پایان نامهپایان نامه رفتار مصرف کنندهپایان نامه مدیریت اجراییپایان نامه مدیریت استراتژیکپایان نامه مدیریت بازاریابیپایان نامه مدیریت بازرگانی

دانلود پایان نامه تاثیر تبلیغات مستقیم پزشک بر روی تجویز دارو به مصرف کنندگان

[box type=”note” align=”” class=”” width=””]نوع فایل :ورد (ِdoc) | حجم:424 کیلوبایت (rar) | تعداد صفحات : 84| قیمت : 26000تومان [/box]

چکیده:بيست سال پيش براي اولين بار، دارو‌سازان شروع به فروش مستقيم دارو به عامه مردم كردند.هدف اصلی این تحقیق تاثیر تبلیغات مستقم پزشک برروی تجویز دارو به مصرف کنندگان می باشد.پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشي كاربردي و از نظر روش جمع آوري داده ها، پيمايشي است. براي جمع آوري داده هاي پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر، كلية پزشکان و داروسازان استان تهران مي‌باشد. داده هاي اين پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاري مورد تجزيه و تحلیل قرار گرفت،نتایج نشان داد که تبلیغات مستقم پزشک برروی تجویز دارو به مصرف کنندگان تاثیر مستقیم و معناداری دارد.در دادامه مقدمه و بیان مسئله دانلود پایان نامه تاثیر تبلیغات مستقیم پزشک برروی تجویز دارو به مصرف کنندگان ارائه شده است.

1-1 مقدمه

تبلیغات یكي از ابزارهاي مهم ارتباطي در كسب و كار است. موفقیت و عدم موفقیت بسیاري ازسازمانها و شركت ها در كیفیت فعالیت هاي تبلیغاتي آنها نهفته است. به دلیل اهمیت و نقش مهم تبلیغات، هر ساله شاهد افزایش بودجه آن در سازمان ها و شركت هاي مختلف ایراني هستیم. اما متاسفانه دیده شده است كه پرداختن به امور تبلیغاتي براي بسیاري از سازمان ها تبدیل به یك عادت شده است. تا آنجا كه بسیاري از سازمانها بدون در نظر گرفتن نتایج حاصل از تبلیغات سال گذشته، بودجه بیشتري براي تبلیغات سال بعد خود تصویب و هزینه مي كنند. پر واضح است كه در چنین شرایطي تبلیغ دهنده بدون اطمینان از اثر بخشي تبلیغات خود، هزینه هاي آن را متحمل مي شود. با وجود مبالغ هنگفتي كه در كشور ما صرف امور تبلیغاتي مي شود، انجام تبلیغات اغلب به صورت غیر علمي و بدون شناخت و اگاهي كافي صورت مي گیرد.زمانیکه هزینه زیادی صرف تبلیغات می شود، لازم است تبلیغات به شکلی کارا وموثر صورت گبرد .با تمام توجهی که دنیای پیشرفته به این امرنشان می دهدو درصد بالایی از هزینه ها را به امر تبلیغات اختصاص می دهد اما در کشور ما همانطور که گفته شد با وجود نیاز حیاتی به توسعه اقتصادی این امر ناشناخته و مورد بی مهری قرار گرفته است . سرمایه ملی همیشه نفت و گاز و آهن و معدن نیست. شرکت هایی که سابقه ای 41 ساله در عرصه تولید و توزیع و فروش کالا دارند، حالا تبدیل به سرمایه هایی شده اند که 41 سال طول می کشد جایگزین پیدا کنند.شرکت هایی از این دست که تعداد قابل توجهی نیروی کار را درون خود جای داده اند و به جز نیروهایی که مستقیم در آن مشغول به کارند، تعداد قابل توجهی متخصص و کارمند و کارگر نیز در نظام توزیع آنها مشغول اند و احیانا تامین کننده هایی نیز دارند در بازار امروز بسیار تاثیرگذارند.

1-2 بیان مسئله پژوهش

امروزه به علت فشارهای اقتصادی روی شرکت ها استفاده از روش های جدید تبلیغی بیشتر شده است. استفاده از اینترنت برای معرفی سریعتر محصولات به پزشکان، به کاربردن عقاید و نظرات افراد صاحب نفوذ در جامعه پزشکی مثل اساتید و همکاران مجرب، کار در دانشگاه و تأثیر برروی دانشجویان پزشکی و در نهایت تأثیر مستقیم روی مشتری و بیمار و اثر غیرمستقیم آن روی پزشک دارد.به علت حجم زیاد کار تبلیغ پزشکان و مشکلات حرفه ای آن مدیریت و سازماندهی قوی نیاز دارد که زمان و انرژی زیادی طلب می کند بنابراین شرکت ها سعی می کنند که پزشکان را تقسیم بندی کنند و دسته های خاصی را بیشتر مورد توجه قرار دهند.شرکت ها از طریق انجمن های پزشکی، بیمارستانی و دانشگاهی به اطلاعات نسخ دسترسی پیدا می کنند و از این طریق و با معیارهای خاصی پزشکان را دسته بندی می کنند،معیارهایی مثل:1) سودآوری نسخه 2)در دسترس بودن پزشک 3) تمایل پزشک به استفاده از داروهای آن شرکت  4) تأثیر فرمول  های درمانی در توانایی پزشک در نسخه کردن دارو  5) تمایل به جا به جایی داروی جدید با داروهای قدیمی  6)تمایل به استفاده از طیف وسیع دارو  6) میزان تأثیرگذاری بر سایر همکاران ،که از طریق این معیارها روی 10% پزشکان بیشتر تمرکز می کنند.همانطور که گفته شد شرکت ها برای تأمین هزینه های خود و فروش بالاتر روش های جدیدی را به کار بردند که از جمله آنها تبلیغ روی مشتری و ایجاد کشش  تمایل در بیماران است.تبلیغ روی مشتری هم شامل داروهای نسخه ای و هم داروهای آزاد و بدون نسخه[1](OTC) می شود تبلیغ مستقیم روی مشتری(DTCA) [2] در آمریکا از 1970 آزاد شد ولی عملا از سال 1997 و با رأی  سازمان غذا و دارو[3] مبنی بر آزادسازی محدودیت بر انتشار و پخش کردن تبلیغات عمومی این بخش  بسیار فعال شد.تا قبل از 1997 هر تبلیغ مستقیم باید شامل کلیه عوارض، اطلاعات بالینی کنترااندیکاسیون ها و  تداخلات می گردید که نصف بیشتر زمان تبلیغ رامی گرفت اما پس از آن این اطلاعات محدود به عوارض اصلی و خطرناک و ارجاع به سایت شرکت و پزشک شده از آن زمان (1997) تا سال 2000 به مدت 4 سال هزینه این تبلیغات در آمریکا 3 برابر شده است و از 791 میلیون دلار به 5/2 میلیارد دلار رسیده است. وضوح اداره كل دارو و غذاي ايالت متحده ي آمريكا بطور موثر رسانه های گروهی را مانند تلویزیون و رادیو تحت تاثیر قرار داد، این رسانه ها كه نمایش رسانه ای را تا قبل از سال 1997 محدود کرده بودند، به دنبال اين وضوح و شفاف سازی، هزینه ی تبليغات مستقيم بر مصرف كننده برای داروهای تجویزی در ایالات متحده ی آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافت و از 11 میلیون دلار در سال 1997 به 8/4 بیلیون دلار در سال 2007 رسید (مجله سلامت تی ام اس[4]،2007).تحقیقات متعدد نشان می دهد که این تبلیغات اثر زیادی در افزایش فروش دارد. از اثرات مثبت این روش ها می توان به افزایش آگاهی عمومی و همچنین پزشکان می شود در کنار اینکه باعث رونق صنعت داروسازی و افزایش رقابت بین شرکت های داروسازی می شود اما اثرات منفی نیز دارد.پزشکان مشخصاً اعتماد بیش از حد به تبلیغات دارند تحقیقات جداگانه نشان می دهد که ارتباط نزدیکی بین داروهای درخواستی پزشکان و هدایای دریافتی آن ها وجود دارد(لیو و گاپتا[5]،2001).لذا مسئله اصلی این تحقیق بررسی تاثیر تبلیغات مستقیم پزشک برروی تجویز دارو به مصرف کنندگان می باشد.

دانلود پایان نامه تاثیر تبلیغات مستقیم پزشک بر روی تجویز دارو به مصرف کنندگان

فهرست مطالب دانلود پایان نامه تاثیر تبلیغات مستقیم پزشک بر روی تجویز دارو به مصرف کنندگان

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله پژوهش 2
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش 4
1-4 اهداف تحقیق 5
1-4-1هدف اصلی 5
1-4-2 اهداف فرعی 5
1-5 فرضیه های پژوهش 6
1-6 مدل مفهومی تحقیق 6
1-7 روش تحقیق 7
1-7-1 جامعه آماری 7

فصل دوم:ادبیات تحقیق

مقدمه 9
2-1 بخش اول : مبانی علمی و نظري 9
1-2-1 تبلیغات 9
2-1-2 تعاریف تبلیغات 10
2-1-3 اهميت تبليغات 12
2-1-4 الگوي تبليغات 14
2-1-5 نقش رسانه در تبلیغات 15
2-1-6 جايگاه تبليغات در بازاريابي 16
2-1-7 جايگاه ترويج در بازاريابي 18
2-1-8 انواع ابزار هاي ترويج 19
2-1-9 وظایف تبلیغات 22
2-1-9-1 جلب توجه 22
2-1-9-2 ایجاد علاقه 22
2-1-9-3 تحریک تمایل 23
2-1-9-4 سوق دادن به خرید 23
2-1-10 اثربخشی تبلیغات 23
2-1-10-1 اندازه گیري وروديها 24
2-1-10-2 اندازه گیري خروجیها 24
2-1-10-3 اندازه گیري فرآیندها 25
2-1-11 مصرف كننده دارو 26
2-1-12 تبلیغات مستقیم بر مصرف کننده 27
2-1-13 تبليغات مستقيم بر مصرف كننده و تجویز دارو 30
2-2 بخش دوم: پیشینه پژوهش 32
2-2-1 پیشینه داخلی و خارجی 32

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1- مقدمه 38
3-2- جهت گيري پژوهش : 39
3-3- متغيرهاي پژوهش : 41
3-6- حجم نمونه 42
3-7- ابزارهاي جمع آوري دادهها 42
3-7-1- انواع ابزارها 43
3-8- مراحل طراحي پرسشنامه 43
3-8-1- محتواي پرسشنامه 44
3-8-2- مقياس اندازه گيري پرسشنامه 44
3-9- روايي و پايايي پرسشنامه 46
3-9-1- تعيين پايايي (قابليت اعتماد) پرسشنامه 46
3-9-2- تعيين روايي (اعتبار) پرسشنامه 47
3-9-2-1- عوامل موثر بر ضريب قابليت اعتماد 48
3-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها 48

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها

4-1-آمار توصیفی مربوط به نمونه تحقیق 51
4-2- آزمون نرمال بودن (كولموگروف – اسميرنوف) 55
4-2-1-آزمون نرمال بودن (كولموگروف – اسميرنوف) براي متغیر های تحقیق 55
4-3تحلیل عاملی تاییدي متغیر هاي پژوهش 56
4-4 مدل اندازه گیری 60
4-4-1- نتایج تحلیل عاملی مربوط به تبليغات دارو 62
4-4-2- نتایج تحلیل عاملی مربوط به تبليغات دهان به دهان 63
4-4-3- نتایج تحلیل عاملی مربوط به متمايز بودن تبليغات دارو 63
4-4-4- نتایج تحلیل عاملی مربوط به تبلیغات مستقیم پزشک 64
4-4-5- نتایج تحلیل عاملی مربوط به شاخصهای تجویز دارو به مصرف کنندگان 65
4-5- ارزیابی بخش ساختاری 66
4-6-آزمون فرضیات 70

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاداها

5-1- مقدمه 74
5-2- يافتههاي پژوهش و تحليل نتايج 74
5-2-1- نتایج آمار توصیفی 74
5-2-2- نتیجه گیری فرضیه ها و پیشنهادها 76
5-2-2-1- نتیجه گیری فرضيه اصلی 76
5-2-2-2- نتیجه گیری فرضيه اول 76
5-2-2-3- نتیجه گیری فرضیه دوم 76
5-2-2-4- نتیجه گیری فرضیه سوم 77
5-3 تحلیل مقایسه ای 77
5-4- پيشنهادهاي کاربردی بر نتایج تحقیق 78
5-5- پيشنهادهاي آتي پژوهشي 78
5-6- مشكلات و محدوديت‌ها حين اجراي تحقيق 79
منابع 80

 

 

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

نوع فایل : ورد(doc)

تعداد صفحات :84

مقطع: کارشناسی ارشد

سال تحصیلی:1395

قیمت : 26000تومان[/box]

 

 

دانلود پایان نامه با کلیه کارت های عضو شتاب

امتیاز بدهید
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا