می کنند و در بسیاری مواقع نیز سعی می کنند که در برابر خطرها و موقعیت ناگوار تحمل نمایند و نتایج غیر منتظره ای به دست می آورند. توانایی اجرای این «جادوی رایج» (ماستن ۲۰۰۱). اغلب در حوزه علوم اجتماعی به عنوان انعطاف پذیری یا «تاب آوری» نام دارد. تاب آوری در علوم اجتماعی به عنوان «فرایند کش کسانی و واکنش در مقابل ناملایمات» فرض میشود (هانتر، ۲۰۰۱). کانر (۲۰۰۶) تاب آوری را به عنوان روشی برای اندازه گیری توانایی فرد در مقابله با عوامل استرس زا و عواملی که سلامت روان فرد را تهدید می کند، تعریف کرده است.در ادامه مولفه های دانلود پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) ارائه شده است.

افراد تاب آوری دارای رفتارهای خودشکنانه نیستند. از نظر عاطفی آرام بوده و توانایی مقابله با شرایط ناگوار را دارند. بونا (۲۰۰۴) راه های به دست آوردن تاب آوری را داشتن سرسختی، خودافزایی، مقابله سرکوب گرایانه، داشتن خلق و خو و احساسات مثبت می داند. برای درک تفاسیر و روش های مرتبط با تاب آوری، ممکن است به تمایز بین احتمال خطر و مصادیق تاب آوری نیاز داشته باشیم. در سه دهه اخیر تحقیق کاملی در این خصوص انجام و نمونه های تاب آوری جمع آوری شده است (گارمزی، ۲۰۰۳). تاب آوری به عنوان قدرت یا توانایی برگشتن به زندگی اولیه و شروع وضعیت جدید از طریق کاهش فشار عصبی یا تحریف آن و جایگزینی نشاط تعریف می گردد. تاب آوری همچنین به عنوان توانایی بهبود بیماری افسردگی یا مسائلی از این دست نیز فهمیده می شود (وبستر، ۱۹۹۵).تاب آوری مهارتی مناسب است برای پشت سرگذاشتن مشکلات زندگی حتی وقتی که شرایط نامطلوب و سخت وجود دارد، مثل اینکه شخص یک طناب قابل ارتجاع را دور مشکلات بسته که به فرد کمک می کند وقتی اوضاع بد شد آنها را به عقب بکشد و به آنها به چشم انسانها بنگرد (فولر، ۱۹۹۸). تاب آوری به توانایی یک انسان گفته می شود که به طور موفقیت آمیز شرایط نامطلوب را پشت سرگذارده و با آنها تطابق می یابد و علی رغم مواجهه با مشکلات زندگی به قابلیت تحصیلی و هیجانی و اجتماعی دست می یابد (دیویس، ۱۹۹۹).
مفهوم تاب آوری طی تحقیقات ۳ دهه گذشته علوم اجتماعی به مثابه یک پدیده چند بعدی شناخته شده است که در بافت های مختلف اجتماعی و درونی متفاوت هستند (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳). در تحقیقات گذشته تاب آوری بر متغیرهایی مثل توانایی بیمار، پنهان سازی احتمال خطر و عوامل آسیب پذیر تأکید شده است (لاتر، ۲۰۰۳).

تشریح مولفه های دانلود پرسشنامه تاب آوری 

پرسشنامه استاندارد تاب آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) که شامل مؤلفه های ( شایستگی / استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی،پذیرش عواطف مثبت، عوطف امن، مهار، معنویت) است.

جداول زیر نمایان کننده چگونگی تخصیص یافتن سؤالات پرسشنامه­ ها به متغیرهای مورد بررسی در تحقیق است.

جدول۱جدول چگونگی تخصیص سؤالات پرسشنامه به متغیرهای تحقیق

تاب آوری

شایستگی / استحکام شخصی ۲۴-۱۲-۱۱-۲۵-۱۰-۲۳-۱۷-۱۶

اعتماد به غرایز شخصی،تحمل عواطف منفی

۲۰-۱۸-۱۵-۶-۷-۱۹-۱۴

پذیرش عواطف مثبت، عوطف امن

۱-۴-۵-۲-۸

مهار

۲۲-۱۳-۲۱

معنویت

۳-۹

همچنین جهت سنجش روایی سازه پرسشنامه تحقیق حاضر نیز از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با استفاده از نرم افزار LISREL استفاده شده است، که نتایج تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه را تایید کرده اند.

 

ورد (doc) | حجم فایل : ۱۷کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : ۲|روایی: دارد پایایی:دارد منبع:پرسشنامه استاندارد تاب آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) قیمت : ۴۰۰۰ تومان
۵/۵ - (۵ امتیاز)

مطالب پیشنهادی

پرسشنامه

دانلود پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس

پرسشنامه ارزیابی سرمایه فکری، که توسط بونتیس (۱۹۹۸) ساخته شده است که دارای ۵۲ سؤال …

یک دیدگاه

  1. سلام .ممنون از پرسشنامه خوبتون 🌺🌺🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *