پایان نامهپروژهپیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه بازاریابی سبز

[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]نوع فایل :ورد (ِdocx) | حجم:90کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : 20| قیمت : 9۰۰۰ تومان [/box]

2-1-1بازاریابی سبز

در عصر حاضر محیط زیست به مساله ای حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولید کننده تبدیل شده است.اشتیاق فزاینده ای در میان مصرف کنندگان در سراسر جهان برای حفاظت از محیط زیست به وجود آمده است.رفتار مصرف کننده در حال حرکت به سمت محصول دوستدار محیط زیست یا سبز است.پژوهش هایی که قبلا انجام شده نشان داده است که اکثر مصرف کنندگان ابراز علاقه زیادی بر حفاظت از محیط زیست دارند و به شدت در مورد تخریب محیط زیست حساس شده اند.در سال 1989 در مطاله ای که در آمریکا انجام شده است نتایج حاکی از آن است که 49% پاسخ دهندگان به خاطر مسائل محیطی خریدشان را تغییر داده اند.چنین مسائلی باعث ظهور مفاهیم جدیدی در بازاریابی شده است که عبارتند از: بازاریابی سبز و بازاریابی محیطی. بازاریابی سبز به یک جزء حیاتی از مفهوم بازاریابی تبدیل شده است.در همین راستا تولید کنندگان باید تمام مراحل طراحی، تولید، فروش وخدمات پس از فروش را سبز کنند.بازاریابی سبز فرآيندي مديريتي است كه مسئوليت آن شناسايي، پيشبيني و ارضاي نيازهاي مشتريان و جامعه به وسيله يك روش سودمند و پايداراست(پاپادوپولوس،2010).هدف بازاريابي سبز وارد كردن موضوعات محيطي در تلاشهاي بازاريابي است. فعاليتهای زيست محيطي به ندرت در همه معيارهاي ارزيابي شركت جاي میگيرند اكثر شركتها از ابزارهاي اندازه گيري سنتي سود سهم بازار براي ارزيابي موفقيت نوآوريهای سبز استفاده می‌كنند. اگر چه امروزه برخي از شركتها به داليل بشر دوستانه به سمت سبز شدن میروند، با اين وجود تعداد كمي از شركتها سبز بودن را به عنوان يك فرصت استراتژيك درك كرده اند(پلونسکی و همکاران،2014).

   2-1-2 پیشینه بازاریابی سبز

بازاریابی سبز اولین بار در اواخر سال 1970 توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA)، معرفی شد.اولین کارگاه در ارتباط با بازاریابی زیست محیطی در سال 1975 برگزار شد، که منجر به نگارش کتابی برای اولین بار در مورد این موضوع با عنوان «بازاریابی اکولوژیک توسط کینر هینون در سال 1976 شد.آلمان اولین کشور عضو اکو بوده است که اقدام به زدن برچسب بر روی محصولات سازگار با محیط زیست در سال 1978نموده است. بازاریابی سبز را به صورت گسترده در اواخر 1980 و اوایل 1990 بر سر زبان ها افتاد. از آن به بعد، تعریف تصفیه شده و تقسیم به سه بخش اصلی به شرح زیر بوده است:

  • بازاریابی محصولات همراه با ایجاد محیط زیستی امن
  • توسعه بازاریابی محصولات طراحی شده برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط فیزیکی و یا برای بهبود کیفیت آن
  • تلاش های سازمان برای تولید، ترویج، بسته بندی، و اصلاح محصولات به گونه ای که به نگرانی های زیست محیطی پاسخ دهد(موهاجان،2012،2-1).

  2-1-3 عصر های بازاریابی سبز

   عصر اول، بازاریابی سبز اکولوژیکی: این عصر از نظر تاریخی سال های دهه ی 60 و اوایل دهه ی 70 را در بر می گیرد.ویژگی های عصر اول چنین بود که روی مشکلات محیطی خارجی مانند آلودگی هوا و غیره تمرکز کرده بود.عصر دوم، بازاریابی سبز محیطی: این مرحله از اواخر دهه ی 80 آغاز شده است و مفاهیمی نوین مانند فناوری پاک، پایداری، مصرف کننده ی سبز و مزیت رقابتی پدیدار شدند.تفاوت بارز بین عصر اول و دوم در این بود که عصر اول روی صنایعی متمرکز می شد که تاثیر مستقیم روی محیط داشتند.اما بازاریابی محیطی تمامی روش های تولیدی و خدماتی را نیز شامل می شود؛ از جمله توریسم(رمضانیان و همکاران،4،1389).

  2-1-4 پارامترهای اساسی بازاریابی سبز

  2-1-5 عوامل موثر بر بازاریابی سبز

  مطابق با نظر برخی از نویسندگان 3 عامل اصلی و اثربخش بازاریابی جهت تمرکز برای حل مشکلات محیطی وجود دارد.

1- یکی از بخش های ضروری آن مصرف کنندگان محصولات سبز هستند.

2-اعمال فشار همراه با قدرت است.

3-وجود سازمان های غیر دولتی سبز و تلاش برای افزایش سازمان هایی که رسالت آنها قبول مسئولیت های اجتماعی است(مون تان و استرم تان،2،2008).

2-1-8 قوانین حمایت دولت از محیط زیست

در کشورهای مختلف دولتها برای حفظ محیط زیست سالم از روش های مختلفی استفاده می نمایند.مثلا در آمریکا سازمان محیط زیست قوانینی در راستای حفاظت از محیط زیست تدوین نموده است(کاتلر،2014).

2-1-9 مقررات زیست محیطی

مقررات زیست محیطی پارمترهای معینی هستند که مورد قبول سطوح مختلف جامعه از سوی صنایع میباشد.سازمانها اهداف بازار خود را به گونه ای تنظیم می کنند. که اثرات مخرب زیست محیطی را کاهش دهند.شرکت های باید فعالانه به اثبات تصویر سازمان دوست دار محیط زیست در ذهن مشتری بپردازند. طبق تأثیرات قوانین زیست محیطی عملکرد و توانایی های خود را تنظیم نمایند. به طوری که انعکاس فعالیتها شرکت ها درباره توسعه محصولات سبز و محیط زیست در جامعه باعث محبوبیت بیشتر و تمایل به خرید محصولات سبز توسط مصرف کننده ها گردد(کاپلین و همکاران،2007).

مبانی نظری و پیشینه بازاریابی سبز

فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه بازاریابی سبز

2-1-1بازاریابی سبز 2
2-1-2 پیشینه بازاریابی سبز 3
2-1-3 عصر های بازاریابی 4
2-1-4 پارامترهای اساسی بازاریابی سبز 4
2-1-5 عوامل موثر بر بازاریابی سبز 4
2-1-6 یک نمونه از عدم توجه شرکت ها به بازاریابی 5
2-1-7 اهمیت زیست محیطی بازاریابی سبز 6
2-1-8 قوانین حمایت دولت از محیط زیست 8
2-1-9 مقررات زیست محیطی 8
2-1-10 محصول سبز 9
2-1-11 ﻧﮕﺮشﻫﺎي زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ‬‬ 9
2-1-12داﻧﺶ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ‬‬ 10
2-1-13 ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺘﯽ و ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ‬‬ 10
2-1-14 ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺟﻤﻊﮔﺮاﯾﯽ و ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ‬‬ 11
2-1-15 ‫اﺛﺮات ﻣﯿﺎن ﻓﺮدي و ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ‬‬ 11
2-1-16 ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ و ﻗﺼﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ‬‬ 12
‫2-1-17 ﻧﻘﺶ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ در راﺑﻄﻪ ﻧﮕﺮش و ﻗﺼﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ‬‬ 12
2-1-18 تئوری رفتار برنامه ریزی شده 13
2-1- 19 الگوي مورد نظر تحقيق 14
2-2 بخش دوم: پیشینه پژوهش 15
2-2 -1پیشینه تحقیقات داخلی 15
2-2-2پیشینه تحقیقات خارجی 16

منابع وماخذ

 

 

[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]

نوع فایل : ورد(docx)

تعداد صفحات :20

مقطع: کارشناسی ارشد

سال تحصیلی:۱۳۹۴

قیمت : 9۰۰۰ تومان[/box]

 

3.2/5 - (4 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا