دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ها با استفاده از روش‌های غیرپارامتری

نوع فایل :ورد (ِdocx) | حجم:۵۱۴کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : ۸۲| قیمت : ۸۰۰۰تومان

چکیده:مسأله اصلی تحقیق ارزیابی عملکرد سازمان‌ها در جهت‌گیری تصمیمات استراتژیک آتی آن‌ها نقش اساسی دارد و به دلیل اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر به آن می‌پردازد.هدف اصلی تحقیق: هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ها  با استفاده از روش‌های غیرپارامتری(تحلیل پوششی داده‌ها) در بانک کشاورزی استان اردبیل می‌باشد.سؤال اصلی تحقیق: تا چه اندازه عملکرد نسبی بانک‌‌های کشاورزی در استان اردبیل را می‌توان با استفاده از تکنیک غیرپارامتری تحلیل پوششی داده‌ها اندازه‌گیری کرد.متغیرهای اصلی تحقیق: در این تحقیق نسبته ای مالی و متغیرها برای ارزیابی عملکرد شامل نقدینگی، ساختار دارایی، سودآوری، کفایت سرمایه است. روش تحقیق: در این تحقیق از روش تحلیل پوششی داده‌ها، از مدل ترکیبیDEA- TOPSIS  برای ارزیابی کارایی مالی شعب بانک‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها استفاده شده است. این روش از دو واحد تصمیم‌گیری مجازی A واحد تصمیم‌گیری و i واحد تصمیم‌گیری، برای تعیین بهترین و بدترین میزان کارایی نسبی هر واحد تصمیم‌گیری استفاده خواهیم کرد. از دو مقدار به دست آمده برای کارایی، به کمک روش TOPSIS برای ایجاد یک شاخص به نام نزدیکی نسبی(RC) به I واحد تصمیم‌گیری استفاده می‌کنیم. این تحقیق از نظر هدف یا ماهیت کاربردی است. روش گردآوری داده‌ها به صورت اسناد کاوی بوده است.جامعه آماری: حجم جامعه آماری این تحقیق جامعه آماری در این پژوهش، شامل شعب بانک کشاورزی استان اردبیل است.  روش جمع‌آوری داده‌ها: داده‌های خام مورد نیاز این تحقیق از طریق مراجعه به گزارش‌های مالی شعب بانک کشاورزی اردبیل و از طریق بانک‌‌های اطلاعاتی مربوط به اطلاعات بازار سرمایه استخراج می‌گردد.روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از تحلیل‌های توصیفی برنامه‌ریزی ریاضی است. اجرای مدل‌ها از طریق نرم‌افزار LINGO صورت خواهد گرفت.در ادامه مقدمه و بیان مسئله دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ها با استفاده از روش‌های غیرپارامتری ارائه شده است.

۱-۱- مقدمه

شرکت‌ها دارای منابعی هستند که برای عملکرد مالی قوی و مزیت رقابتی حیاتی هستند. نخستین نوع از این منابع دارایی‌های مشهود چون اموال، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های فیزیکی دارای جانشین هستند که می‌توانند به آسانی در بازارهای آزاد، خرید و فروش شوند. نوع دوم دارایی‌های نامشهود، باارزش، کمیاب، بدون جانشین و استراتژیکی هستند که برای ایجاد مزیت رقابتی و عملکرد مالی برتر، توانا هستند(نمازی و ابراهیمی، ۱۳۹۰).از طرفی، توسعه اطلاعات و پیشرفت سریع فناوری در دهه اخیر تحولی عظیم در تمام جنبه‌های زندگی و فعالیت‌های بشر ایجاد کرده و باعث حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور و منجر به تغییر پارادایم حاکم بر اقتصاد صنعتی شده است(همتی و همکاران، ۱۳۸۹).مدیران باید از صورت‌های مالی بانک‌‌ها و شرکت‌ها آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده بانک‌‌ها و شرکت‌ها را پیش‌بینی و تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند. پس شناسایی و ارزش‌گذاری درست و صحیح صورت‌های مالی بانک‌‌ها و شرکت‌ها هم برای مدیران و هم برای استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی امری ضروری می‌باشد که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود(رحیمیان و همکاران، ۱۳۹۱).

۱-۲- بیان مسأله

ارزیابی عملکرد سازمان‌ها در جهت‌گیری تصمیمات استراتژیک آتی آن‌ها نقش اساسی دارد(بحیرایی، ۱۳۹۱).امروزه شرکت‌ها با رقابت قوی‌تری نسبت به گذشته مواجه‌اند و عملکرد مالی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی می‌خواهد با روش‌های مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد(احمدخان و همکاران[۱]، ۲۰۱۲).در سال‌های اخیر، مزیت رقابتی محور استراتژی‌های رقابتی قرار گرفته است. شرکت‌ها برای بهبود عملکرد و مقابله با رقبا، باید دارای مزایای رقابتی باشند تا بتوانند در شرایط پیچیده، عملکردی برتر داشته و خود را در بازارها حفظ نمایند. بنابر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد برتر شرکت‌ها می‌تواند از منابع منحصر به فرد آن‌ها، یکپارچگی منابع و یا توانایی پاسخگویی به محیط ناشی شود. بر اساس این دیدگاه، تفاوت عملکرد شرکت‌ها به دلیل این است که سازمان‌های موفق دارای منابع استراتژیکی(فیزیکی، انسانی و سازمانی) هستند که رقبای آن‌ها فاقد آن منابعند.بانک‌های تجاری و تخصصی موسسات مالی هستند که وجوه راکد مردم را جمع‌آوری کرده و به تجار، صاحبان صنایع و سایر متقاضیان تسهیلات اعطاء می‌کنند. در واقع، بانک با عملیات خود موجبات انتقال منابع را از اشخاصی که به علل مختلف مانند: فقدان دانش و تخصص، کمبود سرمایه و ترس از ریسک سرمایه‌گذاری، نمی‌خواهند یا نمی‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت نمایند، به اشخاصی که برای سرمایه‌گذاری به منابع مالی محتاج‌اند، فراهم می‌سازد و از آن‌جایی که هدف بانک تجاری کسب سود است، طبیعی است بانک بایستی منابع را هرچه ارزان‌قیمت‌تر جذب کرده و با حداکثر نرخ سود به متقاضیان تسهیلات دهد. از این رو، هدف اولیه و اساسی بانک همانند سایر سازمان‌های انتفاعی، حداکثر کردن ثروت صاحبان آن می‌باشد. در افزایش ثروت صاحبان سهام مدیریت بانک باید تصمیم بگیرد که آیا دارایی‌ها با کیفیت پایین‌تر و درآمد بیشتر و یا دارایی‌ها با کیفیت بالاتر و ریسک کمتر را کسب کند و یا آیا بانک باید سرمایه‌گذاری کند و تسهیلات با سررسیدهای طولانی اعطاء نموده و نقدینگی‌اش را کاهش دهد و یا دارایی‌هایی با سررسیدهای کوتاه‌مدت‌تر را انتخاب و درجه بالایی از نقدینگی را تأمین نماید؟ این‌ها سؤالاتی هستند که مدیران بانک‌ها همیشه با آن‌ها درگیر هستند(کریمی، ۱۳۸۵).پاسخ به سؤالات فوق نیاز به ارزیابی عملکرد مالی را بااهمیت‌تر ساخته تا از این طریق بانک‌ها عملکردشان را از لحاظ سودآوری، کفایت سرمایه، ساختار دارایی و نقدینگی نسبت به بانک‌های رقیب مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند موقعیت خود را سنجیده و نسبت به بهبود و ارتقاء عملکرد خود اقدام نمایند.

 ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ها با استفاده از روش‌های غیرپارامتری

فهرست مطالب دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ها با استفاده از روش‌های غیرپارامتری

چکیده ۱

فصل اول. کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه ۳
۱-۲- بیان مسأله ۴
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق ۵
۱-۴- چارچوب نظری تحقیق ۵
۱-۴-۱- مبانی نظری تحلیل پوششی داده‌ها ۶
۱-۵- فرضیه تحقیق ۸
۱-۶- اهداف تحقیق ۸
۱-۷- تعریف متغیرها ۸
۱-۸- قلمرو تحقیق ۹

فصل دوم. ادبیات تحقیق

۲-۱- مقدمه ۱۱
۲-۲- اهداف واحدهای انتفاعی ۱۲
۲-۲-۱- حداکثر نمودن سود ۱۲
۲-۲-۲- حداکثر نمودن ثروت ۱۳
۲-۳- نقش مدیران مالی در واحدهای انتفاعی ۱۳
۲-۴- مفهوم عملکرد شرکت ۱۴
۲-۵- ارزیابی عملکرد ۱۶
۲-۵-۱- اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد ۱۷
۲-۶- ارتباط پاسخگویی و اندازه‌گیری عملکرد ۱۸
۲-۷- رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد ۱۹
۲-۸- معیارهای ارزیابی عملکرد مالی ۲۱
۲-۸-۱- معیارهای عملکرد حسابداری ۲۱
۲-۸-۱-۱- نسبت بازده حقوق صاحبان سهام ۲۱
۲-۸-۱-۲- نسبت بازده دارایی‌ها ۲۲
۲-۸-۳- معیارهای عملکرد اقتصادی ۲۳
۲-۹- سود حسابداری ۲۵
۲-۹-۱- اهداف گزارشگری سود حسابداری ۲۶
۲-۹-۲- سودمندی سود ۲۷
۲-۱۰- نرخ بازده دارایی‌ها(ROA) 28
۲-۱۰-۱- محاسبه نرخ بازده دارایی‌ها(ROA) 28
۲-۱۰-۲- ایرادات وارد بر نرخ بازده دارایی‌ها(ROA) 29
۲-۱۱- تئوری ها و مدل ها ۳۰
۲-۱۱-۱- مدل(DEA) پوششی داده‌ها ۳۰
۲-۱۲- رتبه بندی با استفاده از مدل ابرکارایی ۳۰
۲-۱۳- پیشینه تحقیق ۳۳
۲-۱۳-۱- تحقیقات داخلی ۳۳
۲-۱۳-۲- تحقیقات خارجی ۳۵

فصل سوم. روش اجرای تحقیق

۳-۱- مقدمه ۴۶
۳-۲- روش تحقیق ۴۷
۳-۳- جامعه آماری ۴۸
۳-۴- محاسبه حجم نمونه ۴۸
۳-۵- روش گردآوری اطلاعات ۴۸
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۴۹

فصل چهارم. تجزیه و تحلیل داده‌ها

۴-۱- مقدمه ۵۱
۴-۲- نتایج تحلیل پوششی داده‌ها ۵۲

فصل پنجم. نتیجه‌گیری و پیشنهادها

۵-۱- مقدمه ۶۸
۵-۲- نتایج تحقیق ۶۹
۵-۳- پیشنهادات بر اساس یافته های تحقیق ۷۴
۵-۴- پیشنهادات به محققین آتی ۷۴
۵-۵- محدودیت های تحقیق ۷۵
منابع ۷۶
پیوست ۸۰

 

نوع فایل : ورد(docx)

تعداد صفحات :۸۲

مقطع: کارشناسی ارشد

سال تحصیلی:۱۳۹۳

قیمت : ۸۰۰۰ تومان

دانلود پایان نامه با کلیه کارت های عضو شتاب

امتیاز دادن به مطلب

مطالب پیشنهادی

دانلود پایان نامه بررسی نقش توسعه گردشگری شهری در توسعه اجتماعی،اقتصادی

دانلود پایان نامه بررسی نقش توسعه گردشگری شهری در توسعه اجتماعی،اقتصادی

چکیده:امروزه صنعت توسعه گردشگری شهری در جهان توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *