دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان کارایی اساتید حوزه های علمیه
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””] نوع فایل : ورد (doc) | حجم فایل :4,800کیلوبایت(zip) | تعداد صفحات : 84| قیمت : 21000تومان[/box]
چكيده:این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین سبک مدیریت مشارکتی ومیزان کارایی اساتید حوزه های علمیه شهرستان بجنورد صورت پذیرفته است. در این راستا سبک مدیریت مشارکتی بر اساس مدل اندرسون (2007) و کارایی بر مبنای برون و سیمیک (2003) مورد بررسی قرار گرفته است .جامعه آماری شامل کلیه اساتید حوزه های علمیه شهرستان بجنورد می باشدکه برابر با 75 نفر می باشند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 63 نفر تعیین گردید.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی و همبستگی می باشد . برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ (پرسشنامه سبک مدیریت مشارکتی 87 % و پرسشنامه کارآیی 83 %) و برای تعیین روایی پرسشنامه ، از روایی محتوایی استفاده شده است برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی نظیر فراوانی و درصدو رسم جداول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد بین سبک مدیریت مشارکتی و مولفه های آن با کارایی اساتید رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. حوزه های علمیه شهرستان بجنورد براي مدیریت مشارکتی و تبديل شدن به يك سازمان مشارکتی بايد بر 4 عامل تمركز كند(مشارکت در برنامه ریزی ، مشارکت در اجرا ، مشارکت در کنترل و نظارت ، مشارکت در تصمیم گیری ) و در مديريت كلان و برنامه ريزي راهبردي آنها را در اولويت قرار دهد .مدیریت مشارکتی و سبک آن در هر سازمانی به عنوان يكي از زيرساخت هاي مهم کارایی است که به طور مطلوب در حوزه های علمیه شهرستان بجنورد برنامه ریزی شده است ، مدیران از ایده پردازی کارکنان حمایت می کنند و این موضوع توانمندسازی اساتید را در حوزه های علمیه شهرستان بجنورد افزایش می دهد و از طرف دیگر با هر ایده پردازی در آن سازمان نسبت و درجه کارایی نیز افزایش پیدا می کند. در ادامه مقدمه و بیان مسئله دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان کارایی اساتید حوزه های علمیه ارائه شده است .
1-1- مقدمه
ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻲ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻛﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ.از ﻣﻴﺎن اﻧﺒﻮه روش ﻫﺎي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﻳﻜﻲ از روﻳﻜﺮدﻫﺎي ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺟﺪﻳﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﻪ رﺳﻤﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻴﺮوي اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺗﻼش ﻣﻲﻛﻨﺪ راه ﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﺑـﺮاي ﺣـﻀﻮر ﻓﻌﺎﻻﻧـﻪ ﻛﻠﻴـﻪ اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻴﺎﺑﺪ. اﻫﻤﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﺑﻪ ﺣﺪي اﺳﺖ ﻛـﻪ ﻋـﺪه اي از ﺻـﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﻣﻌﺘﻘﺪﻧـﺪ ﻧﻈﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ آرﻣﺎﻧﻲ در ﺟﻬﺎن آﻳﻨﺪه ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻠﻴﻪ آﺣﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻧﻪ ﻧﺨﺒﮕﺎن و ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎن آﻧﺎن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در ﺷﻴﻮه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ، ﻧﻈﺎم ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻫﺎ ﻳﻜﻲ از ﻣﻔﻴﺪﺗﺮﻳﻦ راﻫﻜﺎرﻫﺎﺋﻴﺴﺖ ﻛﻪ در آن ﻛﻠﻴﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ اراﺋﻪ ﻧﻈﺮات و ﭘﻴـﺸﻨﻬﺎدﻫﺎي ﺧـﻮد ﮔـﺎﻣﻲ در ﺟﻬـﺖ ارﺗﻘـﺎء ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺳﺎزﻣﺎن خویش ﺑﺮدارﻧﺪ.اﻟﺒﺘﻪ اﻋﺘﻘﺎد و ﺑﺎور ﻣﺪﻳﺮان ارﺷﺪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﻈﺎم، ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎز ﻣﻬﻢ و اﺳﺎﺳﻲ اﺟﺮاي ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ آﻣﻴـﺰ آن ﺑـﻮده و ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﻴﻦ ﻗﺪم در ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺎده ﺳﺎزي ﻧﻈﺎم از اﻫﻤﻴﺖ و ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺑﺴﺰاﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﻫﻤﺴﻮﻳﻲ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻓﺮﺩﻱ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺧﻼﻗﻴﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﻛﺎﺭﺁﻣﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻈﺮﻱ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻋﻤﻠﻲ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﻓﻖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮔﺬﺍﺭﻧﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎﻣﻼً ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ( ﻓﺨﻴﻤﻲ،62:1379)از سوی دیگر ، مشارکت از دیر باز یکی از ابزارهای زندگی انسان به شمار رفته و در کانون خانواده ، فعالیتهای مذهبی و سیاسی به عنوان یک ابزار مناسب به کار گرفته می شود . در قلمرو سازمان و مدیریت نیز به دنبال جنبش مدیریت علمی و رواج جنبش روابط انسانی ، مشارکت به عنوان روشی کار ساز در بر انگیختن کارکنان برای کار بهتر شناخته شد. از طـرفی مشـارکت کارکـنان یک ضـرورت اخلاقی نیست، بلکه تنها یک فن از فنون مدیریت است که فقط در برخی از موقعیتهای دیگر، می تواند به رضایت شغلی ، کارایی و بهره وری منجر شود.پس مشارکت به تنهایی هدف نبوده، بلکه به عنوان وسیله ای برای ارتقاء کارآیی مطرح میشود.در مجموع میتوان ادعا نمود که استفاده از مشارکت و همکاری کارکنان هدف هایی نظیر:ایجاد احساس تعلق در کارکنان، آگاهی از نظرات کارکنان و پرورش استعدادها را دنبال می کند (لباف و رنجر ،1390).این تحقیق قصد داردبه بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی وکارایی اساتیدحوزه علمیه بپردازد.
1-2-بیان مساله پژوهش:
مدیریت در حقیقت هماهنگی منابع مادی و انسانی به منظور دستیابی به اهداف سازمانی به طریقی است که مورد قبول جامعه باشد . سازمانها به مدیران و کارکنان اثربخش و کارآمد نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند. مدیر به عنوان نماینده رسمی سازمان برای ایجاد هماهنگی و افزایش بهره وری در رأس سازمان قرار دارد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبکهای موثر رهبری مدیر است. مدیر در نقش رهبری سازمان می تواند سبک های متفاوتی را در هدایت نیروی انسانی انتخاب کند. الگوهای رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث بوجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در کارکنان می شود و میزان رضایت آنها را از شغل و حرفه خویش افزایش می دهد. مدیران با استفاده از سبک صحیح رهبری می توانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان و بهره وری سازمان خود را افزایش دهند (پور حسین ،1393). سبک مشارکت مدیران، بیانگر چگونگی تعامل آنها با کارکنان تحت سرپرستی می باشد (کوهستانی، 1387).امروزه به دلیل پیشرفت روز افزون، سازمان های آموزشی در ایران با نیاز ضروری برای مدیریت مشارکتی روبرو هستند، زیرا حوزه های علمیه در ایران برای دفاع از ایده های خلاق و تفکرات طلاب و اجتماع نیازمند به کار گیری بهترین منابع و تلاش ها می باشند. اجرای این سیاست نیازمند مدیریت سازمانهایی است که مزایای مدیریت مشارکتی را باور داشته باشد. بنابراین، انجام این سیاست نیازمند تغییر در نگرش ها در جهت شیوه مشارکت در حوزه های علمیه و تجدید نظر در نقش های مدرسان، طلاب در فرآیند مدیریت حوزه های علمیه است. در حال حاضر، شرایط امور به موقعیتی تغییر یافته است که در آن داشتن کارمندانی پرانرژی، خلاق و کارآمد و مدرسان متعهد به عنوان مهمترین تاثیرات سازمانی مورد توجه قرار می گیرند. و مشارکت شاخص خوبی است تا درجات بهره وری سازمان را نشان دهد. علاوه بر آن کارآیی کارکنان همواره دغدغه اصلی مدیران است و انها را در بکار گیری روش های مدیریت مشارکتی مردد می سازد. زیرا برخی از کارکنان وظایفشان را در سطح بالایی از مسئولیت و مشارکت انجام می دهند و در جهت بهبود عملکرد وظایفشان تلاش می کنند و در سازمان هایشان مشارکت می نمایند درحالیکه برخی دیگر کارآیی اندکی دارند، وظایفشان را در سطح روزمره انجام می دهند و هیچ علاقه و مشارکتی در سازمان ندارند. اینکه مدیران بایستی سعی کنند که مهارت های فردی و سازمانی کارکنان خود را بهبود بخشند و توانایی آنها را در سطح مطلوبی افزایش دهند امری اجتناب ناپذیر است، بنابراین، ارتباط بین مدیریت مشارکتی و مشارکت سازمانی در حوزه های علمیه بسیار مهم است (پورحسین ،1393).وابستگی و ارتباط بین مشارکت و کارایی به مدیران آگاهی می دهد که نه تنها مشارکت افراد در ایجاد رفتارهای بهنجار موثر بوده و موجبات افزایش کارایی و وابستگی کارکنان را از طریق دموکراسی سازمانی فراهم می آورد . آگاهی از چنین ارتباطی برای مدیران و سرپرستان دارای اهمیت زیادی است ، بدیهی است افزایش میزان مشارکت در تصمیم گیری از سوی کارکنان در بالا رفتن کیفیت و کمیت کار و نیل به اهداف سازمانی که در جهت اهداف کلی جامعه است تأثیر بسزایی دارد (عبدالهی،1390). لذاباتوجه به اهمیت مدیریت مشارکتی درسازمانها لازم است عواملی که می تواندبرمدیریت مشارکتی ومیزان کارایی موثرواقع شودرا بررسی ونتایج رابه مسئولین ارائه نمود،تابتوانیم سازمان موفقی داشته باشیم.بنابراین پژوهشگرقصدداردبه این سوال پاسخ دهدکه :آیا بین سبک مدیریت مشارکتی و میزان کارایی اساتید حوزه های علمیه شهرستان بجنورد رابطه معنی داری وجود دارد؟
فهرست مطالب دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان کارایی اساتید حوزه های علمیه
چكيده1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2-بیان مساله پژوهش 4
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش 5
1-4-اهداف پژوهش 7
1-4-1-هدف اصلی 7
1-4-2-اهداف فرعی 7
1-5-فرضيه های پژوهش 8
1-5-1-فرضيه اصلی 8
1-5-2-فرضیه های فرعی 8
1-6- متغیر های پژهش 8
1-6-1- متغیر مستقل 8
1-6-2- متغير وابسته 9
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات پژوهش 9
1-7-1- تعاریف نظری 9
1-8- تعاریف عملیاتی 10
1-9- قلمرو تحقیق 11
1-9-1- قلمرو موضوعی 11
1-9-2- قلمرو زمانی 11
1-9-3- قلمرو مکانی11
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه 13
2-2- بخش اول – مبانی نظری مديريت مشارکتي 13
2-2-1- مفهوم مشارکت 13
2-2-2- مفهوم شناسی مدیريت مشارکتي 14
2-2-3-سير تکوين مديريت مشارکتي: 16
2-2-4-ويژگيها و عناصر محيط مشاركتي : 17
2-2-5-هدف مديريت مشارکتي 18
2-2-6-نظريههاي تببين کننده مديريت مشارکتي 19
2-2-6-1-نظريههاي انگيزشي 19
2-2-6-2-نظريه انتظارات 20
2-2-6-3-الگوي اقتضايي 21
2-2-7-مدل مشاركت در تصميم يا تئوري اقتضايي وروم، يتون و جاگو 23
2-2-8-ابعاد مشاركت در تصميم گيري 23
2-2-9-ويژگي هاي سازمان هاي مشارکت جو 25
2-2-9-1-اجزاء کليدي براي اجراي مشارکت کارکنان 26
2-3-بخش دوم – مبانی نظری کارایی 27
2-3-1-مفهوم كارایی 27
2-3-2-عوامل مؤثر در کارآیی 31
2-3-3-رابطه کارآیی با بهرهوری و اثربخشی 31
2-3-4-راههای افزایش كارایی 32
2-3-5-ضرورت و اهميت ارزشيابي کارآیی 34
2-3-6-معرفی حوزه علمیه36
2-3-6-1-جای گاه حوزه36
2-3-6-2-معنای حوزه36
2-3-6-3-تاریخچه حوزه های علمیه ایران36
2-3-6-4-اهداف حوزه36
2-3-6-5-تبیین انتظارات ازحوزه درعرصه مدیریت وتشکیلات37
2-3-7-پیشینه تحقیق38
2-3-7-1-تحقیقات انجام شده در داخل ایران 37
2-3-7-2-تحقیقات انجام شده در خارج ایران 40
2-3-8-نتیجه گیری 42
2-3-9-الگوی مفهومی تحقیق42
فصل سوم : روش تحقیق
3-1-مقدمه 45
3-2-روش تحقیق : 45
3-3-جامعه آماری 46
3-4-حجم نمونه و روش آماری 46
3-5-روش جمع آوری اطلاعات 46
3-6-ابزار جمع آوری اطلاعات 46
3-7-اجزای پرسشنامه 47
3-7-1-روایی 48
3-7-2-پایایی 48
3-8-شیوه اجرای تحقیق : 49
3-9-روشهای آماری49
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری داده ها
4-1-مقدمه 51
4-2-ويژگي هاي جمعيت شناختي 51
4-3-يافته هاي توصيفي 55
4-4-آمار استنباطی 56
4-4-1-آزمون نرمال بودن دادها 56
4-5-آزمون فرضیه اصلی 57
4-6-یافته ها61
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1-مقدمه 63
5-2-بحث و تفسیر(مقایسه یافته هابایافته های پژوهشهای قبلی)-نتیجه گیری 63
5-2-1-نتیجه فرضیه اصلی 63
5-2-2-نتایج فرضیات فرعی 63
5-3-محدوديت هاي تحقيق 67
5-4-پيشنهادها 67
پیوستها72
پرسشنامه74
منابع فارسی 80
منابع انگلیسی 81
چکیده انگلیسی 83
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]
نوع فایل: ورد(docx)
تعداد صفحات :84
مقطع: کارشناسی ارشد
سال تحصیلی:1394
قیمت : 21000تومان[/box]